Mai mult de jumătate dintre consumatorii la nivel global au devenit mai interesați de produsele ecologice în timpul pandemiei, iar milenialii sunt cei mai atenți la impactul pe care îl au deciziile lor de cumpărare asupra mediului, arată sondajul PwC Global Consumer Insights Pulse din luna iunie.
Este o schimbare de comportament de durată, produsă pe fondul pandemiei care le-a lăsat oamenilor mai mult timp la dispoziție pentru a-și analiza modul de viață și implicațiile pe care activitățile lor zilnice, inclusiv cumpărăturile, le au asupra mediului înconjurător. Această schimbare se observă dacă ne uităm comparativ la răspunsurile din ediția 2019 a aceluiași sondaj. Înainte de pandemie, doar 35% dintre respondenți alegeau produse sustenabile pentru a proteja mediul înconjurător, 37% căutau produse cu ambalaje prietenoase cu mediul (eco friendly) și 41% evitau folosirea plasticului pe cât posibil. Ediția din acest an arată o creștere între 10 și 20 de puncte procentuale a răspunsurilor afirmative la fiecare dintre aceste întrebări.
În timp ce preocuparea pentru mediu a crescut vizibil în rândul milenialilor cu vârste între 27 și 32 de ani (circa 60% fiind interesați de produse ecologice și să cumpere de la companii care protejează mediul), cei din generația Z cu vârste între 23 și 26 de ani sunt cei mai sceptici atunci când vine vorba despre sustenabilitate la cumpărături. Diferența de comportament dintre aceste generații ar putea fi explicată de percepția celor mai tineri că este mai costisitor sau mai dificil să cumperi produse bio, sănătoase și cu un impact minim asupra mediului. Cei mai interesați de transparența trasabilității și a originii unui produs sunt milenialii „maturi”, cu vârste cuprinse între 33 și 36 de ani, aproape două treimi vrând să cunoască astfel de informații.
Deși eco consumerismul este în mod clar în creștere, sondajul relevă că unii consumatori sunt sceptici și nu cunosc sau nu cred în conceptul de cumpărături sustenabile invocând prețul mare, calitatea îndoielnică, disponibilitatea limitată sau lipsa timpului pentru a le căuta.
În concluzie, sondajul arată că producătorii și retailerii nu ar trebui să supraestimeze această tendință. Deși mai mulți consumatori spun că sunt interesați de sustenabilitate, datele indică faptul că generația Z, în special, ar putea avea mai degrabă opinii favorabile mediului care de multe ori nu se traduc în cheltuieli pentru produse eco sau bio. Pe măsură ce companiile vor continua însă să ofere opțiuni eco și bio mai accesibile și mai practice, este posibil ca aspirația consumatorilor să se transforme în acțiune.