Prima zi din 2023 ar putea aduce scumpiri puternice la carburanți. Finanțele anunță o acciză mai mare decât legea dată de Parlament. Se elimină compensarea la pompă

benzina carburant alimentare pompa sursa foto: Pixabay

Prima zi din 2023 ar putea să aducă scumpiri puternice la benzină și motorină, după ce Ministerul Finanțelor a decis să anunțe accize mai mari decât cele adoptate de Parlament prin lege, dând vina pe o directivă europeană, și după ce Guvernul a decis că nu va mai continua măsura de compensare a prețului la pompă.

În prezent, acciza la carburanți este de 1,892 lei pe litru la benzină și de 1,734 lei pe litru la motorină.

O lege publicată în data de 20 decembrie în Monitorul Oficial arată că în anul 2023 acciza va scădea la 1,518 lei pe litrul de motorină și la 1,656 lei pe litrul de benzină.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Cu toate acestea, Ministerul Finanțelor anunță pentru 2023, pe propriul site, un nivel mai ridicat al accizelor decât Parlamentul, de 1,632 lei pe litrul de motorină, respectiv de 1,776 lei pe litrul de benzină.

Ministerul Finanțelor explică această decizie prin faptul că accizele decise de Parlament ar fi mai mici decât nivelul minim stabilit de directivele europene.

„Având în vedere că nivelul accizelor pentru benzină cu plumb, benzină fără plumb și motorină prevăzut la nr. crt.10 – 12, în coloana 4 din anexa nr. 1, este mai mic decât nivelul minim prevăzut în tabelul A din anexa I la Directiva 2003/96/CE a Consiliului privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice şi a electricităţii, al cărui echivalent în lei se stabileşte utilizând cursul de schimb leu/euro publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene în prima zi lucrătoare din luna octombrie a anului 2022, se aplică nivelul minim prevăzut de directivă”, arată Finanțele.

Uniunea Europeană impune un nivel minim al accizelor de 330 euro/1.000 litri la motorină, respectiv 359 euro/1.000 litri la benzină. Astfel, acciza minimă impusă de UE, calculată în lei, este de 1,633 lei pe litrul de motorină și de 1,776 lei pe litrul de benzină, așa cum apare pe site-ul Finanțelor.

În plus, reamintim că Guvernul a decis că compensarea cu 50 de bani a prețului la pompă al carburanților se suspendă de la începutul anului, după cum a anunțat premierul Nicolae Ciucă.

Drept urmare, chiar dacă accizele scad, prețul la pompă va crește ca urmare a eliminării compensării, mai mult în varianta în care sunt luate în calcul accizele publicate de Finanțe.

Drept urmare, dacă se aplică nivelul accizelor anunțate de Ministerul Finanțelor, iar compensarea de 50 de bani este eliminată, prețurile la pompă vor crește de la 1 ianuarie 2023 cu 36 de bani pe litrul de benzină și cu 38 de bani pe litrul de motorină.

Dacă ar fi aplicate accizele mai mici anunțate de Parlament, prețurile la pompă ar crește cu 22 de bani pe litrul de benzină și cu 24 de bani pe litrul de motorină.

Finanțele au revenit ulterior cu clarificări spunând că, deși au decis să aplice nivelul accizelor stabilit de directivele europene, în schimb au exceptat temporar de la actualizarea cu creșterea prețurilor de consum a nivelului accizelor pentru benzina fără plumb, benzina cu plumb și motorină în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2023. „Actualizarea cu creșterea prețurilor de consum a nivelului accizelor pentru aceste produse ar fi condus la o creștere semnificativă a prețurilor carburanților și ar fi accelerat și agravat situația socio-economică”, arată ministerul.

USR: Guvernul refuză să aplice scăderea accizelor la combustibili, în ciuda legii

USR acuză Guvernul PSD-PNL că a decis să nu mai prelungească măsura compensării cu 50 de bani și, în plus, că refuză să aplice scăderea accizelor la combustibili, în ciuda legii care a fost publicată acum 10 zile și ar trebui să se aplice de la 1 ianuarie 2023.

„Românii sunt iar abandonați de un guvern incapabil să le înțeleagă nevoile și să îi protejeze la nivelul UE. Premierul și ministrul finanțelor să dea socoteală de ce abandonează interesele românilor. Ministrul Finanțelor ar fi putut încerca să impună și să justifice valori mai mici ale accizelor, mai ales că, după pandemie, vedem o mare flexibilitate a UE pentru derogări de la propriile reguli. Explicațiile oferite dinspre ministerul condus de Adrian Câciu par a veni de la funcționari zeloși în aplicarea regulii europene. Viziunea politică a ministrului și Guvernului lipsește. Pentru că nu au, pentru că sunt incompetenți și rău-intenționați”, precizează Anca Dragu, senator USR și fost ministru al Finanțelor.

USR afirmă că, tehnic, valorile minimale pentru accizele la combustibili sunt stabilite de Uniunea Europeană, dar guvernanții puteau negocia o derogare, care nu ar fi fost greu de obținut în actualele condiții de criză energetică. „În acest fel, românii ar fi putut beneficia de accize mai mici la carburanți, așa cum au fost ele stabilite prin Legea 370/2022, ceea ce măcar ar fi atenuat eliminarea compensării cu 50 de bani”, afirmă reprezentanții partidului.

USR cere președintelui Iohannis să explice de ce din lege este ignorată fix prevederea care i-ar fi putut ajuta pe români să facă față exploziei prețurilor.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: