Proiect pentru menținerea cotei unice în România în următorii 10 ani

calculator venituri taxe calcule salarii impozit pixabay.com Sursa foto: Pixabay

Mai mulți parlamentari PNL au depus un proiect de lege prin care propun menținerea cotei unice în România în următorii 10 ani. Inițiativa legislativă vine în contextul în care autoritățile, inclusiv premierul, au început să discute despre trecerea la sistemul de impozitare progresivă în România.

În prezent, România folosește o cotă unică de impozitare, însă există diferite procente, după ce de la 1 ianuarie 2018 a avut loc o modificare contabilă prin care contribuțiile au fost mutate de la angajator la angajat și salariul brut a fost majorat în concordanță. Astfel, pentru a fi echilibrate contribuții procentuale dintr-un salariu brut contabil mai mare, impozitul a fost micșorat tot contabil de la 16% la 10% (cu menținerea aceleiași sume).

Astfel, impozitarea în România în prezent arată astfel:

  • 10% impozit pe venit
  • 16% impozit pe profit
  • 8% impozit pentru dividende

Parlamentarii susțin că cota unica de impozitare, care a împlinit 20 de ani de aplicare, a avut efecte pozitive/benefice în plan macroeconomic, fiscal, bugetar și social. Pe scurt, beneficiile:

Macroeconomic:

  • Produsul Intern Brut al României a înregistrat rate de creștere economică superioare mediei statelor Uniunii Europene, determinând o accelerare a recuperării decalajelor economice (PIB/locuitor);
  • A fost stimulat puternic fluxul de investiții străine directe/de portofoliu, cu impact pozitiv asupra creșterii de competitivitate a producției interne;
  • A stimulat apariția capitalurilor românești, a contribuit la consolidarea IMM-urilor autohtone și a stimulat cooperarea industrială transnațională;
  • A stimulat întreprinderile românești să obțină profitabilități mai mari, cifre de afaceri superioare, să utilizeze fonduri externe nerambursabile pentru dezvoltare.

Fiscal:

  • A contribuit consistent la creșterea gradului de conformare fiscală voluntară;
  • A determinat o scădere puternică a costurilor de administrare a politicii fiscale;
  • A redus tendințele unor companii de a recurge la instrumente de optimizare fiscală;
  • A generat predictibilitate pentru toate categoriile de investiții private și a stimulat planurile de afaceri pe termen lung;

Bugetar:

  • A determinat o creștere a veniturilor bugetare din surse fiscale încă din partea a II-a a anului 2005;
  • Și-a demonstrat eficacitatea anti-ciclică în perioadele de instabilitate economică internă și internatională: 2007-2011, 2020-2021;
  • A asigurat o componentă stabilă/structurală certă de venituri pentru finanțarea politicilor guvernamentale;

Social:

  • A determinat apariția unui număr consistent de locuri noi de muncă, precum și oficializarea (trecerea din economia subterană în economia oficială) a altor sute de mii de locuri de muncă în sectorul privat;
  • A stimulat creditarea internă și sectorul construcțiilor civile, ca efect pozitiv al faptului ca angajații cu venituri oficiale și contracte de muncă înregistrate deveneau eligibili pentru credite de tip imobiliar;
  • A diminuat puternic „la negru”, cu impact pozitiv asupra: drepturilor viitoare la pensie ale angajaților, precum și asupra calității de asigurați în sistemul public de sănătate;
  • A stimulat munca și obținerea de venituri din mai multe surse, în condițiile în care cota unică nu sancționează obținerea de venituri mai mari.

Inițiatorii trec în revistă și efectele economice și fiscale negative pe care le-ar produce o cotă progresivă de impozitare, precum:

  • scade conformarea fiscală voluntară și scade interesul pentru a munci mai mult, a câștiga mai mult, a investi mai mult;
  • scad veniturile fiscale ale statului, pentru că nimeni nu va mai fi stimulat să declare venituri mari, ci mai mici;
  • scad investițiile private, străine și românești;
  • scade numărul de locuri de muncă din economie și crește numărul de locuri de muncă „la negru”;
  • cresc cheltuielile statului, dar și ale antreprenorilor, pentru aplicarea unei cote de impozitare profund birocratice.

Astfel, parlamentarii propun ca în perioada cuprinsă între intrarea în vigoare a prezentei legi și până la data de 31 decembrie 2033, să nu se adopte acte normative prin care să se modifice, completeze sau elimine cota unică de impozitare asupra veniturilor de orice natură și asupra profiturilor.

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *