Premieră: Cum a ajuns CNAIR să cheme în instanță cea mai importantă regională din subordine

A0 Centura Bucureşti Sud

Compania de Drumuri marchează o premieră după ce și-a chemat în instanță cea mai mare regională din subordine, din cauza lucrărilor la lotul doi din Autostrada de Centură a Capitalei, constructor fiind compania Alsim Alarko din Turcia.

Între CNAIR şi Alsim Alarko sunt în desfăşurare mai multe procese, însă unul dintre acestea a marcat şi o premieră în materie de litigii comerciale. Potrivit informaţiilor obţinute de Economedia, Compania de Drumuri (CNAIR) a chemat în garanţie Regionala de Drumuri Bucureşti (DRDP Bucureşti), cea mai importantă Regională din subordine.

Chemarea în garanţie înseamnă că „partea interesată poate să cheme în garanție o terță persoană, împotriva căreia ar putea să se îndrepte cu o cerere separată în garanție sau în despăgubiri”.

Motivul: DRDP Bucureşti a asigurat consultanţa, adică supervizarea lucrărilor pentru A0, iar între CNAIR Central şi antreprenor a fost un litigiu privind soluţia tehnică pentru fundaţii.

Instanţa (Curtea de Apel București) a respins ca „inadmisibilă” cererea CNAIR de chemare în garanţie a DRDP Bucureşti şi, totodată, a remarcat „ineditul” situaţiei, cele şapte unităţi subordonate neavând „personalitate juridică”, aşa cum reiese inclusiv de pe pagina de internet a CNAIR (capitolul Organizare şi Funcţionare).

Mobilizare slabă pe șantier

După opt luni de la începerea lucrărilor pentru construirea lotului 2 al Autostrăzii de Centură Bucureşti Sud – A0, mobilizarea constructorului din Turcia este destul de slabă, iar antreprenorul încă nu a intrat pe o treime din traseu, atenţionează Asociaţia Pro Infrastructură, care a publicat o filmare recentă din dronă.




Şantierul pentru construirea lotului de 16 kilometri de pe A0 Bucureşti Sud între Vidra şi Bragadiru a fost „inaugurat” cu artificii în august 2020 în prezenţa fostului premier Ludovic Orban şi a fostului ministru al Transporturilor, Lucian Bode, artificiile marcând intrarea constructorilor din Turcia pe şantierele de autostradă din România.

Potrivit datelor de progres de la Compania de Drumuri, şantierul a ajuns la un stadiu fizic de execuţie de doar 6,5%, cu plăţi în avans de 20% din lucrare. În acest context, Asociaţia Pro Infrastructură solicită CNAIR să urmărească cu atenţie respectarea programului de lucrări şi să nu permită întârzieri.

„Cerem constructorului turc Alsim Alarko o mobilizare mai mare, și îi reamintim că la lansarea «cu artificii» a lucrărilor, anul trecut pe 18 august, promitea că va lucra în schimburi, inclusiv noaptea, pentru a preda lotul în cele 30 de luni contractuale. De asemenea cerem CNAIR să urmărească cu atenție respectarea programului de lucrări asumat de antreprenor și să nu permită întârzieri”, subliniază API, într-o postare publicată sâmbătă.

Potrivit Asociaţiei, lucrările se efectuează la viitorul nod de la intersecţia cu DN 6 Bragadiru şi cu DN 5 între Jilava şi 1 Decembrie, la pasajul peste calea ferată Bucureşti – Giurgiu şi pe tronsonul de aproape 2 kilometri de la Vidra, unde Autorizaţia de Construire a fost emisă încă de la deschiderea şantierului.

Valoarea lucrărilor pentru Lotul 2 este de 750 de milioane lei, finanţare europeană.

Situaţia loturilor 1 şi 3 de pe A0 Bucureşti Sud

Acelaşi antreprenor din Turcia lucrează şi pe primul lot al Autostrăzii A0, între Glina (zona A2)  şi Vidra, tronson cu o lungime de 17 km. Ordinul pentru începerea lucrărilor a fost emis la începutul lunii martie, iar termenul de finalizare este de doi ani şi jumătate.

Pentru lotul 3 Bragadiru – Autostrada A1, unde constructor este compania Aktor din Grecia (n.r. lucrează şi pe lotul 2 al Autostrăzii A10 Sebeş – Turda şi cu mari întârzieri), la sfârşitul primăverii ar putea fi emis şi ordinul pentru începerea lucrărilor. Compania a şi fost penalizată pentru întârzierea proiectului tehnic.

Pentru A0 Bucureşti – Nord, din cele patru loturi, doar un segment de 5 kilometri are contract semnat: Cernica – A2 cu firma UMB.

În total, A0 – Autostrada inelară de centură a Capitalei are aproximativ 100 de kilometri (n.r. centura actuală are 71 km).

Sursa foto: Asociația Pro Infrastructură

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *