Răzvan Crișan, fondatorul restaurantului Kane și inițiatorul unei plaforme de susținere a antreprenorilor locali: “Nu știu cum poate să mai existe vreun business fără a fi profund tehnologizat”

razvan crisan foto Foto. Kane

Platforma Localnicii, care vrea să coaguleze o comunitate de antreprenori care promovează produse locale, a adunat 120 de participanți în campanie și a generat, în doi ani, vânzări de peste 2,3 milioane de lei, reprezentând 50.000 de produse achiziționate. Răzvan Crișan, fondatorul restaurantului de fine dining Kane, și inițiatorul platformei Localnicii, de susținere a antreprenorilor locali din ospitalitate și oameni din industrii creative, povestește pentru Economedia despre rezultatele inițiativei, dar și despre antreprenoriat. Cum pot să își crească afacerile antreprenorii locali, cât de căutate sunt produsele românești, care e viitorul industriei ospitalității și ce rol joacă tehnologia în progresul businessurilor din țara noastră?

Rep: Sunt doi ani de când ați demarat platforma Localnicii. Care este bilanțul acestui proiect, până în acest moment? Ce rezultate a avut pentru antreprenorii locali? 

Răzvan Crișan: De la lansare și până acum, proiectul #Localnicii a însemnat peste 120 de antreprenori implicați în campanie, atât în serialul Localnicii, cât și în cele 11 ediții ale Cutiei cu Localnici, care au generat vânzări de peste 2.3 milioane de lei, reprezentând 50.000 de produse achiziționate. De asemenea, în 2021, alături de CEC Bank și Mastercard, am dezvoltat Pachetul Start-Up LOCALNICII, un produs bancar unic, gândit pe nevoile reale și imediate ale antreprenorilor la început de drum, completat de un set de alte beneficii speciale.

Foto: Localnicii

Rep: Cum a evoluat consumul de produse artizanale românești în ultimii ani și ce impact a avut proiectul Localnicii?

Într-adevăr, consumul de produse artizanale românești câștigă din ce în ce mai mult teren, iar obiectivul nostru este să continuăm să poziționăm produsele locale ca ceva de foarte bună calitate, o opțiune ideală pentru un cadou sofisticat. Vrem să facem din Cutia cu Localnici optiunea numărul 1 atunci când te gândești ce cadou să faci. În jurul acestei cutii am dezvoltat deja o întreagă infrastructură prin care să generăm vânzări pentru producători locali de calitate superioară și astfel produsele lor să ajungă la cât mai multă lume.

Rep.: Spuneați la debutul proiectului că vreți să faceți din a cumpăra zacuscă un gest la fel de „fashion” ca și cum ai cumpăra cei mai cool pantofi. S-a întâmplat acest lucru? 

Un lucru care ne diferențiază pe noi este faptul că ne uităm la toate elementele unui produs de succes: design, conținut și povestea antreprenorului. Am zice că prin faptul că mii de produse locale se vând via Localnicii ceva bun s-a întâmplat. E încă mult de muncă, dar drumul către declinul fenomenului “panettone” e abia la început.

Foto: Cutia cu Localnici

Acum organizați și Acceleratorul Localnicii. De ce a apărut nevoia acestui Accelerator și ce vă propuneți să realizați? Cu ce vor rămâne antreprenorii la finalul acestui Accelerator? Aceasta este o primă ediție – deci care sunt planurile pe termen lung pentru Accelerator?

De peste 2 ani de când am lansat platforma Localnicii am învățat enorm de multe despre cum putem sprijini ecosistemul de antreprenori locali din zona de producție. Știm că poveștile de succes se scriu pas cu pas, iar la fiecare început de drum, cel mai valoros instrument pentru orice antreprenor este informația. Noua etapă a proiectului Localnicii este Acceleratorul, pe care l-am gândit ca pe o infrastructură educațională dedicată micilor întreprinzători entuziaști, prin care aceștia au ocazia sa acceseze informații esențiale în procesul de dezvoltare al unui business sănătos, prin intermediul discuțiilor și workshop-urilor dezvoltate împreună cu specialiști și antreprenori de succes din România. Pe termen lung, ne propunem să organizam Acceleratorul Localnicii de două ori pe an și să ajungem cu acesta în top orașe ale României.

Cum își poate da seama cineva că are potențial de antreprenor? Care sunt calitățile cheie pe care trebuie să le aibă un antreprenor? 

Ce nu își dau seama mulți este că în antreprenoriat sunt multe momente de dezamăgire, multe momente în care lucrurile nu merg tocmai cum ți-ai imaginat. O calitate super importantă este perseverența, apoi e important să fii super flexibil și te ajutaăca antreprenor să îți setezi valorile de bază și care sunt principiile de la care nu te abați.

Este o idee suficientă pentru a crea un business de sine stătător? Dacă nu, de ce mai are nevoie un antreprenor? Cum poate atrage parteneri sau investitori care să îl ajute, încă din faza inițială?

Idei avem cu toții, multe idei chiar. Valoarea adăugata vine atunci când ideile se transformă în realitate și se transformă în produse și servicii reale. Mai mult cred că în ziua de azi ca antreprenor trebuie să fii foarte deschis la clienți foarte participativi care vor să își însușească produsul și să-i dea caracteristici.

Pe ce cale să meargă un antreprenor: finanțare prin bancă sau atragerea de investitori sau ambele sau diversificare cât mai mare de surse de finanțare? 

Există o mică anomalie în Romania, în care, din cauza lipsei unui ecosistem investițional oamenii apelează la bănci ca primă opțiune de investiții, însă nu așa e normal. La o bancă trebuie să te duci după ce ai demonstrat ceva, dupa ce ai rulat niste cifre și ai avut niște rezultate. Orice investitor va aprecia foarte mult un antreprenor dispus să își asume riscuri și care e “all in” în afacerea sa. La final de zi mai mult decât planurile de afaceri contează disponibilitatea antreprenorului de a fi implicat, de a găsi soluții și a-și crește afacerea. Dacă aceasta ecuație e rezolvată, cum zic americanii, “the sky is the limit”.

Care crezi că este cel mai greu lucru pentru un antreprenor la început de drum? Și ce trebuie să facă pentru a trece acest obstacol?

Deși poate nu e evident, antreprenoriatul e în primul rând un exercițiu de autocunoaștere. De multe ori într-o afacere când toate lucrurile merg bine, lumea vrea să fie parte din succes și e normal să fie asa. Însă când lucrurile nu merg bine toata lumea își amintește un singur nume: cel al antreprenorului. Dacă poți să te ții tare când lucrurile nu merg bine atunci ai șanse să reusești și în antreprenoriat.

Ce nevoi speciale au antreprenorii la început de drum, care sunt cele mai urgente și cum pot găsi antreprenorii? 

Pe lângă bani, cred că antreprenorii au nevoie de suport moral, coaching și o rețea de prieteni și mentori care să-i susțină. În cel mai realist mod, la început totul va merge exact opus față de cum ți-ai planificat și asta nu e ușor. Ori vei avea mai mult succes ori prea puțin și pentru ambele scenarii ai nevoie de o rețea de suport care să te sprijine să treci peste obstacole.

O mare anomalie e felul în care tratează societatea și implicit cadrul legal partea de “greșeală” sau “eșec”. Pe scurt, întregul contract social este că un antreprenor nu are voie sa greșească și asta e foarte toxic și nefericit, pentru ca a greși e esențial în a invăța și a deveni mai bun.

Cum poate folosi tehnologia un antreprenor la început de drum? 

Personal nu stiu cum poate să mai existe vreun business fără a fi profund tehnologizat. Cred că ecuația e simplă – cu cât folosești mai puțin tehnologia cu atât șansele tale de a te dezvolta scad. Cu cât ești mai deschis și îți înțelegi audiența și ce fel de tehnologii te ajută să ajungi la oamenii pe care ii adresezi cu atât vei avea o viață mai ușoară ca antreprenor.

Este digitalizarea necesară din primele etape ale business-ului? 

Partea amuzantă este că nu tehnologia este cea mai complicată parte, ci obișnuințele echipelor. Și în cazul nostru vedem cum decizia de a schimba un soft cu un altul nu are considerente de bani sau de eficiență, ci principalul considerent este cum ne vom adapta noi ca echipă la o nouă tehnologie. Așadar, la început totul e usor si simplu din punct de vedere tehnologic, însă pe masură ce crești apar provocări la care nici măcar nu te gândeai la început.

Cât de grea este digitalizarea și cât de costisitoare este, în industria ospitalității? 

Provocarea rămâne una care există de multă vreme. Și anume lipsa de conectare a sistemelor. Degeaba ai tu ca antreprenor super soluții digitale dacă nu te poți conecta / interconecta cu sistemele partenerilor tăi.

De câți bani au nevoie inițial antreprenorii la început de drum pentru a-și tehnologiza afacerea și ce procese ar intra în aceste costuri?

Cred că depinde foarte mult de business-ul pe care îl ai și unde îți propui să ajungi cu el. Nu aș putea să dau cifre exacte, însă sunt sigur că vom afla răspunsul la această întrebare zilele următoare, în cadrul atelierului susținut de Vodafone, Technology at your service. 

Care sunt trendurile de digitalizare în industria ospitalității? Care sunt inovațiile care pot fi utile în acest sector? + Cum vezi un restaurant al viitorului? 

Aș zice că vor fi două direcții majore – ospitalitatea / restaurantul de conveniență – profund digitalizat și cu puțină interacțiune umană și ospitalitatea/ restaurantul ca interacțiune, experiență și conexiune umană în care tehnologia joaca un rol de suport și sprijin pentru oamenii care facilitează experiența și crearea produselor. O altă tendință care e deja puternic înrădăcinată și se va dezvolta și mai mult este că oamenii vor găti din ce în ce mai puțin acasă și vor alege să mănânce fie comandând, fie ieșind în oraș.

Programul următor pentru Localnicii antreprenori:

Comentarii

  1. Cand iti bati joc de oamenii angajati si le dai salariu minim, cand relatia sef-subordonat e una bazata pe sclavie, cand îi alergi ca pe hotii de cai si le vbesti urat, msi devreme sau mai tarziu ei pleaca. Si nu ti mai vin sau ce iti vine e atat de slab pregatit ca ai nevoie sa compensezi cu porcaria de tehnologie care ne a facut pe toti sa fim handicapati mental si sufleteste. Vai de noi, ca n fiecare zi ne afundam in zmoala !

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.