Numărul liniilor de cale ferată electrificate a crescut cu 31% din 1990 încoace în țările UE, arată datele Eurostat, biroul statistic al Uniunii Europene. În România, media era de doar 38% în 2022, un nivel comparabil cu Croația (38%) și Grecia (37%), dar mult sub media europeană, care e 57%. În Luxemburg aproape toate liniile de cale ferată au fost electrificate (97%), în vreme ce în statele baltice ponderea e sub 15%.
În 2022, lungimea liniilor de cale ferată electrificate în țările UE a ajuns la 115 000 de kilometri (km), ceea ce reprezintă o creștere de 31% față de 1990, când a fost de 88 000 km. Întreaga rețea feroviară a UE avea o lungime de 202.000 km, iar ponderea liniilor electrificate se ridica la aproape 57%.
România ajunsese în 2022 la 4032 de km de cale ferată electrificată, reușind “performanța” să scadă, ușor, față de 2020 și 2021, când aveam 4034, respectiv 4035 de km, conform statisticii oficiale.
“Electrificarea este un element-cheie al modernizării rețelelor feroviare, reducând impactul negativ al transportului feroviar asupra mediului și transformându-l într-un mod de transport favorabil în comparație cu transportul rutier și cu alte moduri de transport puternic dependente de combustibili fosili”, punctează analiza Eurostat.
În timp ce ponderea liniilor de cale ferată electrificate a înregistrat o tendință de creștere la nivelul UE, lungimea totală a liniilor de cale ferată a scăzut cu 7,5% din 1990, când acestea totalizau 219 000 km. Polonia, Letonia, Franța, Franța și Germania au raportat un număr considerabil mai mic de linii de cale ferată în uz. La celălalt capăt al spectrului, rețeaua feroviară a crescut considerabil în Spania, Estonia și Țările de Jos, în parte datorită construcției de linii dedicate de mare viteză.
La o analiză asupra ponderii liniilor de cale ferată electrificate în 2022, imaginea este în general eterogenă la nivelul fiecărei țări din UE, cu o pondere excepțional de ridicată în Luxemburg, unde aproape toate liniile de cale ferată au fost electrificate (97%). Cote ridicate au fost observate, de asemenea, în Belgia (88%), Bulgaria și Suedia (ambele 75%) și în Țările de Jos (74%).
Ponderea liniilor electrificate a rămas foarte scăzută în Irlanda (3%) și în statele baltice Lituania (8%), Estonia (12%) și Letonia (13%).
În ceea ce privește modernizarea și, parțial, electrificare liniilor ferate din România, în această perioadă sunt în proiectare și execuție cele 8 contracte din Planul Național de Redresare și Reziliență M 100 Caransebeș-Timișoara-Arad și M 300 Cluj-Oradea. În rest, progresul României la acest capitol se limitează la studii de fezabilitate. Electrificarea liniilor CFR Constanța – Mangalia și Videle – Giurgiu sunt în contract, la etapa de studiu de fezabilitate.
Vezi și: