Evoluția salariilor în sectorul turismului prezintă un trend pozitiv, cu 23% dintre respondenți raportând creșteri între 1% și 10%, iar 25% indicând creșteri mai mari, între 11% și 30%. Totuși, 21% dintre respondenți au observat o stagnare în acest domeniu, potrivit studiului „Carta Albă a Turismului din România”.
„Rata medie de revenire a sectorului turismului, la nivelul întregului eșantion, este în scădere la 33%, față de nivelul înregistrat în 2019. Agențiile de turism au raportat o rată de revenire a clienților mai ridicată în 2023 (40%) în comparație cu unitățile de cazare, care au înregistrat o rată de revenire de 30%. Beneficiile oferite angajaților din turism includ în mod frecvent bonuri de masă (37%) și creșteri salariale anuale (36% dintre respondenți, în scădere cu 6% față de 2019). Autofinanțarea rămâne principala modalitate de finanțare a activității în sectorul turismului, fiind selectată de peste 67% dintre respondenți, cu o scădere semnificativă față de analiza din 2019. În ceea ce privește proveniența clienților din sectorul turismului din România în 2023, aproximativ 76% sunt din România, iar 17% sunt din Uniunea Europeană”, se mai arată în studiu.
Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) și Groupama Asigurări, cu sprijinul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului a lansat cea de-a treia ediție a studiului „Carta Albă a Turismului din România”.
Lucrarea prezintă principalele caracteristici, riscuri, vulnerabilități și oportunități ale sectorului turistic, cu scopul de a influența viitoarele politici publice în domeniu și de a furniza informații cu privire la specificul turismului pe două domenii importante: unități de cazare și agenții de turism. De asemenea, au fost evidențiate și strategiile eficiente de promovare, luând în considerare tendințele actuale și particularitățile piețelor țintă.
„Turismul din România este un domeniu cu un potențial foarte ridicat, anual înregistrând creșteri semnificative. Carta Albă a Turismului din România, aflată deja la ediția a treia, analizează situația operatorilor de turism din țară, furnizând informații cu privire la specificul turismului pe două domenii importante: unități de cazare și agenții de turism. Rezultatele barometrului de anul acesta reflectă faptul că cei mai importanți trei factori pozitivi pentru afacerile din turism sunt: clienții/vizitatorii repetitivi (67%), clienții/ vizitatorii noi (55%), prețul (43%). De asemenea, rata medie de revenire (la nivelul întregului eșantion) se ridică la 33%, în scădere cu aproximativ 12% față de nivelul înregistrat în anul 2019. Agențiile de turism au indicat pentru anul 2023, în medie, o rată de revenire a clienților mai ridicată (40%) față de unitățile de cazare care au indicat o rată de revenire de 30%” a declarat Florin Jianu, președinte CNIPMMR.