PNRR. Proiectul privind reforma pensiilor speciale, amânat două săptămâni în comisia de buget din Senat / Secretar de stat: Anul acesta, partea suportată din buget pentru pensiile speciale este de circa 1,4 miliarde. Pensiile militare însumează 11,1 miliarde lei

pensie, pensionar, bani Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Proiectul privind reforma pensiilor speciale, inclus în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a primit o amânare de două săptămâni în comisia de buget din Senat, marţi, scrie News.ro. Secretarul de stat în Ministerul de Finanţe, Daniela Pescaru a declarat că, anul acesta, partea suportată din bugetul de stat pentru pensiile speciale este de circa 1,4 miliarde, iar pensiile militare, care sunt plătite din bugetele instituţiilor de apărare, însumează 11,1 miliarde lei. Reprezentantul Ministerului Muncii, Marius-Ilie Stanciu, a declarat că nu se lucrează la un alt proiect de lege la minister, iar proiectul de lege respectă cerinţele din jalonul PNRR.

Secretarul de stat în Ministerul Finanţelor, Daniela Pescaru a afirmat în cadrul dezbaterii din comisia de buget din Senat, că toate măsurile din această lege a pensiilor speciale vor conduce la diminuarea pensiilor.

Ea a fost întrebată de cei de la USR care este impactul financiar al legii. „Practic toate pensiile de serviciu care se plătesc din bugetul Ministerului Muncii au două componente, o componentă care reprezintă suma care i se cuvine beneficiarului în funcţie de cât a contribuit pe perioada vieţii active iar diferenţa până la pensia de serviciu, suma care se acordă din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Muncii”, a spus secretarul de stat.

„Cu excepţia magistraţilor, toate categoriile de personal, şi aici mă refer la personalul auxiliar din justiţie, la funcţionarii publici parlamentari, la personalul navigant şi diplomaţii şi se reduce procentul de la 80 la 65%, adică astăzi, dacă un diplomat ieşea la pensie, beneficia de o pensie de serviciu în cuantum de 80% din veniturile realizate în ultimele 6 luni de activitate. Aceşti 80%, prin lege, se propune a fi 65%. Dacă e să facem o estimare individuală (..) pentru că actualele pensii ar intra în sistem, recalculate, pe măsură ce se pensionează alte categorii din sistemul respectiv, nu se face o recalculare pentru că ştiţi foarte bine, pensiile sunt un drept câştigat şi este foarte greu să intervii şi să diminuezi, dar contribuţia statului s-ar reduce cu circa 32%, pe această diminuare de procent. De asemenea, pentru anumite categorii de personal, mai creşte şi vârsta de pensionare. Marea majoritate vor putea beneficia de acest drept de pensie la împlinirea vârstei de 65 de ani, se armonizează cu vârsta din sistemul public. V-am dat un exemplu pentru a a scoate în evidenţă faptul că legea are un impact pozitiv pe buget, în sensul că se reduc cheltuielilor, într-un orizont de timp”, a spus Pescaru.

Ea a precizat că este foarte dificil de evaluat acest impact bugetar, „pentru că legea este pe viitor, categoriile de beneficiari care urmează să intre în pensie”.

„Singura categorie care nu are această diminuare sunt magistraţii, practic, pe legea 303 prin care sunt stabilite pensiile de serviciu pentru magistraţi, rămâne procentul de 80%, singura modificare care s-a făcut a fost că perioada, cele 12 luni care constituie baza de calcul pentru pensia de serviciu rămâne la latitudinea beneficiarului să o aleagă din ultimii 10 ani de activitate”, a explicat secretarul de stat.

Ea a precizat că „mai e o modificare care în opinia sa ar duce la o diminuare a cheltuielilor cu pensiile de serviciu, şi anume faptul că în vechea lege, pentru fiecare an suplimentar faţă de cei 25 de ani de vechime necesari pentru a beneficia de pensie de serviciu se dădea o majorare cu 1% a procentului de 80%, adică dacă avea 26 de ani de vechime, nu se mai aplica 80% ci 81% şi a fost abrogată această prevedere, nu mai lasă posibilitatea depăşirii procentului de 80%”.

„Impactul actual, anul acesta, partea suportată din bugetul de stat pentru pensiile speciale este de circa 1,4 miliarde, în bugetul ministerului Muncii, iar pensiile militare, care se acordă unui număr mult mai mare de beneficiari, se plătesc din bugetul ministerului de Interne, Apărării, SRI, şi însumează 11,1 miliarde lei. Ele reprezintă, dacă e să facem o comparaţie, cam 10% din cheltuielile cu asistenţa socială din bugetul asigurărilor sociale de stat, care anul acesta este de 110 miliarde lei”, a mai spus Daniela Pescaru.

Senatorul Mircescu Ion-Narcis (USR) a întrebat dacă la Ministerul Muncii se lucrează la o altă variantă a proiectului de lege.

„Cu acest proiect de lege jalonul 215 nu va putea fi niciodată atins, pentru că nu trece pe contributivitate nicio categorie de pensii, nu desfiinţează pensiile speciale, nu se referă deloc la indemnizaţiile pentru limită de vârstă ale parlamentarilor şi aleşilor locali (..)  În momentul de faţă eu cred că lucrăm în gol. Sunt două varianţe. Ori guvernul îşi asumă că renunţă la sumele din PNRR şi are o altă negociere cu Comisia Europeană ori Ministerul Muncii trebuie să lucreze la un alt proiect. Cu acest proiect eu nu văd cum putem să atingem jalonul”, a spus senatorul.

În replică, reprezentantul Ministerului Muncii, Marius-Ilie Stanciu, a declarat că nu se lucrează la un alt proiect de lege, iar proiectul de lege respectă cerinţele din jalonul PNRR.

În urma dezbaterilor, Nicolae Neagu (PNL), preşedintele Comisiei de buget din Senat a propus amânarea cu două săptămâni a avizului.

„Supun la vot amânarea deciziei de avizare până în momentul în care MIPE, Ministerul Muncii şi Ministerul de Finanţe vor face precizările necesare. Aşteptăm o evaluare pe acest proiect, dacă îndeplineşte cerinţele din PNRR. Să venim cu amendamente care să ne dea certitudinea că e un proiect de lege bun”, a spus Neagu.

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii

  1. PENSIILE SPECIALE sunt rezultatul unor DECIZII POLITICE .
    NEBAZANDU SE PE CONTRIBUTIVITATE, nu exista absolut nici un inpediment pentru ca ele sa reprezinte un BUN CASTIGAT.
    Asa cum au fost date de nicaieri, fara o baza legala,asa se pot si lua.
    Aceste PENSII SPECIALE se aplica in baza unor legi la fel de …..speciale
    si anume
    Pensiile magistraților (judecători și procurori): legea 303/2004 (Guvernul Adrian Năstase / PSD)
    Pensiile personalului auxiliar de specialitate din instanţele judecătoreşti şi din parchetele de pe lângă acestea: legea 567/2004 completată în 2014 (Guvernul Adrian Năstase / PSD)

    Pensiile parlamentarilor: legea 96/2006 (Guvernul Călin Popescu Tăriceanu – PD-PNL-UDMR)

    Pensiile personalului aeronautic: legea 83/2015 (Guvernul Victor Ponta / PSD-UNPR-ALDE)

    Pensiile funcționarilor publici parlamentari: legea 215/2015 (Guvernul Victor Ponta / PSD-UNPR-ALDE)

    Pensiile diplomaților: legea 216/2015 (Guvernul Victor Ponta / PSD-UNPR-ALDE)

    Pensiile militare de stat: legea 223/2015 (Guvernul Victor Ponta / PSD-ALDE-UNPR)

    Pensiile auditorilor publici externi din cadrul Curții de Conturi: legea 7/2016 (Guvernul Dacian Cioloș / tehnocrați susținuți de PSD)

    Din totalul de 8 categorii, 6 din aceste pensii au fost date de guverne P.S.D.
    Halal social democratie !
    Pentru unii muma, penru altii ciuma !

    Necesitatea unei LEGI UNITARE A PENSIILOR ESTE IMINENTA !
    Desfiintand aceste legi , se vor desfiinta si privilegiile.
    PENSIILE SPECIALE sunt PRIVILEGII
    FURT CU LEGEA IN MANA, pentru magistrati care, dupa AVOCATUL POPORULUI ( ?!?!?!?!? ) ar fi singurele care nu pot fi desfiintate,
    Cum este legal asa ceva ??????????
    Li se cuvine , pe contributivitate doar putin peste 4.000 lei restul este HOTIE CU LEGEA IN MANA !

    Notiunea de drept cistigat nu exista in dreptul Romaniei !
    Este o creatie artificiala a practicii judiciare , nu are nici un temei legal !
    Sunt intr-un urias conflict de interese , deciziile lor sunt nule de drept !
    Mintea lor putreda de coruptie , nu mai judeca !

    Si iata de ce , 5 din cei 9 judecatori primesc pensii speciale de peste 30.000 lei / luna, care sunt mai mari decat salariu ( nicaieri in lume nu este asa ceva)
    Pentru aceste sume fabuloase nu contribuie cu un leu la buget.
    Nu exista crima juridica mai mare pentru un judecator , decit aceea de a judeca litigii in care el are interese proprii …. asa cum fac judecatorii CCR !
    Vorbim despre oameni carora abuzul si lacomia de bani si privilegii le-a devenit MOD DE VIATA .
    Doar nasul si gura li se mai vede din gramada de aur in care i-a ingropat PSD-PNL .
    Mai este putin si vor fi ingropati cu totul .

    2.-
    Ba mai mult li se pregatesc , de catre actualul ministru noi legi care sa i protejeze si sa le confere noi drepturi la care oamenii de rand nici nu viseaza.
    Pocurorii și judecătorii VOR PRIMI noi si noi privilegii…..
    – pana la 600 euro/luna, pentru plata ratelor la apartamente cumparat
    – pana la 15.000 euro pentru ingrijire medicala in caz de inbolnavire
    – 50.000 euro in caz de deces pentru familie
    – 28.000 euro bonus de loialitate la iesirea la pensie

    Si iata doar un singur exemplu
    MARIAN ENACHE
    302.489 ron – salariu C.C.R.
    452.856 – pensie
    16.156 – indemnizatie limita de varsta
    Parlamentul Romanie
    771.501 ron 64.292 ron/luna
    Nicaieri in lumea asta pensia NU este mai mare decat salariul ?!?
    DUMNEZEU PE PAMANT !
    R U S I N E !

  2. Chiar nimeni in tara asta nu este in stare sa puna la punct aceasta problemea magistratilor??? Cum sa aiba un magistrat o pensie de 452.856 lei pensie,si atatea mii de euro la iesirea la pensie,ce naiba a facut,ce beneficii a adus Romaniei si poporului roman???Spre deosebire de un politiost national,care lucreaza =non stop= 24 din 24,cu frica deasupra capului,fara sarbatori legale,etc.,golani ,hoti,supus la tot felul de injurii si altele…se stie ce..,cu un salar de mizerie,fata de un un procuror sau judecator=I se duce dosarul gata facut,si el pune o simpla rezolutiioe,sau se mai screme si se umfla in pene,dar totul este pus pe tava de politist,nu lucreaza de vineri si pana luni,pe cand politistul este mai abitir in activitati,si cum sa ai asemenea drepturi???Sau astora de la parlament sau primari,si cei de sub ei,cum sa le dai pensii,la cate afaceri fac si ce salarii au????Chiar a murit dreptatea in tara asta????Eu ,de ex.dupa 34 ani de munca-subofiter politie,ordine publica,-posturi de politie comunale-=unde am lucrat 24 din 24,zi,noape,fara sarbatori si alte privilegii,si am o pensie,putin peste 4.000 lei,este corect asa????

  3. Buna ziua! Va doresc tuturor restrângerile multe și ” speciale” ale militarilor și în caz de război, ” drepturile” la fel de speciale. Acești oameni au contribuit aceleași procente ca și voi, civilii, diferă doar locul unde s-au dus contribuțiile, toate la stat, dar au fost plătiți ani la rândul, după formula 8h* 22 zile, ajungând să lucreze voluntari, 200-300 ore neplătite. Să vă fie rușine, tuturor celor care nu va susțineți țara și militarii.

  4. Iata adevarul despre pensiile militare, explicat și argumentat corect, și mai lăsați manipulările usr-isto – politicianist – corporatiste:
    https://www.art-emis.ro/analize/despre-contributivitate-si-contribuabili
    Așadar pensiile militare sunt bazate pe contributivitate la fel ca și celelalte, numai ca plata lor și respectiv contributivitatea se face/ sa făcut în bugetul apărării! Se lovește mai mult în militari de către politicieni și mas media aservita de “ciuda” ca un fost militar, după pensionare s-a permis sa între în politica și sa ajungă PM. Dar, repet după trecerea acestuia în rezerva și asazisa pensionare când acesta a putut beneficia de acest drept!

  5. Nu regret că sunt român , regret enorm că trăiesc printre români !
    Un popor prost , ușor de păcălit și plin de lașitate !
    Le este frică să iasă în stradă, și să arunce acești nenorociti , mafioți, hoți, escroci care constituie ” clasă politică”
    românească , împreună cu magistrații și administrația centrala si locala la coșul de gunoi !
    Mi-e rușine ca sunt român ! !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *