Premierul anunță pachetul de măsuri pentru protestatari. Fermierii din sectorul vegetal vor primi compensații de 250 de milioane de euro / Pentru transportatori, noi limite ale toleranței pentru greutatea camioanelor / RCA se va putea plăti în rate

Marcel Ciolacu Sursa foto: Inquam Photos / George Calin

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat, joi, în deschiderea ședinței de Guvern, pachetul de măsuri pe care îl propune protestatarilor fermieri și transportatori. Mai precis, fermierii din sectorul vegetal vor primi un pachet total de ajutor de 250 de milioane de euro, respectiv un sprijin direct de 100 de euro la hectar, pentru a compensa pierderile din cauza războiului. Pentru transportatori, premierul a transmis că vor fi stabilite noi limite ale toleranței pentru greutatea camioanelor. El a precizat că ASF a anunțat moduri de reducere a RCA pentru transportatori și faptul că RCA se va putea plăti în rate sau va putea fi suspendat cât timp camionul este imobilizat.

Principalele declarații:

Aprobăm astăzi un prim pachet de măsuri convenite împreună cu fermierii și protestatarii. Am discutat și cu micii fermieri aflați în stradă și cu marile asociații de profil. Este clar din punctul meu de vedere că protestele au fost îndreptățite. Mare parte din cerințele lor sunt absolut legitime.

În privința fermierilor, avem mai multe proiecte. Acordăm un sprijin direct de 100 de euro la hectar cultivatorilor din sectorul vegetal pentru a compensa pierderile suferite din cauza războiului din Ucraina, la culturile înființate în toamna lui 2022. Compensația pe fiecare întreprindere agricolă nu poate depăși suma de 280.000 de euro. Estimăm peste 162.000 de beneficiari și un efort bugetar de aproape 250 de milioane de euro, sumă deja prevăzută în buget.

În plus, ni s-a părut de bun simț și cererea de echivalare a permisului auto la categoriile B și B1 pentru a conduce tractoarele. Așa că vom legifera astăzi.

Rezolvăm și problema utilajelor agricole, extinzând excepțiile de la înmatriculare și inspecție tehnică periodică la categoria vehiculelor lemne.

Registrul Auto Român va putea efectua ITP-ul la vehicule agricole sau forestiere cu laboratoare mobile chiar la sediul fermei. Rezonabil e să nu îi pui pe fermieri să își ia utilajele din câmp să meargă la RAR.

Mai avem în primă lectură o măsură pentru amânarea cu caracter temporar a ratelor la creditele producătorilor agricoli afectați de seceta din 2023. Sprijin total această măsură și știu că se lucrează împreună cu Banca Națională cât și cu un întreg sistem bancar și cu Consiliul Concurenței pentru a se găsi cele mai potrivite formule tehnice.

În domeniul transporturilor avem câteva ordonanțe și hotărâri de guvern agreate cu reprezentanții transportatorilor.

Astfel, modificăm modul de realizare a controlului prin cântărire la punctele de trecere a frontierei și stabilim limite conform legislației europene privind toleranțele pentru depășirea greutății camioanelor.

De asemenea, clarificăm și elementele importante convenite cu transportatorii privind efectuarea inspecției tehnice periodice a vehiculelor lente și atestarea profesională a personalului de specialitate din transportul rutier.

Corelăm dispozițiile privind încheierea și executarea contractului de transport pentru transporturile naționale cu normele internaționale. Concret, abrogăm limita de despăgubire în cadrul contractului național pe modelul unei convenții recunoscute la nivel internațional CMR.

Iar limita de despăgubire va fi stabilită prin voința părților exprimată în contractul de transport. Cred că așa reintrăm într-o logică economică.

Venim și cu dispoziții mai clare ce reglementează examinarea persoanelor care intenționează obținerea atestării inițiale pentru conducătorii auto transport persoane sau transport marfă.

Pe măsură ce vor fi gata noi acte normative din setul agreat împreună cu fermierii și transportatorii, nu am nicio reținere să facem ședințăde guvern chiar la sfârșitul săptămânii sau începutul săptămânii viitoare.

ASF a anunțat deja public că a găsit împreună cu transportatorii calea spre un nivel decent al RCA la transporturi de marfă. Va fi un preț sustenabil, inclusiv pentru micii traansportatori cu 2-3 camioane care nu au posibilitățile firmelor cu flote mari.

În plus, se permite plata în rate a RCA și posibilitatea suspendării poliței cât timp camionul este parcat pentru o anumită perioadă din diverse motive.

Sursa foto: Inquam Photos / George Calin

Comentarii

  1. cioli? dar voi pana acum nu stiati de problemele astea? au aparut asa dupa 01.01.2024 dintr o data? de ce avem azi un minister al agricult urii? dar un minister al transporturilor condus de un pupil care enerveaza prin tupeu obraznicie prostie si simpla prezenta? cioli! voua nu v a pasat si nu o sa va pese niciodata de problemele oamenilor. nu aveti asa ceva in adn ul vostru nu numai politic. va intereseaza numai ce e in farfuria voastra. de asta romania voastra de azi inseamna GOLANIE SI HAOS!

    • Domnule ministru, ajutorul sa fie dat la cine nu are datorii la stat sau la proprietarii de pamanturi.Atentie sa se stabileasca clar adaosul comercial la produs grau porumb etc sa nu il creasca mai mult de 30 % in decursul unui an din pretul din data csnd s-a acordat suventia.Tineti minte cum a inceput bombardarea porturilor in Ucraina ne vindeau porumbul cu 1.5 1.8 in tara.Erau in stare sa speculeze sa il.vanda cu 3 lei.Din suventii isi cumpara x6
      Atentie mare sa nu fim inselati.

  2. 250 de milioane de euro [inclusiv] din banii mei pentru a plăti ineficiența, slaba productivitate, dezinteresul.

    Mă tem ca este cam scump pentru economia românească și încurajează…ineficiența, slaba productivitate, dezinteresul.

    Nu înțeleg de ce nu cer să fie plătite din banii mei ineficiența, slaba productivitate, dezinteresul și antreprenorii din industrie, din servicii șamd. !

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *