Doar cinci milioane de autoturisme din cele şapte milioane de autoturisme înmatriculate în România au Inspecţie Tehnică Periodică (ITP) valabilă şi pot circula legal pe drumurile publice din ţară, arată statistica oficială pe care a furnizat-o Registrul Auto Român (RAR) la solicitarea Economedia.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Potrivit acesteia, 5.058.685 milioane de autoturisme înscrise în România au ITP valabil, în timp ce aproape 6,5 milioane de autovehicule au „Inspecţia Tehnică (n.r autoturisme fiind autovehicule de cel mult 8 locuri, iar autovehicule fiind toate categoriile de vehiculele de transport persoane şi marfă, inclusiv transport public).

Statistica Direcţiei Permise şi Înmatriculări (DRPCIV) este pentru parcul auto naţional la 31 decembrie 2020, atunci când se publică datele oficiale, dar în primele şase luni ale anului nu au intervenit schimbări semnificative.

Analize Economedia

studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat

Parcul auto naţional real

Rezultă, aşadar, o diferenţă de aproximativ două milioane de autoturisme care sunt înscrise în circulaţie, înmatriculate, conform Direcţiei Permise şi Înmatriculări, dar nu au ITP valabil, respectiv 2,7 milioane de autovehicule care nu deţin Inspecţie Tehnică, dar figurează ca înmatriculate, conform statisticilor DRPCIV.

Această diferenţă foarte mare poate fi explicată şi prin numărul maşinilor care circulă fără ITP, a celor care nu mai merg efectiv (nu au fost radiate fiscal şi rutier), unele rable adevărate care se transformă în deşeuri şi pe care Primăriile le ridică sau nu de pe domeniul public şi a celor casate pentru Programul Rabla (în ultimii ani, media a fost de 50 – 60.000 casări/an).

Prin urmare, numărul maşinilor (autoturisme, permis categoria B) care circulă, efectiv, este de puţin peste 5 milioane, la care se adaugă cele care nu au ITP valabil sau le-a fost suspendată Inspecţia Tehnică pentru defecţiuni în trafic. Statistica verificărilor din 2020 arată că 2,5% dintre maşinile controlate în trafic (n.r. în general echipele RAR opresc maşini vechi sau modificate) aveau ITP expirat, fals sau anulat.

Peste un milion de autoturisme vechi cu normele de poluare E0 – Euro 3 circulă efectiv

În contextul discuţiilor despre o eventuală taxă auto/poluare și a măsurilor pentru descurajarea achiziţiei maşinilor vechi, din import. „radiografiaparcului auto naţional arată că acesta este îmbătrânit, iar la fiecare maşină nouă alte patru din import intră în ţară (multe vin cu uzură care se accentuează pe drumurile proaste de la noi).

Potrivit statisticilor Registrului Auto Român, raportat la norma de poluare, au drept de circulaţie :

  • 18.594 maşini (autoturisme) Non Euro
  • 8.520 Euro 1 (1992-1996)
  • 281.166 Euro 2 (1996-2000)
  • 736.713 Euro 3 (2000-2005)
  • 2.226.890 Euro 4 (începând cu 2005)
  • 926.725 Euro 5 (2009-2014)
  • 851 992.Euro 6 (începând din 2014)

Dintre acestea, 8.015 autoturisme sunt electrice.

Legislaţia în vigoare prevede că Inspecţia Tehnică Periodică este obligatorie la fiecare 12 luni pentru maşinile mai vechi de 12 ani. Potrivit statisticilor, acestea au cea mai mare pondere în rândul autoturismelor cu drept de circulaţie.