Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a câştigat procesul intentat de Procredit Bank, care a contestat sancţiunile aplicate în urma controlului efectuat în aprilie 2023, referitor la modul de calcul a ratelor, transmite ANPC într-un comunicat de presă.
UPDATE ProCredit Bank a transmis că urmează să formuleze apel și că clienții pot alege varianta ratelor egale sau descrescătoare.
„Urmare a contestației formulate de ProCredit Bank, instanța a suspendat în data de 09.11.2023 efectele ordinului ANPC privind modul de calcul al ratelor la credite. Astfel, măsurile dispuse de ANPC nu produc efecte până la soluționarea definitivă a litigiilor declanșate de bancă împotriva procesului verbal de contravenție și a ordinului ANPC. Referitor la soluția emisă de prima instanță, din data de 09.02.2024, privind anularea Procesului Verbal de contraventie, Banca urmează să formuleze apel. Subliniem faptul că ProCredit Bank respectă cu strictețe prevederile legale care stabilesc modalitatea de contractare și rambursare a unui credit bancar, conform OUG 50/2010 și OUG 52/2016. Modalitățile de calcul ale dobânzii din toate contractele ProCredit Bank sunt cele permise de lege, fiind similare cu practicile bancare la nivel national și european. Clienții ProCredit Bank pot alege varianta ratelor egale sau descrescătoare, cu analiza riguroasă a capacității de rambursare. Astfel, clienții care doresc să aibă aceleași cheltuieli lunare în legătură cu creditul, pot alege rate lunare fixe, formate din dobânda calculată la soldul creditului din luna respectivă și o parte din sold, cu diminuarea progresivă a acestuia. Rambursarea prin rate descrescătoare este potrivită clienților care își doresc să achite lunar mai mult din soldul creditului, suportând o rată mai mare în primii ani de contract. În plus, clienții ProCredit Bank pot opta oricând să ramburseze anticipat parțial sau total creditele, ceea ce reduce, evident, valoarea dobânzilor viitoare. Asociația Română a Băncilor (ARB) și Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR) au trimis în cursul anului trecut precizări privind interpretările apărute în spațiul public pe marginea declarațiilor oficialilor Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), cu privire la modalitatea de calcul și plată a ratelor la credite. Acestea susțin că băncile din România respectă legislația națională privind modalitatea de calcul a ratelor în conformitate cu OUG 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori și/sau OUG 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile”, a transmis banca, într-un drept la replică.
Știrea inițială:
În urma acţiunii de control desfăşurată de ANPC în luna aprilie 2023 la banca menţionată, comisarii au constatat nereguli, care au impus aplicarea unei amenzi contravenţionale în valoare de 50.000 lei.
La acea vreme comisarii ANPC au propus aplicarea de amenzi contravenționale și pentru Exim Bank, Intesa Sanpaolo, Techventures Bank (fosta Banca Comercială Feroviară), Libra Bank, CEC Bank, Garanti Bank şi Vista Bank.
„În urmă cu nu foarte mult timp, eram numiţi analfabeţi funcţional, culmea, de către oameni legaţi direct sau indirect de sistemul bancar. Ni se explica atunci cât de nepregătiţi sunt colegii mei şi eu personal, în raport cu creditele date consumatorilor. Iată că o primă instanţă îmbrăţişează punctul Autorităţii de vedere şi dă dreptate consumatorilor. Povara financiară a unora este beneficiul altora, cei care au sponsorizat tirul afirmaţiilor împotriva noastră. Există dreptate şi pentru căţei, chiar dacă dulăii nu vor!”, a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC, citat în comunicat.
Echipa de control a solicitat trei contracte de credit pentru fiecare tip de produs acordat în perioada 2019-2022, care a înregistrat cel puţin o rambursare parţială în avans, şi trei contracte de credit cu rambursare totală în avans. După analizarea acestora, a fost identificată o practică comercială incorectă – respectiv, o acţiune înşelătoare, utilizând informaţii false sau inexacte şi un mod de prezentare înşelător, de natură a induce în eroare sau susceptibile să inducă în eroare consumatorul mediu, astfel încât, fie îl determină, fie este susceptibil a-l determina să ia o decizie de tranzacţionare pe care, altfel, nu ar fi luat-o, aşa cum este aceasta definită de legiuitor.
Comisarii ANPC au propus, de asemenea, măsura de încetare a practicii comerciale incorecte de către operatorul economic financiar-bancar, prin care se impune emiterea unor noi grafice de rambursare, unde principalul creditului datorat să fie achitat de către consumatori în rate egale pe întreaga perioada de creditare în raport cu dobânda aferentă creditului, astfel încât consumatorii medii să poată beneficia de egalitatea dintre părţile contractului, dar şi pentru existenţa echilibrului contractual, astfel încât consumatorii să ia o decizie de tranzacţionare în cunoştinţă de cauză şi de a anticipa orice cost sau metodă de calcul înşelător.
„Ca urmare a contestării de către operatorului economic a actului administrativ aplicat de ANPC, fapt care a dus la suspendarea aplicării sancţiunilor pe care acesta le conţine, instanţa a respins plângerea contravenţională formulată, ca neîntemeiată şi a menţinut dispoziţiile procesului verbal emis. Decizia poate fi atacată cu drept de apel în termen de 30 de zile de la comunicare”, se mai arată în comunicat.