Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) semnează marți, 30 ianuarie contractul cu PESA (Polonia) pentru 62 de trenuri electrice noi (Regio) de scurt parcurs, un contract de 3,2 miliarde lei aceasta fiind cel mai mare contract atribuit pentru achiziția de material rulant din România. Dacă va fi activată clauza pentru dublarea perioadei de mentenanță de la 15 la 30 de ani atunci contractul ajunge la 4,1 miliarde lei.
Până acum, Ministerul Transporturilor, prin ARF a cumpărat 37 de rame electrice de lung parcurs de la Alstom (Franța) cu 2,5 miliarde lei și încă 20 de trenuri electrice RE-IR II de la PESA (Polonia).
Trenurile vor fi livrate începând din 2026 și vor fi distribuite CFR Călători și celor 5 operatori provați : ,,Finanțarea proiectului va fi asigurată prin Fondul European de Modernizare (FM) 2021-2030, unul din instrumentele cheie care contribuie la obiectivele Pactului ecologic European, prin sprijinirea unei tranziții juste din punct de vedere social către o economie verde. Menționăm că perioada de mentenanță și servicii de reparații este de 15 ani, necesară funcționării respectivelor trenuri. Astfel, contractele de achiziţii au prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional. Reamintim că valoarea totală a proiectului este cuprinsă între 3.237.711.753 și 4.150.288.451 lei, fără TVA, împărțită pe trei loturi, și anume: