Podul peste Dunăre de la Brăila, cel mai mare pod suspendat construit vreodată în România și al treilea din Europa (ca deschidere centrală), costă peste 2 miliarde lei, 85% din finanțare fiind asigurată prin fonduri europene. Inaugurarea este programată pentru joi, 6 iulie, la ora 13.00. Contractul semnat cu Asocierea italo-niponă WeBuild/Astaldi – IHI Infrastructure este unul dintre cele mai mari contracte pentru infrastructura rutieră semnate până acum, fiind depășit de loturile 2 și 3 pe Autostrada A1 Sibiu – Pitești sau Loturile 1 și 2 ale UMB pe A7 Focșani – Bacău. Pe lângă viaductul cu o lungime de 1974 metri, contractul include și realizarea a 24 de kilometri de drumuri de legătură, 19 kilometri 2×2 varianta Jijila și alți 4,3 km varianta scurtă Smârdan – Măcin cu profil de Drum Național. În primii 5 ani de la deschidere trecerea podului va fi gratuită.
Contractul a fost semnat în ianuarie 2018 pentru 1.995.932.260 RON, fără TVA., (n.r. acum este la 108 % financiar), iar în mai 2019, Ministerul Transporturilor a semnat contractul de finanțare prin POIM 2014-2020, cu următoarele date:
„Valoarea totală a proiectului: 2.571.925.790,17 lei
Valoarea cofinanțării asigurate de UE: 1.696.947.366,29 lei
Valoarea finanțării naționale: 299.461.299,92 lei”.
În urmă cu câteva zile, CNAIR anunța al patrulea act adițional la Contractul de finanțare cu următoarele valori:
„Valoarea totala a Contractului de Finantare este de 3,445,210,691.08 lei; Valoare eligibila nerambursabila din Fondul European de Dezvoltare Regionala in suma de 1,696,947,365.85 lei, echivalenta cu 85% din valoarea totala eligibila aprobata. Art.II. (6) Valoarea cofinantarii eligibile a Beneficiarului de 15% la POIM, este de 299.461.299,81 lei. Valoarea neeligibila inclusiv TVA este 1,448,802,025.42 lei”.
Date tehnice: lungimea totală a podului este de 1974,3 metri;
– înălțimea turnurilor este de aproximativ 193 metri de la partea superioară a fundației;
– podul are 3 deschideri: o deschidere principală (1120 m) și două deschideri laterale de 489,6 metri pe malul brăilean și de 364,6 metri pe malul tulcean;
– tablierul metalic cântărește 20.860 tone, iar segmentele acestuia au fost madein RO la șantierul naval Brăila, cu tablă de la Complexul Siderurgic din Galați;
– pentru întinderea cablurilor principale, s-a folosit o procedură în premieră pentru România : s-au folosit fire de cablu de cca 5,44 mm, care au format pachete de câte 544 fire, iar toroanele, în număr de 16, au format, ulterior, cablul principal. Au o lungime de 81 000 km., ceea ce înseamnă că ar putea înconjura Pământul de două ori”, a transmis secretarul de stat în Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu.