Producătorii de mașini premium din Germania s-au bucurat de prețuri record pentru modelele lor de lux în 2021, deoarece o lipsă de semiconductori a restricționat oferta de vehicule către piețele majore, în timp ce cererea consumatorilor creștea, scrie Financial Times.
Veniturile pe mașină obținute de BMW, Audi și Mercedes-Benz au crescut în medie cu aproape 25% în comparație cu nivelurile pre-pandemie, din 2019, a arătat o analiză efectuată de banca Stifel pentru FT.
Creșterea a fost cauzată de o inversare a unei tendințe din ultimele zeci de ani, în care industria a produs mai multe mașini decât a vândut, iar producătorii de mașini ofereau reduceri din ce în ce mai mari pentru a împinge mașinile în exces către consumatori, astfel încât țintele privind volumul vânzărilor să poată fi atinse la timp pentru termenele limită contabile.
Din 2019, când economia globală a slăbit, producătorii au început să producă mai puține mașini decât pot vinde, diferența crescând la aproximativ 4 milioane de vehicule în acest an. Deși a existat un deficit similar în urma crizei financiare din 2009, a fost o anomalie pe fondul anilor de supracapacitate.
Astfel, veniturile Mercedes-Benz au crescut de la aproape 38.000 euro per mașină în 2019 la peste 54.000 euro în 2021, până la sfârșitul celui de-al treilea trimestru, în timp ce Audi a crescut de la peste 46.000 euro la aproximativ 57.500 euro, potrivit calculelor Stifel.
BMW, care a gestionat criza cipurilor mai bine decât colegii săi și a pierdut în general mai puțin timp de producție, a cunoscut o creștere mai modestă, de la puțin peste 36.000 euro per vehicul în 2019 la peste 38.000 euro în 2021.
O mare parte din veniturile suplimentare obținute în prezent a fost realizată de producători care acordă prioritate producției de modele mai profitabile.
Vânzările Mercedes, de exemplu, au scăzut cu 30% în cele trei luni până la sfârșitul lunii septembrie, dar veniturile au scăzut cu doar 1%.
Analiza realizată de Stifel arată că, într-un singur trimestru, câștigurile Mercedes înainte de dobânzi și taxe s-au majorat cu 1,4 miliarde de euro doar prin prețuri mai bune și prin dotarea cu semiconductori doar a vehiculelor de ultimă generație, cu marjă mai mare.
Producătorii de mașini de lux au fost ajutați și de creșterile record ale prețurilor la mașinile second-hand. Acest lucru nu numai că a făcut mai atractivă cumpărarea de mașini noi, dar a sporit bilanțurile financiare ale producătorilor premium, care dețin afaceri mari de leasing.