Amazon a revenit pe primul loc în topul celor mai valoroase branduri din lume, în ciuda faptului că valoarea companiei sale a scăzut cu 15% în acest an, de la 350,3 miliarde de dolari la 299,3 miliarde de dolari, potrivit unui nou raport realizat de compania de consultanță Brand Finance.
După Amazon, primii 10 cele mai valoroase branduri din lume se află Apple, Google, Microsoft, Walmart, Samsung, ICBC, verizon, Tesla și Tik Tok.
Brandul Amazon a scăzut cu peste 50 de miliarde de dolari în acest an. Cercetările Brand Finance au constatat că percepția clienților cu privire la serviciile oferite de Amazon a scăzut – în același timp cu prelungirea timpilor de livrare – și, în concordanță cu acest lucru, consumatorii au devenit mai puțin predispuși să recomande Amazon altora. Concomitent cu încheierea restricțiilor pandemice, oamenii se întorc la cumpărăturile în persoană, atenuând ușor nevoia de retail online.
„În acest moment, nu există niciun fel de tendință de creștere a prețurilor. Mărcile de tehnologie din întreaga lume au pierdut o valoare semnificativă ca răspuns la schimbarea modelelor de cerere. Inflația a afectat mărcile din multe sectoare, dar pe măsură ce obiceiurile de consum revin parțial la tiparele de dinaintea pandemiei, cererea pentru serviciile mărcilor de tehnologie a fost afectată în mod deosebit. În plus, lanțurile de aprovizionare perturbate, lipsa forței de muncă și obstacolele mai mari în calea finanțării și-au lăsat amprenta”, spune David Haigh, președinte și director executiv al Brand Finance.
Apple (valoarea brandului a scăzut cu 16%, la 297,5 miliarde de dolari) a coborât pe locul al doilea în topul celor mai valoroase mărci din lume, valoarea brandului său scăzând de la 355,1 miliarde de dolari. Scăderea din acest an a valorii mărcii se referă la o scădere a veniturilor prognozate, deoarece se așteaptă ca un lanț de aprovizionare cu bunuri perturbat și o piață a forței de muncă constrânsă să limiteze oferta produselor sale hardware de marcă.
În total, 48 de mărci de tehnologie au figurat în clasament, cu două mai puțin față de cele 50 din 2022, după ce Snapchat și Twitter au renunțat. Alte mărci axate pe tehnologie care au pierdut din valoare sunt Samsung Group (valoarea brandului a scăzut cu 7%, la 99,7 miliarde de dolari), Alibaba.com (valoarea brandului a scăzut cu 56%, la 10,0 miliarde de dolari), Facebook (valoarea brandului a scăzut cu 42%, la 59,0 miliarde de dolari) și WeChat (valoarea brandului a scăzut cu 19%, la 50,2 miliarde de dolari).
Partea pozitivă este că Instagram (valoare brandului în creștere cu 42%, până la 47,4 miliarde de dolari) și LinkedIn (valoare brandului în creștere cu 49%, până la 15,5 miliarde de dolari) au crescut în sectorul tehnologic, valoarea de marcă a fiecăreia dintre ele crescând datorită strategiei bine puse în aplicare pentru comercializarea serviciilor lor.
Printre ceilalți mari câștigători se poziționează Tesla (valoarea brandului în creștere cu 44%, ajungând la 66,2 miliarde dolafi) și BYD (valoarea brandului în creștere cu 57%, ajungând la 10,1 miliarde de dolari), pe măsură ce crește cererea de automobile electrice, ca parte a unei tranziții mai ample către o economie cu emisii reduse de carbon.