Portul Constanța : Guvernul a aprobat un Memorandum pentru construirea terminalelor specializate/ Lucrările costă peste un miliard de Euro, conform unui studiu din 2019, dar Ministerul Transporturilor nu știe de unde să facă rost de bani

portul constanta, alimentare nave, bunkeraj, vapoare, nave sursa foto: Info Sud-Est/ Imago Studio

Guvernul a aprobat joi, 7 martie 2024 un Memorandum pentru lucrări de modernizare în Portul Constanța Sud, studiul de prefezabilitate din 2019 indicând o valoare estimată de un miliard de Euro pentru realizarea unor terminale specializate care să opereze nave de mare capacitate. Ministerul Transporturilor nu a precizat, însă și sursa de finanțare explicând că, deocamdată este un Memorandum și nu o Hotărâre de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici. La Molurile III și IV vor fi amenajate 17 dane cu adâncime de aprox. 16 metri.

,,Guvernul a decis astăzi că dezvoltarea Portului Constanța Sud, prin investiții masive în Molurile III S și IV S, reprezintă un obiectiv strategic de interes național. Astfel, după finalizarea lucrărilor, Portul va putea opera nave de mare capacitate inclusiv la cele aproximativ 17 dane de mare adâncime nou create.” a transmis Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.

Problema fondurilor pentru modernizarea Portului Constanța, mai ales a liniilor feroviare este una care ar putea afecta inclusiv licitația pentru contractul deja lansat cu Finanțare prin CEF. La începutul anului, CFR Infrastructură a solicitat Ministerului suplimentarea contractului, dar Ministerul nu a găsit bani, după cum a explicat publicația de specialitate Club Feroviar :

,,Extinderea Portului Constanța prin crearea unor dane de mare adâncime/terminale specializate de operare, obiectiv inclus în Master Planul de Transport, poate determina creșterea investițiilor din zonă. Lucrările aferente Molurilor III S şi IV S au fost prevăzute în cadrul investiției “Port Constanța Sud. Zona Liberă”. Potrivit Studiului de Prefezabilitate întocmit de către CN Administrația Porturilor Maritime SA Constanța, în anul 2019 valoarea estimată pe cele 2 obiective și caracteristicile tehnice se prezintă astfel:
⮚ Mol III S – 305,6 milioane euro; 45 ha platformă de operare, 11 ha zonă logistică, 7 dane (adâncime la dană -16,5 m)
⮚ Mol IV S – 815 milioane euro; 110 ha platformă operare, 25 ha zonă logistică, 10 dane (dintre care 5 dane cu adâncimea -16,5m şi 5 dane cu adâncimea de -19m). Astfel, valoarea estimată totală a lucrărilor (Mol III S și IV S) este de 1,12 miliarde euro.
Prin realizarea investiției, se creează posibilitatea pentru operarea navelor de mare capacitate la cele aproximativ 17 dane nou create pe Molul III S și Molul IV S, datorită adâncimilor mari ale apei din zona cheurilor nou-construite. Realizarea obiectivului de investiții va conduce astfel la creșterea capacității de transport maritim de mărfuri și, implicit, la creșterea volumului schimburilor comerciale.
Prin Memorandumul aprobat Executivul a stabilit că obiectivul de investiții ”Realizarea lucrărilor de infrastructură, căi de acces și utilități, în vederea dezvoltării de terminale specializate în Portul Constanța Sud – Molurile III S si IV S” va fi declarat obiectiv strategic de interes național, iar Compania Națională Administrația Porturilor Maritime SA va întreprinde demersurile necesare pentru realizarea Studiului de Fezabilitate/Documentației de avizare a lucrărilor de intervenție cu privire la acest obiectiv de investiții.

Necesitatea și oportunitatea realizării lucrărilor

Cu toate că zona aferentă Molului III S prezintă interes pentru diverși operatori portuari în a dezvolta terminale specializate, această zonă nu poate fi utilizată pentru activități portuare corespunzătoare din cauza mai multor factori tehnici care nu sunt realizați, respectiv:
– lucrările de infrastructură aferente Molului III S sunt nefinalizate și în diferite stadii de execuție;
– cheurile aferente Molului III S care sunt executate se află în general la nivel de zid de cheu, fără a avea coronamentul realizat;
– nu s-au realizat lucrări de infrastructură de racordare la zonele operative, cum ar fi drumuri, racord de cale ferată și rețele de utilități.

Extinderea Portului Constanța prin crearea unor dane de mare adâncime/terminale specializate de operare, obiectiv inclus în Master Planul de Transport, poate deveni un important punct de atracție pentru investitori, mai ales având în vedere oportunitatea dezvoltării unei linii comerciale de navigație cu porturile maritime învecinate (Batumi, Poti etc) şi nu numai.

,,Realizarea obiectivului de investiții va conduce atât la creșterea volumului schimburilor comerciale, cât și la creșterea veniturilor companiei din exploatarea și administrarea infrastructurii nou-create.În același timp, prin dezvoltarea infrastructurii portului şi demararea unor lucrări de anvergură, se vor crea noi locuri de muncă. Menționăm faptul că în 2022, Portul Constanța a atins nivelul maxim istoric înregistrând un trafic de peste 75 de milioane de tone. Conflictul militar din Ucraina și suspendarea operațiunilor din porturile ucrainene au pus o presiune semnificativă asupra capacității operaționale a Portului Constanța în perioada 2021 – 2023, când s-a confruntat cu importante fluxuri de marfă din Ucraina. Includerea portului Constanța pe Ruta Internațională de Transport Trans-Caspică (Coridorul de Mijloc) şi recâștigarea cotei de piață la nivel internațional necesită accelerarea acțiunilor legate de dezvoltarea capacității portului. ” – se arată în Memorandum.

sursa foto: Info Sud-Est/ Imago Studio

Comentarii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *