Portul Constanța : CFR Infrastructură a semnat cu BAWI contractul de 377 milioane lei pentru modernizarea liniilor de tren (etapa I Valul lui Traian)

portul constanta, alimentare nave, bunkeraj, vapoare, nave sursa foto: Info Sud-Est/ Imago Studio

CFR Infrastructură a semnat cu BAWI contractul de 377 milioane lei pentru modernizarea liniilor de tren din Portul Constanța, Etapa I Valul lui Traian. Este prima etapă a unui proiect cu o valoare totală de peste 4 miliarde lei pentru care Ministerul Transporturilor va accesa finanțare europeană prin Programul Transport 2021-2027/CEF. Portul Constanța a devenit cel mai mare Port de la Marea Neagră, însă capacitatea de transport feroviar este mult redusă din cauza liniilor nereparate și nemodernizate. În primăvara anului 2022, după ce Rusia a început războiul de agresiune împotriva Ucrainei, Ministerul Transporturilor a început în regim de urgență eliberarea liniilor de vagoanele vechi de la CFR Marfă prin care crescuseră copacii (detalii aici). Treptat, în acord cu măsurile UE și SUA, România s-a angajat să ajungă la 4 milioane tone cereale din Ucraina în tranzit lunar prin România.

Licitația pentru modernizarea liniilor de tren din Portul Constanța a fost lansată în martie 2023 , iar durata este de 26 de luni, 6 pentru proiectare și 20 pentru execuție (potrivit CFR Infrastructură). Vor fi modernizate liniile în stația Valul lui Traian, 2,8 km. de cale și încă 32 km. în Grupa de Așteptare și conexiunea cu Magistrala 800 București-Constanța, potrivit informării BAWI :

,,Asocierea BAWI SRL – SWIETELSKY SRL, prin lider de asociere 𝐁𝐀𝐖𝐈 𝐂𝐎𝐍𝐒𝐓𝐑𝐔𝐂𝐓𝐈𝐎𝐍 𝐒𝐑𝐋 a semnat cu Sucursala Regională de Căi Ferate Constanța, contractul de Proiectare și Execuție lucrări aferente obiectivului de investiții ” Modernizarea Infrastructurii Feroviare din Portul Constanța-Etapa I, Valul lui Traian”.

Valoare totală, inclusiv publicitate și rezerve de implementare – 377 508 624, 73 lei (fără TVA)
Durata de execuție: 𝟗 𝐥𝐮𝐧𝐢 𝐩𝐫𝐨𝐢𝐞𝐜𝐭𝐚𝐫𝐞 + 𝟐𝟎 𝐥𝐮𝐧𝐢 𝐞𝐱𝐞𝐜𝐮𝐭̦𝐢𝐞 𝐥𝐮𝐜𝐫𝐚̆𝐫𝐢
– 𝐌𝐨𝐝𝐞𝐫𝐧𝐢𝐳𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐩𝐚𝐫𝐭̦𝐢𝐚𝐥𝐚̆ 𝐚 𝐥𝐢𝐧𝐢𝐢𝐥𝐨𝐫 𝟓-𝟖 în stația Valu lui Traian, inclusiv realizarea sistemului de drenaj ape pluviale și conectarea Grupei Așteptare printr-un dispozitiv de aparate de cale (1 schimbător simplu și o bretea combinată cu 2 TDJ); total 𝟐,𝟖𝟎𝟎 𝐤𝐦 𝐜𝐚𝐥𝐞.
– 𝐂𝐨𝐧𝐬𝐭𝐫𝐮𝐢𝐫𝐞𝐚 / 𝐫𝐞𝐟𝐚𝐜𝐞𝐫𝐞𝐚 𝐜𝐞𝐥𝐨𝐫 𝟑𝟐 𝐝𝐞 𝐥𝐢𝐧𝐢𝐢 𝐢̂𝐧 𝐆𝐫𝐮𝐩𝐚 𝐀𝐬̦𝐭𝐞𝐩𝐭𝐚𝐫𝐞, inclusiv conexiunea acesteia la liniile Magistralei 800; total 𝟑𝟏,𝟑𝟎𝟎 𝐤𝐦 𝐜𝐚𝐥𝐞, 𝟔𝟎 𝐝𝐞 𝐬𝐜𝐡𝐢𝐦𝐛𝐚̆𝐭𝐨𝐚𝐫𝐞 𝟔𝟎-𝟏𝟗𝟎-𝟏/𝟗 𝐬̦𝐢 𝟒 𝐬𝐜𝐡𝐢𝐦𝐛𝐚̆𝐭𝐨𝐚𝐫𝐞 𝟔𝟎-𝟑𝟎𝟎-𝟏/𝟗.
– Toate lucrările de suprastructură se execută cu materiale de cale noi. Liniile și aparatele de cale se vor suda integral.
– Sunt prevăzute lucrări de consolidare a terenului de bază cu lianți hidraulici, ranforsarea cu geotextil și geogrile, realizarea substratului căii. Trecerea la nivel km 0+835 va fi echipată cu sistem de dale elastice.
– Întregul dispozitiv de linii din Grupa Așteptare va fi echipat cu sistem de drenaj cu tuburi PEHD (9,800 km), cămine de vizitare (210 buc), separatoare de uleiuri și hidrocarburi (5 buc) la ieșirile spre emisar. Linia de legătură spre Magistrala 800 va fi dotată cu șanțuri betonate (615 m)
– Reabilitarea, lărgirea și regularizarea albiei la podeț km 215+260 cu cadre prefabricate C2, lungime totală podeț după reabilitare 34,70m.
– Construire podeț nou km 216+614 (km pr. 0+023) cu 8 cadre prefabricate C2, lungime totală 13,18 m.
– Regularizarea și pereerea canalului de irigații din vecinătatea Grupei Așteptare pe o lungime de 460 m.
– Se va realiza un gard de împrejmuire a Grupei cu lungimea de 3000 m.
– Toate liniile modernizate / construite din stația Valu lui Traian și din Grupa Așteptare vor fi electrificate; energoalimentarea se va realiza în sistem SCADA.
– Se va realiza extensia centralizării electronice a stației Valu lui Traian. De asemenea se va realiza centralizarea electronică a întregii grupe de Așteptare.” – BAWI

Potrivit Notei de Fundamentare pe care a consultat-o Economedia, în Portul Constanța sunt 300 de kilometri de cale ferată. În total, sunt 367 de linii de tren, din care 322 ale CFR SA, respectiv 45 linii ale operatorilor privați. În lipsa lucrărilor de întreținere, 25% dintre acestea sunt închise, iar 27% au restricții de viteză, de până la doar 5 km/h pentru trenurile care sunt primite în Port Constanța Zona A.

„Obiectivul principal al acestui proiect de investiţii, lucrare de utilitate publică de interes național, vizează optimizarea activității feroviare din Portul Constanța, prin creșterea performanței sistemului de transport, respectiv a accesibilității portuare. Aceasta este vitală pentru preluarea fluxurilor de marfă și transferarea acestora de la modul de transport maritim la modurile de transport terestre, pentru legătura cu zonele de interese din aria de influență deservită de Portul Constanța. Prin implementarea proiectului se vor efectua lucrări de modernizare a rețelei feroviare și optimizare a circulației feroviare la toate obiectivele aferente portului, care constau în:
– Lucrări de îmbunătățire a traficului feroviar, prin realizarea unei Grupe de Așteptare, care degrevează liniile de primire-expediere din stațiile c.f. din Port de timpii mari de staționare în vederea intrării la front (de la câteva ore la câteva zile, în prezent)
– Înzestrarea stațiilor c.f. cu centralizarea electronică a instalațiilor de semnalizare, centralizarea schimbătoarelor din grupele de primire-expediere, dar și din grupele de manevră până la schimbătorul de acces pe linia de la frontul de încărcare-descărcare comanda stațiilor c.f. din Centrul de Management al Traficului Constanța
– Electrificarea tuturor liniilor c.f. din Portul Constanța exceptând liniile de încărcare-descărcare, constituie atingerea obiectivului UE de a avea un transport durabil, cu efecte negative asupra mediului cât mai mici.
– Refacerea infrastructurii și suprastructurii căii
– Înlocuirea podețelor care nu mai corespund din punct de vedere funcțional și realizarea unui pod de încrucișare, care va crește capacitatea de transport și operare în Port
– Montarea instalațiilor de centralizare electronice de semnalizare atât in posturile centrale din stații cât si in posturile locale aferente dispozitivului feroviar din zona Portului
– Modernizarea tuturor instalațiilor de telecomunicații, prin înlocuirea echipamentelor existente cu echipamente moderne de ultimă generație și implementarea de instalații noi de telecomunicații
– Lucrări de electrificare, care constau în înlocuirea totală a instalațiilor vechi și electrificarea altor grupe de linii, atât în port cât și în afara acestuia, ceea ce va crește considerabil capacitățile de transport electric, operarea și manevrabilitatea materialului rulant”, arată Nota de Fundamentare.

Contractul a fost semnat, deși CFR Infrastructură solicita ministerului Transporturilor suplimentarea fondurilor, alocarea din CEF pentru acest contract fiind doar de 200 de miliaone lei (valoarea eligibilă) după cum a explicat publicația Club Feroviar

În SEAP, contractul încă nu figurează ca atribuit :

 

Sursa foto: Info Sud-Est/ Imago Studio

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *