Peste 200 de angajaţi de la Damen Mangalia, concediaţi / 1.000 de salariaţi în şomaj tehnic până la 31 mai, anunță sindicaliștii

damen galati sursa foto: Inquam Photos / Ovidiu Iordachi

Peste 200 de salariaţi ai Şantierului Naval Damen Mangalia, aflat în insolvenţă, vor fi concediaţi începând cu 28 februarie, iar pentru aproape toţi ceilalţi angajaţi ai societăţii, peste o mie, s-a prelungit şomajul tehnic până pe 31 mai, a afirmă Laurenţiu Gobeajă, liderul Sindicatului Navalistul, transmite Agerpres.

Potrivit acestuia, sindicaliştii au făcut solicitări repetate către autorităţile centrale să găsească soluţii pentru reluarea activităţii şi ieşirea din insolvenţă, dar “se pare că blocajul existent continuă, situaţie care trenează de un an şi jumătate, fără a evolua în vreo direcţie”.

La şantierul de la Mangalia statul român este acţionar majoritar cu 51%, iar compania olandeză Damen are 49% din acţiuni..

Analize Economedia

software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR

“Situaţia pare că trenează în continuare în acelaşi mod ca şi până acum, nu evoluăm în nicio direcţie. Din exterior privind, pare, în lipsa unor informaţii clare din partea decidenţilor, că cei doi acţionari nu au ajuns la un acord, decât poate doar de principiu că trebuie să cedeze contractul de asociere, dar modul în care va înceta acest contract de asociere şi cât va costa ieşirea Damen din această afacere e o necunoscută pentru noi toţi. Şi nici nu ne-ar interesa în mod deosebit valoarea sumelor respective, important este să se întâmple cât mai repede. Dar pare că e un blocaj în continuare, cei doi acţionari nu spun nimic din ceea ce discută, spun doar că discută. Dar asta ne spun de un an şi jumătate”, a declarat sindicalistul pentru AGERPRES.

El a afirmat că peste 200 de salariaţi îşi vor pierde locurile de muncă începând cu 28 februarie, deşi, după ultimul miting de protest din Capitală al lucrătorilor şantierului, ministrul Economiei, Bogdan Ivan, a anunţat că îi va solicita administratorului judiciar amânarea concedierilor.

Referitor la cei peste o mie de salariaţi aflaţi în şomaj tehnic, administratorul şantierului a anunţat că perioada respectivă va fi prelungită până pe 31 mai, a precizat Gobeajă.

“Deciziile de concediere erau emise şi nu au mai fost anulate, pe 27 februarie va fi ultima zi de preaviz, 28 februarie este prima zi, efectiv, de încetare a raporturilor de muncă, practic încetează contractul. Oamenii vor intra în şomaj, pentru că motivul pentru care încetează contractul este din motive neimputabile salariaţilor, fiind o restructurare şi o desfiinţare a posturilor. Aceşti salariaţi au sperat şi ei, după protestul din 7 februarie, că ce a zis ministrul Economiei este adevărat, dar … nimic concret”, a mai spus Gobeajă.

Printr-o scrisoare deschisă, Sindicatul Navalistul a solicitat sprijinul Ambasadei Regatului Ţărilor de jos astfel încât “Damen Holding BV să-şi asume responsabilitatea care îi revine, în calitate de acţionar şi deţinător al managementului operaţional al celui mai mare şantier naval din România şi să intervină urgent pentru redresarea acestuia”.

“Azi (25 februarie – n.r.), am primit un răspuns de la ambasadă. Ne-au spus că simt empatie faţă de noi, dar că nu pot interveni. Deşi doamna ambasadoare a participat la toate ceremoniile organizate de grupul Damen în România, la tot felul de lansări de nave, la discuţiile dintre reprezentanţii companiei şi cei ai statului român, nouă ne spune că nu poate interveni”, a declarat liderul sindical, referitor la răspunsul primit de la Ambasada Regatului Ţărilor de jos din România.

Sindicaliştii vor să organizeze, pe 7 martie, o acţiune de protest în faţa respectivei ambasade şi, “în situaţia în care nu se schimbă nimic în bine”, o delegaţie a salariaţilor şantierului intenţionează să se deplaseze în Olanda, pentru a picheta sediul companiei Damen.

Sindicalistul susţine că şantierul naval a ajuns în această situaţie din cauza tensiunilor dintre cei doi acţionari, pentru că “fiecare a crezut că îl poate fenta pe celălalt”.

“Toate tensiunile an de an dintre cei doi acţionari au dus la deznodământul ăsta. Pentru că nu s-au înţeles efectiv, ei nu au putut să conlucreze, fiecare a crezut că îl poate fenta pe celălalt. Nu poate continua un parteneriat de afaceri când ambii parteneri nu au încredere unul în celălalt şi când niciunul nu mai vrea să continue împreună. Dar ei, de fapt, sunt separaţi, dar împreună, nu s-a rupt ‘lanţul de iubire’, ei deţin în continuare pachetul de acţiuni”, a spus Gobeajă.

În anul 2023, grupul Damen a anunţat că a emis notificarea de reziliere a acordului de asociere încheiat în 2018 între Damen Holding BV şi statul român, pentru că “prin adoptarea Legii nr. 187/2023, a fost anulat cadrul juridic în baza căruia funcţiona asocierea dintre statul român şi Damen în ceea ce priveşte Şantierul Mangalia”. Ulterior, Damen Holding a cerut insolvenţa Damen Shipyards Mangalia, Tribunalul Constanţa deschizând, pe 19 iunie 2024, procedura respectivă.

În 2018, Damen a investit la Şantierul Naval Mangalia, achiziţionând pachetul majoritar de acţiuni de compania coreeană de la Daewoo, acceptând apoi să cesioneze statului român 2% din acţiuni pentru a deveni acţionar majoritar, cu 51%, cu condiţia ca partenerul olandez să aibă controlului operaţional şi managerial al şantierului.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.