Ministerul Transporturilor și producătorul Alstom au semnat vineri contractul pentru achiziția a cel puțin 20 de trenuri electrice noi, primele garnituri pe care România reușește să le cumpere după mai bine de 15 ani, însă derularea contractului poate fi influențată semnificativ de câteva aspecte pe care le-a semnalat Gabriel Stanciu, director Alstom pentru România, Bulgaria și Republica Moldova.
Cele mai importante probleme puse în discuție sunt scumpirea accelerată a componentelor necesare fabricației trenurilor, și anume fier, aluminiu și cupru, și criza semiconductorilor care a întins perioada de livrare până la 18 luni. În plus, șeful Alstom a mai remarcat și numărul mare de comenzi din piață cu finanțare din PNRR (proiectele au termen de recepție 2026).
Graficul real de livrare și problema prețurilor la materiale
Graficul de livrare a trenurilor electrice prevede câte patru unități/lună.
„Livrarea primei rame se va face la finalul anului 2023, pachetul complet de 37 de rame urmând a fi livrat până la finalul anului 2024”, a transmis ARF, vineri, la semnarea contractului.
Totuși, Gabriel Stanciu a explicat că termenul „curge” de fapt de la momentul „înghețării” detaliilor tehnice: „Calendarul… în perioada următoare noi va trebui să înghețăm specificațiile tehnice, mai sunt câteva detalii, inclusiv perioada de confort, din momentul acela putem să dăm drumul cronometrului pentru livrare. Apoi sunt două probleme foarte mari în piață, în plan internațional: creșterea prețurilor la materiile prime, iar a doua este una extrem de rezolvat în momentul de față – criza semiconductorilor care afectează toate construcțiile de mașini din lume. Termenele de livrare la semiconductori, mai ales la cei de putere mare, sunt de 18 luni, în prezent”.
Licitația pentru cele 20 de trenuri RE-IR a fost lansată pe 3 aprilie 2020, însă de atunci prețurile au escaladat. „Un tren este compus din fier, cupru și aluminiu, acestea sunt elementele de bază, iar pentru cupru, la Bursă, prețul s-a mărit de 4 ori, impactul este nimicitor. Inclusiv la lemn s-a dublat sau chiar triplat prețul. Contractele au totuși o formulă de actualizare a prețului, dar cu un indice general de inflație, mă tem că indicele respectiv nu va urmări evoluția reală a costurilor. Vom veni la ARF cu o serie de cereri dar și cu soluții”, spune șeful Alstom.
Șeful Alstom s-a referit și la impactul PNRR în domeniul transporturilor. Practic, infuzia mare de capital pentru proiectele finanțate prin PNRR în toată Uniunea Europeană pune presiune pe furnizori, comenzile în materie de infrastructură / transporturi fiind, în mare parte, asemănătoare.