Primăria Capitalei va elibera joi, 29 februarie, 3.780 de licențe taxi pentru persoane fizice sau firme, a anunțat primarul Nicușor Dan. Întrebat despre protestul taximetriștilor care a început luni la Piața Constituției și concurența între serviciile clasice de taximetrie și platformele de transport alternativ, Primarul General a spus că nu este de acord cu transportul alternativ în administrarea Ministerului Transporturilor și lipsa unor limite la numărul licențelor așa cum există pentru taximetrie.
„Eram deputat în 2019 când am votat împotriva legii transportului alternativ pentru că nu este normal ca un serviciu public cum este taximetria să fie reglementat de autoritatea locală și un alt serviciu public cum este așa-zisul transport alternativ să fie reglementat de autoritatea centrală (Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea Rutieră Română). Autoritatea locală are un număr limită de autorizații pe care poate să le dea pentru taxi, iar autoritatea centrală care nu cunoaște situația concretă din fiecare localitate să poată autoriza oricât. Pe chestiunea autorizațiilor de taxi noi avem vreo 3000 de autorizații neatribuite, oamenii sau firmele au renunțat la ele, iar maîne avem proiectul pentru a a le rescoate în circuit, persoane fizice autorizate sau firme”, a declarat Nicușor Dan.
Ce solicită taximetriștii:
Conform unui comunicat al Confederaţiei Sindicale Naţionale Meridian, acţiunea are ca scop atragerea atenţiei Guvernului României, privind multiplele solicitări depuse în ultimele şapte luni, în încercarea de a modifica Legea 204/2019(OG49/2019), care reglementează transportul alternativ.
Principalele revendicări ale taximetriştilor vizează limitarea copiilor conforme, pe criterii similare cu cele aplicate serviciului de taximetrie, având ca rezultat protejarea calităţii vieţii şi aerului, aglomerării traficului şi poluarea din marile oraşe, cât şi asigurarea unei predictibilităţi economice pe acest segment de piaţă; eliminarea posibilităţii de emitere a copiei conforme pentru auto deţinute de operatori cu contract de comodat sau închiriere şi ridicarea pragului de autorizare la vechimea maşinii la 5 ani prima autorizare, maximum 10 ani; interzicerea colantării, sau aplicarea regulamentelor locale cu privire la lame, pe autoturismele arondate la platformele digitale şi aplicarea de ecusoane pe portierele spate care să conţină datele de identificare ale operatorului; eliminarea “tarifului dinamic” potrivit recomandărilor de la Consiliul Concurenţei cu privire la practicile înşelătoare; respectarea Art. 6 din Legea 204/2019 cu privire la fiscalizarea curselor şi comisioanelor printr-o entitate fiscală înregistrată la ONRC cu Suspendarea avizului tehnic până la intrarea în legalitate.
Precizările Coaliției pentru Economie Digitală, care reprezintă platformele de transport alternativ:
Industria de transport alternativ transmite că guvernul nu a promis modificarea OUG49/2019, iar industria de taxi face cele 6 propuneri, pentru spun ei, un mediu concurențial egal, potrivit reacției industriei de transport alternativ.
„Însă sub această falsă premisă se urmărește de fapt eliminarea din piață a serviciilor de transport alternativ (Uber sau Bolt) prin presiunea exercitată asupra autorităților de a transforma cele 6 puncte în lege. Suntem de acord cu liberalizarea pieței, taximetriștii trebuie să beneficieze de condiții egale. Dar acest lucru nu se obține prin închiderea transportului alternativ pentru că toată lumea să folosească doar taxiul”, spune Cătălin Codreanu, președinte Coaliţia pentru Economia Digitală.