Tunelul de la Poiana, cel mai lung tunel proiectat pe Autostrada A1 Sibiu – Pitești, va fi forat cu două utilaje TBM, nu cu metoda austriacă NATM (New Austrian Tunnel Method), a anunțat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu. Oficialul spune că Autorizația de Construire pentru tunelul de 1.700 de metri va fi emisă până la sfârșitul anului, iar constructorul lotului 3, WeBuild (Italia), a solicitat modificarea soluției tehnice, trecerea de la NATM, așa cum lucrează PORR la Tunelul Curtea de Argeș (lotul 4), la forajul cu TBM. Lotul 3 Tigveni – Cornetu are 37 de kilometri, iar durata de execuție este de 45 luni.
„CNAIR a depus documentația pentru Autorizația de Construire la Ministerul Transporturilor de aproximativ o săptămână. Direcția de Autorizări a solicitat câteva clarificări, au fost depuse și clarificările, iar săptămâna viitoare sper să avem și Autorizația pentru un sector important din Lotul 3, sector care cuprinde și cel mai lung tunel de pe A1 Sibiu – Pitești. Am discutat cu constructorul, este pregătit să intre cu utilajele pe acel lot, partea cea mai grea și cea mai costisitoare este tunelul de 1,7 kilometri. Constructorul a solicitat schimbarea soluției tehnice și o să vină cu două utilaje tip TBM pentru cele două fire (n.r căi) de tunel. Au amenajat drumul până la portalul de intrare pentru tunel. Dacă le dăm autorizația, ei sunt mobilizați și încep lucrul la cel mai lung tunel de pe A1 Sibiu – Pitești.”, a explicat Scrioșteanu la podcast-ul „Drumuri cu prioritate”.
Contractul de 5,3 miliarde lei pentru Lotul 3 Tigveni – Cornetu (37 km) a fost semnat în august 2022, cu asocierea WeBuild (Italia) – Tancrad (România), iar ordinul pentru începerea proiectării s-a dat în februarie 2023, durata de 12 luni pentru Proiect Tehnic fiind cu mult depășită. Durata de execuție de 45 de luni va fi calculată de la momentul Ordinului pentru Începerea Lucrărilor (OIL). Este cel mai mare contract de execuție semnat pentru un lot de autostradă din România. WeBuild a licitat, dar nu a câștigat contractul pentru „Lotul Meseș” de pe Autostrada Transilvania, lotul cu tunel de aproape 3 kilometri. CNAIR a desemnat câștigător constructorul Makyol, dar WeBuild și MAPA au depus contestație la CNSC.
Pentru cel mai greu lot de pe A1 Sibiu – Pitești, lotul 2 Boița – Cornetu (30 km), asocierea de constructori turci Mapa – Cengiz lucrează doar în zona Boița, având Autorizație doar pe un kilometru din traseu. Dat fiind relieful foarte dificil, tunelul de la Câineni (1,5 km) va fi forat clasic, cu metoda NATM.