La nivelul Bucureştiului, gradul de ocupare a ajuns la abia de 10-15%, iar în primul val al pandemiei sectorul de ospitalitate și turism a scăzut cu 67,4%. Cu toate acestea, consultanții de la Colliers anunță o perspectivă optimistă pentru 2021: piaţa hotelieră din România ar putea începe să-şi revină în a doua jumătate a acestui an, susţinută de un avans al turismului internaţional. De asemenea, există câteva proiecte chiar și pe piața hotelieră.
“Unii dezvoltatori şi-au continuat proiectele din zona de ospitalitate şi au găsit modalităţi de a negocia cu băncile finanţatoare, confirmând încrederea pe termen lung în această piaţă a unor jucători cu o situaţie financiară robustă”, arată un raport Colliers, citat de Agerpres. Astfel de exemple sunt hotelul Moxy, deschis în iulie 2020, în Centrul Vechi al Bucureştiului de către grupul Apex, şi Ibis Style City Center, de 150 de camere, situat pe strada Ştirbei Vodă, deschis de Dentotal în colaborare cu hotelurile Accor, în iunie 2020. “Chiar şi în timpul pandemiei, noutatea unui brand, designul atractiv şi un bun raport calitate-preţ, a atras un grad de ocupare de 20-30% în timpul săptămânii şi de 45-50% în weekend-uri”, susțin cei de la Colliers. În ceea ce priveşte proiectele viitoare, există încă puţine hoteluri în lucru, iar mărcile caută locaţii bune pentru a se afilia, subliniază consultanții. De exemplu, lanţul Accor a semnat un nou acord de management cu Alexandra Residence Design pentru construirea unui nou hotel sub brandul Ibis, cu 144 de camere, un SPA şi un centru de evenimente de 1.000 de metri pătraţi”, susţin specialiştii.
Conform sursei citate, până la sfârşitul anului 2021, sunt aşteptate deschiderea hotelului Ibis Airport (85 de camere) şi a noului hotel de lux Autograph Collection by Marriott din centrul vechi al Bucureştiului (217 camere). Alte proiecte includ: un nou brand sub brandul Accor (100 de camere), Corinthia Grand Hotel du Boulevard (50 de camere) sau reconversia Palatului Oscar Maugsch, vândut recent de BCR unui grup de investitori din industria hotelieră, şi sunt aşteptate să îşi anunţe strategia în viitorul apropiat.
La nivelul Bucureştiului, gradul de ocupare a continuat să fie redus, de 10-15%, ţinând cont de faptul că oraşul nu reprezintă o opţiune tradiţională de vacanţă de vară, fiind preferat mai degrabă pentru călătoriile de afaceri. “Venitul mediu zilnic pe cameră disponibilă (ADR) a fost, de asemenea, afectat, dar într-o măsură mai mică. Media ADR între iunie şi august a scăzut cu 20-25%, comparativ cu media înregistrată în 2019, în aceeaşi perioadă, atingând un nivel de 250 lei/cameră/noapte. Mai mult, rezultatul combinat al limitărilor de călătorie şi al regulilor guvernamentale privind distanţarea socială au contribuit la amânarea sau anularea multor evenimente, conferinţe sau convenţii de nivel înalt, care au dus direct la scăderea călătoriilor pentru afaceri şi agrement. Pandemia a schimbat fundamental experienţa clienţilor şi anumite tipuri de călătorii, precum summit-urile, care ar putea să nu mai revină niciodată pe deplin la nivelurile pre-pandemie. Cum va dura ceva timp până când şi călătoriile de afaceri internaţionale îşi vor reveni, turismul local va continua să joace acum mai mult decât oricând un rol foarte important. Schimbările operaţionale, în special legate de sănătate, curăţenie şi flexibilitate şi folosirea spaţiilor exterioare vor fi în prim-plan“, se arată în raportul Colliers.
În viziunea consultanţilor, măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19, precum purtarea măştii, prezentarea unui test PCR cu rezultat negativ sau a adeverinţei de vaccinare împotriva coronavirusului sunt “ingrediente necesare pentru ca industria turismului şi a ospitalităţii să recâştige o oarecare vitalitate”.
În urmă cu doar câteva zile, o tranzacție importantă a fost anunțată pe piața hotelieră: grupul internațional Zeus a finalizat achiziția a trei hoteluri în București – Central, Venezia și Opera, pe care ar urma să le renoveze. Mai multe detalii AICI
Conform datelor Institutului Național de Statistică, afacerile au reprezentat principalul motiv al sejurului petrecut de către 63,4% dintre turiştii nerezidenţi sosiți în România, în anul 2020, cheltuielile acestora reprezentând 62,2% din totalul cheltuielilor pentru acest an. 36,6% dintre turiștii nerezidenți sosiți în România, în anul 2020, au călătorit în scop particular, în principal pentru vacanţe (57,0%) și pentru vizitarea rudelor și prietenilor (17,3%).