Răsturnare de situație la contractul PNRR semnat cu PESA (Polonia) pentru 20 de trenuri noi de lung parcurs : Curtea de Apel București a „întors” o decizie CNSC și a admis contestația Alstom/ARF reevaluează ofertele

Pesa Polonia

Răsturnare de situație la contractul deja semnat cu PESA (Polonia) pentru 20 de trenuri electrice noi de lung parcurs după ce Curtea de Apel București a admis contestația Alstom (Franța) și a dispus reevaluarea ofertelor. Ministerul Transporturilor, prin Autoritatea pentru Reformă Feroviară a semnat pe 19 decembrie 2023 contractul de 1,1 miliarde lei cu producătorul polonez, dar acum, după ce se primește motivarea Instanței, ARF va decide suspendarea sau chiar anularea contractului. ARF a semnat cu PESA pe 30 ianuarie 2024 și contractul pentru 62 de trenuri de scurt parcurs.

,,Complet: 10-Completul 1 Recurs Achiziţii Publice
Tip solutie: Recurs (alte soluţii)/ Solutia pe scurt: Admite în parte plângerea. Modifică Decizia atacată, în sensul că admite în parte contestaţia formulată de Alstom Transport S.A. şi, în consecinţă: – anulează Adresa nr. 6653/15.09.2023 privind comunicarea rezultatului procedurii de atribuire şi Raportul procedurii nr. 6524/12.09.2023; – obligă Autoritatea contractantă la reevaluarea ofertei depuse de POJAZDY SZYNOWE PESA BYDGOSZCZ S.A., conform motivelor expuse în considerentele prezentei hotărâri. Menţine Decizia atacată în rest. Respinge capătul de cerere privind suspendarea procedurii de atribuire, ca rămas fără obiect. Definitivă. Pronunţată prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor, prin mijlocirea grefei instanţei, azi, 09.02.2024. Document: Hotarâre  82/2024  09.02.2024″ se arată în decizia definitivă a CAB.

Decizia de reevaluare a ofertelor a fost confirmată de președintele ARF, Ștefan Roșeanu pentru publicația de specialitate Club Feroviar : ,,E o sentință în care se spune că o parte din lucruri trebuie reevaluate și când vom vedea decizia finală, vom trece la reevaluare. Deocamdată nu e vorba de despăgubiri, căci abia am intrat în contract, nu știu cine a fost păgubit sau despăgubit. E semnat, dar nu e produs trenul. Vom vedea dacă e vreo pagubă și în funcție de analize se va plăti acea pagubă dacă e cazul. Noi avem acum o bază legală care ne obligă ca atunci când e decizia CNSC să semnăm contractele. Această decizie întârzie clar livrarea trenurilor, căci trebuie făcută această reevaluare, luată din nou o decizie, acea decizie intră din nou în perioada de posibilă contestare, atribuire și așa mai departe. E prima dată când ne lovim de această situație, inclusiv în tot ministerul. Colegii de la juridic analizează implicațiile, deocamdată aștept motivația Curții, să vedem ce s-a decis acolo”, spune Ștefan Roșeanu, președintele ARF.

Contractul presupune achiziția a 20 rame electrice de lung parcurs și mentenanța acestora pe o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea de a suplimenta, prin act adițional, comanda inițială. Astfel, se poate ajunge la o achiziție de 29 de unități, cu o perioadă de mentenanță de 30 de ani. De asemenea, se vor asigura de către furnizor și servicii de instruire a personalului în ceea ce privește exploatarea, operarea trenurilor și utilizarea aplicațiilor software. Valoarea totală a proiectului este de 1.106.400.000,00 lei, fără TVA (223.799.987,87 EUR), dintre care 830.400.000,00 lei reprezintă valoarea ramelor (167.971.357,49 EUR) și 276.000.000,00 lei (55.828.630,38 EUR), serviciile de mentenanță. În ce privește termenul de livrare al primei rame, precizăm că acesta este de 24 de luni de la semnarea contractului”.

Ramele electrice sunt compuse din trei vagoane și asigură 191 de locuri pe scaune. Unitățile sunt prevăzute cu sistem de semnalizare și siguranță ERTMS nivel 1 și nivel 2, precum și cu sistemul național PZB90. Din punct de vedere al confortului pasagerilor, ramele dispun de sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, o zonă bar/bistro, o zonă pentru călători cu dizabilități, cu două amplasamente conform standardelor în vigoare, precum și de o zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat, a transmis ARF la semnarea contractului.

 

 

Comentarii

  1. avem si noi fabrici in care s-ar putea fabrica aceste trenuri. Fiind vorba de interes major national, ar trebui acordate fara licitatie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *