Luca de Meo, CEO-ul Renault a avertizat că retragerea producătorului auto din Rusia creează o „situație foarte complexă” pentru companie, lovind profiturile și vânzările, deoarece compania încearcă să accelereze un efort de redresare pe mai mulți ani. Potrivit Reuters, într-un videoclip intern pentru angajați, de Meo a spus că Renault va face din securitatea angajaților o prioritate, în timp ce cântărește opțiunile pentru operațiunile sale în Rusia, după atacul Moscovei asupra Ucrainei.
Renault a anunțat miercuri seara că își va reduce previziunile privind profitul operațional și fluxul de numerar și ia în considerare o reducere de 2,2 miliarde de euro, care reflectă costurile potențiale ale suspendării operațiunilor în Rusia.
Renault se află în stadiile incipiente ale unei restructurări a operațiunilor sale pentru a deveni competitiv pe măsură ce trece la vehicule electrice. În februarie, compania a raportat primul profit anual din ultimii trei ani și a declarat că își propune să îmbunătățească marjele de profit operațional pentru acest an la 3% sau mai bine.
Fiind producătorul auto global cu cea mai mare expunere în Rusia, Renault are mai multe de pierdut decât multe alte companii occidentale, iar investitorii au șters 40% din capitalizarea sa de piață în ultima lună.
Ministerul rus al Industriei și Comerțului a declarat joi că au fost în desfășurare discuții pentru a decide viitorul fabricii din Moscova a producătorului de automobile, cu o decizie care urmează să aibă loc până la sfârșitul săptămânii viitoare, oferind potențial unul dintre primele exemple a ceea ce intenționează guvernul să facă cu activele occidentale.
Președintele francez Emmanuel Macron a spus că respectă decizia Renault și că companiile au posibilitatea de a rămâne în Rusia dacă sectorul lor nu a fost lovit de sancțiuni.
Adresându-se reporterilor joi, după o conferință G7 și NATO, Macron a citat un „risc reputațional” pentru companiile care rămân. Guvernul francez deține o participație de 15% la Renault. Decizia Renault a urmat criticilor aspre din partea președintelui ucrainean Volodimir Zelenski.
Renault nu a oferit detalii despre cum va gestiona o retragere de pe a doua sa piață ca mărime, una dintre cele peste 400 de companii care se vor retrage.
Acțiunile Renault au scăzut joi cu până la 2,6%% la începutul după-amiezii, dar au recuperat teren pentru a închide cu plus 0,8%.
Partenerul rus al Renault, Avtovaz, care este controlat de francezi, și produce mărcile de automobile Lada și Renault, a declarat joi că va produce noi modele fără componente importate și că va lucra pentru a-și reconstrui lanțurile de aprovizionare. Acum, rușii importă aproximativ 20% dintre piese și materii prime.
În urmă cu un deceniu, marii producători de automobile vedeau în Rusia o piață în creștere promițătoare, cu potențial de a fi printre cele mai mari 10 țări care cumpără vehicule din lume. Cele mai recente sancțiuni și măsurile anterioare impuse după anexarea Crimeei de Rusia în 2014 au pus capăt acestui vis.
O parte semnificativă a strategiei de redresare a Renault s-a bazat pe fuzionarea mărcilor sale low-cost Dacia și Lada într-o singură unitate de afaceri. Vehiculele Lada urmau să fie construite folosind platforma Dacia.
Lada a făcut, de asemenea, parte din planul de reducere a costurilor Renault și din impulsul său major pentru mașinile de familie mici. O sursă apropiată Renault a spus că Dacia va rămâne profitabilă chiar și fără economiile de scară ale mărcii Lada.
„Credem că această mișcare strategică va îndrepta atenția investitorilor către operațiunile de bază ale Renault, care au fost în mare măsură restructurate în ultimii ani”, au spus analiștii JP Morgan într-o notă.
Analiștii Credit Suisse au spus că o ieșire din Rusia pentru Renault ar fi o opțiune mai bună decât o abordare „așteptați și vedeți”, chiar dacă are un cost pentru companie.