EXCLUSIV Renegocierea PNRR pentru Transporturi: Finanțarea 236 de milioane de euro (100% nerambursabilă) pentru electrificarea liniilor CFR Constanța – Mangalia și Videle – Giurgiu se mută pe Fondul de Modernizare

CFR SA modernizare CF Sursa CFR Infrastructură

Finanțarea europeană din PNRR de 236 de milioane de euro pentru electrificarea liniilor CFR Constanța – Mangalia și Videle – Giurgiu va fi transferată către Fondul de Modernizare al Uniunii Europene, potrivit documentului pe care Guvernul l-a transmis vineri, 8 septembrie, la Bruxelles și pe care l-a consultat Economedia. Transferul s-a făcut pentru că niciuna dintre cele două investiții nu are contract semnat, ba chiar nici măcar licitație lansată, deci nu se putea respecta termenul de finalizare august 2026. Proiectele feroviare din PNRR sunt finanțate din granturi (bani nerambursabili), iar Fondul de Modernizare (cu un buget total de 15 miliarde de euro în funcție de valoarea de tranzacționare a certificatelor CO 2) cofinanțează proiectele în funcție de categorie: 100% pentru investițiile prioritare respectiv 70% pentru investițiile non-prioritare, conform informării de pe site-ul Ministerului Investițiilor și Fondurilor Europene (MIPE).

„În cazul Componentei 4 -Transport Durabil pentru a nu afecta coerența componentei s-au păstrat majoritatea investițiilor aferente transportului durabil fiind eliminată doar I1. Infrastructură feroviară, Sub-măsura 11 – Electrificări (236 mil euro) si care urmează sa fie realizată prin transferarea către Fondul de Modernizare”, propunerea Guvernului pentru modificarea PNRR

Dublarea și electrificarea liniei Constanța -Mangalia costă aproximativ 1,5 miliarde lei, iar studiul de fezabilitate a fost prelungit până la 30 octombrie, după cum Economedia a explicat aici.

În cazul liniei Videle – Giurgiu, contractul pentru Studiul de Fezabilitate a fost semnat în primăvară cu Consis Proiect.

Ce prevede PNRR-ul în vigoare pentru electrificări CFR: 

Investiția de electrificare se referă atât la lucrările de electrificare propriu-zisă cât și la lucrări de tip renewal. În ce privește procesul de electrificare acesta este propus pentru liniile:
Constanța – Mangalia (43 km) – Non TEN-T – propunerea României de a intra pe TEN-T Comprehensive ca prelungire a coridorului TEN-T Core; în prezent această cale ferată este un feeder pentru coridorul TEN-T Core.
Intervenția constă în lucrări de electrificare, centralizare electronică, lucrări de tip renewal și dublare pe anumite segmente, la care se adaugă și achiziția a două drezine-pantograf pentru asigurarea stării de viabilitate a liniei de contact (vezi Justificare Costing/Costing Feroviar/04.Nota justificativă Reînnoiri și 05.Nota justificativă Electrificări);
Videle – Giurgiu (67 km) – TEN-T Comprehensive – missing link de electrificare pentru coridor transfrontalier.
Intervenția constă în lucrări de electrificare, centralizare electronică, lucrări de tip renewal, la care se adaugă și achiziția a două drezine-pantograf pentru asigurarea stării de viabilitate a liniei de contact (vezi Justificare Costing/Costing Feroviar/04.Nota justificativă Reînnoiri și 05.Nota justificativă Electrificări).

Propunerea de revizuire PNRR pentru electrificarea liniilor CFR nu va afecta cele două mari proiecte finanțate tot prin PNRR pentru modernizarea infrastructurii și lucrări de electrificare parțială pe Magistralele M 100 Caransebeș – Timișoara – Arad (3 din 4 contracte semnate) respectiv M 300 Cluj-Napoca – Oradea – Episcopia Bihor (frontieră Ungaria) cu toate cele patru contracte semnate.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: