„Radiografia unui pacient bolnav: Moldova”. Întârzieri cuprinse între 3 și 8 luni la toate proiectele de Autostradă și Drum Expres din regiunea Moldovei

CNAIR proiecte Moldova Sursa : CNAIR

Toate proiectele de Autostrăzi și Drumuri Expres din regiunea Moldovei au întârzieri cuprinse între 3 și 8 luni, potrivit unei analize pe care o face fostul secretar de stat în ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu. Cele mai întârziate contracte de proiectare (niciun contract semnat de execuție) sunt pe tronsoane ale Autostrăzii Unirii Târgu Mureș – Iași – Ungheni, pe Drumul Expres Suceava – Siret (continuarea A7 până la frontiera cu Ucraina) și pe Drumul Expres Tișița – vama Albița, 8 luni. (n.r întârziere la proiectare de 8 luni, la un an de la semnarea contractului pentru tronsonul A8 Târgu Neamț – Iași – Ungheni, anunța în urmă cu câteva zile și Cătălin Urtoi, consilierul ministrului Grindeanu).

Pentru accelerarea proiectelor care riscă să piardă finanțarea prin PNRR și eventual POT, fostul secretar de stat în mandatul lui Cătălin Drulă propune declararea investițiilor de infrastructură rutieră majoră din Moldova drept proiecte strategice și de siguranță națională și descentralizare prin transferul acestora la de la CNAIR Central la Direcțiile Regionale de Drumuri și Poduri.

Covăsnianu prezintă o „radiografie” a investițiilor rutiere din Moldova:

1. Autostrada A7 Ploiești – Buzău (3 loturi)

Fază proiect: Licitație de Execuție lansată în iunie 2021.

Stadiu: câștigător desemnat pe lotul 1. Loturile 2 și 3 sunt contestate.

2. Autostrada A7 Buzău – Focșani (4 loturi)

Fază proiect: Licitație de Execuție lansată în ianuarie 2022

Stadiu: Licitația pentru cele 4 loturi este desuspendată recent, dar întârziată.

3. Autostrada A7 Focșani – Bacău (3 loturi)

Fază proiect: Licitație de Execuție nelansată

Stadiu: Întârziere de minim 4 luni de zile

(SF cu observații. Calendar de mediu întârziat)

4. Autostrada A7 Bacău – Pașcani (3 loturi)

Fază proiect: Licitație de Execuție nelansată

Stadiu : Întârziere de minim 3 luni de zile

(proiectare neaprobată. Licitație execuție nelansată = Risc PNRR)

5. Drum Expres Pașcani – Suceava

Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru

Stadiu: Întârziere de minim 6 luni de zile

(studii geotehnice întârziate, procedură de mediu nedemarată)

6. Drum Expres Suceava – Siret

Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru

Stadiu: Întârziere de minim 8 luni de zile

(studii geotehnice nedemarate, procedură de mediu nedemarată)

7. Autostrada A8 Ungheni – Iași – Tg. Neamț

Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru

Stadiu: Întârziere de minim 4 luni de zile

(studii geotehnice întârziate, traseu nestabilit, procedură de mediu nedemarată)

8. Autostrada A8 Tg. Neamț – Tg. Mureș

Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în avizare

Stadiu: Întârziere de minim 6 luni de zile

(calendar de mediu nerespectat)

9. Drum Expres Tișița – Albița

Fază proiect: Studiu de Fezabilitate suspendat

Stadiu: Întârziere de minim 8 luni de zile

(traseu nedefinitivat, strategie MT neconformă cu CNAIR, campanie teren nedemarată, procedură de mediu nedemarată)

10. Autostrada A13 Brașov – Bacău

Fază proiect: Studiu de Fezabilitate în lucru

Stadiu: Întârziere de minim 4 luni de zile

(studii geotehnice nedemarate, procedură mediu neinițiată)

„În concluzie întârzierile sunt de la minim 3 luni (A7 Bacău – Pașcani) până la situația catastrofală de pe drumurile expres Tișița – Albița și Suceava-Siret unde întârzierile contorizează 8 luni de zile.

Întârzierile, bâlbele administrative și nerespectarea calendarelor asumate pot conduce la depășirea condiționalităților din PNRR respectiv construirea celor 378 de kilometri de drum rapid din A7 și A8 până în trimestrul II 2026”, afirmă fostul secretar de stat în ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu.

 

Sursa : CNAIR

Comentarii

  1. Vinovatii de serviciu:
    Guvernul Psd cu Grindeanu in frunte.
    Garantez ca peste 50 de luni va fi la fel.
    Fraierii ăştia sunt dupa cascaval!

  2. Faptele vorbesc de la sine.
    Există o decizie luată în CSAT inca de pe vremea lui Iliescu sa se evite cu orice preț construirea de autostrăzi sau alte drumuri de viteza in Moldova.
    Guvernele care au urmat au aplicat întocmai această hotărâre.
    Asta dovedește cat de adâncă și de răspândită este penetrarea rusească in clasa noastră politică.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *