La mai puțin de un an de la prima sa vizită în Singapore, Mălina Platon a profitat de oportunitatea de a se reloca și de a înființa un sediu regional pentru UiPath. Ea participase la o conferință în oraș pentru a prezenta ceea ce UiPath avea de oferit: un software de automatizare robotică a proceselor (RPA) care accelerează o multitudine de procese de afaceri, cum ar fi implicarea clienților sau procesarea cererilor de despăgubire, potrivit site-ului oficial al Singapore.
„Ceea ce m-a impresionat cu adevărat în legătură cu ecosistemul tehnologic din Singapore a fost cât de vibrant și energic se simțea”, își amintește ea. „Nivelul de interes pentru noile tehnologii era ridicat, chiar dacă piața RPA era încă foarte incipientă. Așa că m-am gândit că exista un mare potențial pentru ca UiPath să înființeze un birou regional.”
Fiind unul dintre primii trei directori de vânzări ai firmei, Mălina a fost responsabilă pentru stimularea creșterii afacerilor și deschiderea de birouri în Europa și Asia. În cei șase ani petrecuți în cadrul companiei, numărul de angajați a crescut de la 30 la 5.000, cu peste 50 de sucursale în întreaga lume și o bază de clienți care depășește 10.000.
O regiune în care a lăsat un impact profund a fost Asia de Sud-Est. Având ca bază Singapore, ea a lansat alte cinci avanposturi, angajând și formând echipe de la zero, dezvoltând o rețea de aproximativ 50 de parteneri de canal și 400 de clienți și stabilind UiPath ca lider de piață în regiune în domeniul RPA.
De ce a ales să rămână în Singapore
După câțiva ani de creștere a afacerii în Asia de Sud-Est, Malina a trecut la un rol în APAC, iar apoi la o poziție globală, responsabilă de conturile cheie la nivel mondial, inclusiv de clienții din Fortune 500. Deși a avut ocazia să se mute în SUA – sediul central al UiPath s-a mutat la New York în 2017 – a ales să rămână în Singapore.
„Un motiv a fost COVID și modul în care majoritatea afacerilor se desfășurau de la distanță”, dezvăluie ea. „Celălalt au fost prieteniile și conexiunile pe care mi le-am făcut. Viața mea personală era foarte legată de Singapore și mă vedeam continuând să locuiesc aici.”
I-a plăcut cât de multicultural și cosmopolit este orașul și faptul că limba engleză este vorbită pe scară largă, facilitând comunicarea chiar și în timpul liber. Fiind originară din climatul mai răcoros și iernile sub zero grade din România, i-a plăcut, de asemenea, soarele și temperaturile de vară pe tot parcursul anului.
„Iar dacă rolul meu la UiPath se încheia, știam că Singapore era una dintre cele mai bune locații în care puteam să-mi pun în practică pasiunea pentru startup-urile din domeniul tehnologiei”, spune ea.
Extinderea rețelelor personale și profesionale
După ce s-a mutat în Singapore cu puține relații, Mălina a sperat să își lărgească rețeaua de contacte personale și profesionale.
„Grupuri precum Singapore Global Network aduc o valoare deosebită, în special pentru cei care tocmai s-au mutat aici”, spune ea. „Oamenii sunt foarte prietenoși și, la început, m-au ajutat să învăț despre ecosistemul tehnologic. Este plăcut să văd că inițiativele lor cresc și se diversifică de-a lungul anilor. M-am implicat mai mult în paneluri și evenimente, ceea ce mi-a permis să intru în contact cu mai mulți lideri din domeniul tehnologiei.”
În afara muncii, Mălina este, de asemenea, activă în grupuri de interes pentru fitness. „Fac mult kickboxing, box thailandez, precum și Pilates și yoga”, împărtășește ea. Deși nu există o comunitate românească numeroasă în Singapore, aceștia rămân conectați prin WhatsApp și se adună pe 1 decembrie pentru a sărbători Ziua Marii Uniri din țara lor.
În februarie 2022, Malina a părăsit UiPath, a devenit deținătoare a unui Tech.Pass și a început un nou capitol. Pornind de la experiențele sale, ea a căutat să hrănească următoarea generație de startup-uri și talente din domeniul tehnologiei.
„După ce am lucrat cu o mulțime de femei talentate și pasionate – mentori, prieteni, colegi – care au contribuit la modul în care văd viața și îmi desfășor activitatea, am căutat o comunitate în care să pot sprijini alte femei din industria tehnologică”, spune ea.
S-a alăturat filialei din Singapore a Girls in Tech, o rețea non-profit prezentă în peste 30 de țări – mai întâi în calitate de membru al consiliului de administrație, iar mai târziu a devenit co-director general.
„Experiența a fost foarte satisfăcătoare”, spune ea. „Am ocazia să mă implic cu companii de tehnologie care investesc în diversitate și incluziune. Organizăm evenimente și activități pentru femeile pasionate de tehnologie și le îndrumăm să găsească roluri în industrie.”
Prin intermediul Girls in Tech, Mălina speră să construiască o cultură în care femeile din acest sector să fie împuternicite să își asume responsabilități încă de la începutul carierei. Iar ea crede că Singapore are mediul potrivit pentru a cultiva acest lucru. “Aici se pune accentul pe meritocrație și există mult sprijin din partea guvernului, a întreprinderilor și a sectorului educațional pentru egalitatea de gen”, spune ea.
O punte de legătură între două lumi ale start-up-urilor
Mălina și-a înființat, de asemenea, propria companie, Global Digital Ventures, pentru a consilia startup-urile europene care doresc să intre în Asia și startup-urile din Singapore care doresc să se extindă la nivel global.
Adesea, startup-urile din Europa Centrală și de Est se specializează în servicii sau produse B2B, cu talente care se bazează pe competențe tehnice. Pe de altă parte, startup-urile din Asia de Sud-Est tind să se concentreze pe ofertele B2C, cum ar fi platformele de comerț electronic, iar echipele se mândresc cu abilități solide de vânzări și marketing, în special într-un centru de afaceri precum Singapore.
Pentru ca startup-urile să aibă succes în Asia de Sud-Est, spune Mălina, este esențial să creeze echipe locale care să cunoască piața și să poată vorbi limba locală.
„Întotdeauna sfătuiesc startup-urile europene să studieze ecosistemul local și să fie deschise la feedback cu privire la modul în care ar trebui să își adapteze oferta”, spune ea. „S-ar putea să vină cu expertiza lor tehnică, cu experiența lor de produs. Dar, în Asia de Sud-Est, fiecare țară are propria cultură și propria dinamică de afaceri.”
„Europenii au un stil de comunicare mai direct. În Singapore, procesul de luare a deciziilor tinde să fie mai minuțios și bazat pe procese”, adaugă Malina, precizând că aceste diferențe culturale pot fi rezolvate prin răbdare și deschidere reciprocă. “Este valabil în ambele sensuri. Capacitatea noastră de a asculta ne va ajuta să ajungem la un punct de mijloc confortabil.”
Start-up-urile cu care lucrează Malina sunt în mare parte legate de inteligența artificială. Printre acestea se numără DRUID AI, o platformă românească de aplicații conversaționale de afaceri, și Binalyze, o firmă estoniană de securitate cibernetică. În Singapore, ea oferă consultanță pentru Botsync, un producător de roboți pentru logistică, Ailytics, care îmbunătățește siguranța la locul de muncă prin analiză video, și Smplrspace, un creator de gemeni digitali pentru inteligență de afaceri coordonată.