Polonia şi China şi-au inaugurat prima legătură feroviară, după modelul rutei comerciale eurasiatice ”Drumul Mătăsii”, un proiect care consolidează atât schimburile între Beijing şi Varşovia, cât şi între China şi Uniunea Europeană (UE) şi face parte din iniţiativă chineză Noilor Drumuri ale Mătăsii (”Centura şi Drumul”), lansată în urmă cu zece ani, relatează Euronews, conform News.ro.
Această legătură feroviară nou stabilită permite produselor care ajung din China la Varşovia să fie descărcate eficient şi distribuite atât pe plan local, cât şi pe alte pieţe europene.
Ea relevă eforturile strategice ale Chinei de a-şi extinde reţelele comerciale la scară mondială şi oferă Europei noi mijloace de a exporta produse către ţări din Asia.
Preşedintele polonez Andrzej Duda sublinia, în cadrul unei vizite la Beijing, în iunie, importanţa unor astfel de acorduri economice cu China.
Pentru moment ”se transportă încărcături de aparate menajere şi echipamente mici”, declară directoarea Institutlui de Studii Asiatice de la Academia de Finaşe şi Afaceri din Vistula, Magdalena Rybicka.
Ea subliniază ”potenţialul acestei rute în susţinerea exportului de produse poloneze către China, mai ales în sectoare ca agricultura, în urma unor acorduri comerciale recente”.
China este al doilea partener economic şi comercial al Poniei, însă piaţa poloneză este, pentru moment, nesemnificatvă pentru China.
Polonia vrea, astfel, să echilibreze o situaţie comericală foarte defavorabilă, subliniază Magdalena Rybicka.
OPORTUNITATE ECONOMICĂ
Un expert în politica internaţională a Chinei, Radosław Pyffel, evocă implicaţii mai largi ale acestei conexiuni feroviare în privinţa Europei.
”Ne uităm la Euro 2024, iar multe întreprinderi care sponsorizează acest eveniment sunt întreprinderi chineze. Asta ne arată un lucru interesant, şi anume că întreprinderile chineze intenţionează să se dezvolte pe piaţa europeană şi că este cu siguranţă vorba despre o oportunitate comercială”, declară el.
Această legătură feroviară este totodată un semnal al unei creşteri a importurilor din China, dar şi o speranţă a creşterii exporturilor către această ţară, de exemplu în domeniul maşinilor electrice.
Polonia nu se va afla în centrul acestui proces, consideră Radosław Pyffel, însă poate fi un element important al acestuia.
Alte ţări – ca Ungaria, Italia şi Spania – vor încerca, la rândul lor să atragă investiţii din China, estimează el.
Situaţia de la frontiera Poloniei cu Belarusul – pe care o traversează acest tren – ar putea să aibă un impact asupra bunei funcţionări a legăturii, comentează o corespondentă Euronews, Magdalena Chodownik.
“În pofida controversei în centrul căreai se află relaţiile cu China – care întreţine relaţii cu Rusia -, schimburile comerciale se consolidează”, notează ea.
Însă tensiunile dintre Polonia şi Belarus s-ar putea dovedi problematice, în contextul în care Guvernul polonez nu exclude o închidere completă a frontierei cu vecinul său din est, în cazul în care criza migraţiei ia amploare, subliniază ea.
De asemenea, Euronews mai amintește că Bruxelles-ul a supravegheat investițiile Beijingului în țările UE, în special după ce o anchetă deschisă anul trecut a constatat că industria chineză a vehiculelor electrice “beneficiază de subvenții neloiale, ceea ce reprezintă o amenințare de prejudiciu economic pentru producătorii (de vehicule electrice cu baterie) din UE”.
Acest lucru a determinat UE să introducă tarife vamale ridicate pentru vehiculele electrice cu baterii (BEV) fabricate în China la începutul acestei luni, o măsură care ar putea redefini relațiile dintre cele două părți în perioada următoare.