Cel mai mare contract pentru trenuri noi în România : ARF semnează cu PESA (Polonia) contractul de peste 3 miliarde lei pentru 62 de rame electrice de scurt parcurs

Tren Pesa Sursa foto: pesa.pl

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) semnează marți, 30 ianuarie contractul cu PESA (Polonia) pentru 62 de trenuri electrice noi (Regio) de scurt parcurs, un contract de 3,2 miliarde lei aceasta fiind cel mai mare contract atribuit pentru achiziția de material rulant din România. Dacă va fi activată clauza pentru dublarea perioadei de mentenanță de la 15 la 30 de ani atunci contractul ajunge la 4,1 miliarde lei.

Până acum, Ministerul Transporturilor, prin ARF a cumpărat 37 de rame electrice de lung parcurs de la Alstom (Franța) cu 2,5 miliarde lei și încă 20 de trenuri electrice RE-IR II de la PESA (Polonia).

Trenurile vor fi livrate începând din 2026 și vor fi distribuite CFR Călători și celor 5 operatori provați : ,,Finanțarea proiectului va fi asigurată prin Fondul European de Modernizare (FM) 2021-2030, unul din instrumentele cheie care contribuie la obiectivele Pactului ecologic European, prin sprijinirea unei tranziții juste din punct de vedere social către o economie verde. Menționăm că perioada de mentenanță și servicii de reparații este de 15 ani, necesară funcționării respectivelor trenuri. Astfel, contractele de achiziţii au prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional. Reamintim că valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume:

Lotul 120 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești S – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.044.933.546 și 1.339.823.526 lei, fără TVA;
Lotul 223 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 1.208.571.156 și 1.554.592.210 lei, fără TVA;
Lotul 319 rame electrice regionale RE-R, destinate transportului feroviar de călători, de pe rutele București N – Ploiești V – Brașov, București N – Roșiori, București N – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești, iar valoarea estimată este cuprinsă în intervalul 984.207.051 și 1.255.872.715 lei, fără TVA. Durata contractelor aferente loturilor atribuite va fi de 221 – 222 luni, în funcție de lotul atribuit. De asemenea, menționăm că potrivit art. 22 din H.G. nr. 1453 din 8 decembrie 2022 pentru aprobarea contractelor de servicii publice pentru perioada decembrie 2022-11 decembrie 2032 în transportul feroviar public de călători, ramele achiziționate sunt puse la dispoziția operatorilor de transport feroviar de călători, în conformitate cu prevederile Metodologiei de alocare a materialului rulant nou achiziţionat.” a transmis ARF.
ARF a lansat în decembrie 2023 a treia licitație pentru achiziția trenurilor cu hidrogen, finanțarea fiind asigurată prin PNRR (detalii aici)

Sursa foto: pesa.pl

Comentarii

  1. Bună ziua,
    de ce nu se fac comenzi de garnituri de tren produse în Romania; avem două firme care produc asemenea rame de tren, respectiv ELECTROPUTERE PAȘCANI și SOFTRONIC CRAIOVA?!….
    De ce să plătim atâția bani unor firme din Europa, când avem industria noastră de profil și cu tradiție?!….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *