Consiliul Județean Timiș a identificat un teren de aproximativ 200 de hectare, aflat în proprietatea comunei Giarmata (cam la 10-15 kilometri de Timișoara), aproape de noul drum de legătură cu autostrada, pe care se intenționează construirea unei piste de testare pentru industria auto din vestul țării. Pentru realizarea acestui proiect, CJ Timiș încearcă să coopteze mai multe companii multinaționale din domeniul automotive, care au fabrici la Timișoara și în județ.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Este un proiect prin care administrația județeană devine un partener real al industriei automotive din județul Timiș. Este o discuție pe care o avem cu reprezentanții unor companii de la începutul anului, pentru a identifica un teren și pentru a crea o zonă de testare, o pistă de testare cu o componentă de inovare. Am identificat terenul care se află pe legătura de la autostradă către drumul european de la Sânandrei, care se află în proprietatea comunei Giarmata. Avem deja o hotărâre a CJ adoptată săptămânile trecute, prin care am solicitat trecerea în proprietatea județului Timiș a acelei suprafețe și sperăm ca la finalul acestui an să fim la masă cu industria auto pentru discuții concrete despre nevoile exacte în proiectare, iar la anul să discutăm despre sursele de finanțare din bugetul CJ sau din alte surse”, a spus Alexandru Iovescu, vicepreședintele Consiliului Județean Timiș.

Pistă gândită și pentru competiții auto-moto
Pista de testare va avea parte asfaltată și parte de pietriș, noroi, poduri, pentru că mașinile trebuie testate pe fiecare tip de teren. Pe lângă aceasta, va fi creat și un orășel – un smart city – pentru mașini autonome și mobilitate electrică. De asemenea, pista ar putea fi utilizată și pentru diverse competiții auto și moto.
„Va fi un fel de smart city, cu intersecții, cu situații care se întâlnesc în orașe sau în alte zone, astfel încât să fie testate elementele inovative produse de industria noastră auto. Este o nevoie a acestei industrii de a avea această pistă cât mai aproape de locul de producție, pentru a nu mai pierde timp și resurse deplasându-se la piste din Ungaria sau din alte zone mai îndepărtate. O astfel de investiție va contribui și la atragerea de noi investitori în zona noastră. Circuitul din cadrul acestui proiect ar putea fi folosit și pentru alte evenimente, nu doar pentru testare – cum ar fi competiții auto, moto sau karting –, pentru că astfel s-ar putea susține financiar. Investiția este mare, de ordinul milioanelor de euro, dar, din discuțiile cu companiile din Timișoara, s-ar putea realiza etapizat, pe un buget multianual”, a mai spus Alexandru Iovescu.
România are o pistă la Titu
În România mai există o pistă de testare, în cadrul Centrului Tehnic Titu (în județul Dâmbovița), care face parte din Renault Group. Centrul a fost inaugurat în 2010, în urma unei investiții de 166 de milioane de euro. Centrul Tehnic Titu are 12 tipuri de piste care totalizează 32 de kilometri, printre care și un circuit pentru piloții de teste, cu o lungime de patru kilometri. Centrul, aflat între București și Pitești, dispune de trasee urbane, cu diverse obstacole (borduri, guri de canal, sensuri giratorii, intersecții, semafoare etc.).

Asemenea piste există în multe țări din Europa, iar cea mai apropiată de Timișoara se află la Zalaegerszeg, în Ungaria, inaugurată în 2022, unde funcționează un centru complex și integrat de cercetare și dezvoltare, care sprijină clienții și proiectele experimentale din industria auto.