Exportatorii germani se confruntă cu o reducere a marjei de profit şi suportă anul acesta costuri suplimentare de 70 de miliarde de euro (69 miliarde de dolari), din cauza creşterii preţurilor de producţie şi de import, se arată într-un raport al Camerei de comerţ şi industrie din Germania (DIHK), transmite agenția Reuters, citată de Agerpres.
Conform DIHK, companiile germane au majorat preţurile bunurilor lor exportate cu 14,7% în primul semestru din 2022, dar preţurile de producţie şi de import au crescut de două ori mai repede.
“Povara rezultată asupra comerţului exterior al Germaniei se ridică la 70 de miliarde de euro doar în primele şase luni ale anului”, a afirmat Volker Treier, director în cadrul DIHK, pentru Reuters.
“Comerţul exterior al Germaniei se confruntă cu o reducere semnificativă a marjei de profit, iar tendinţa va continua şi în următoarele luni”, companiile transferând doar o parte din costurile mai ridicate asupra clienţilor externi, a explicat Treier.
O problemă o reprezintă euro. Marţi, moneda euro a coborât din nou sub pragul simbolic de un dolar, atingând un minimum al ultimelor două decenii, din cauza temerilor că şocul energiei va menţine inflaţia ridicată şi va spori şansele unei recesiuni în Europa.
Deprecierea euro face ca bunurile importate să coste mai mult.
În pofida războiului din Ucraina, a perturbărilor din lanţurile de aprovizionare şi a restricţiilor din China, exporturile Germaniei au urcat cu 13% în primul semestru din 2022. Dar, conform calculelor DIHK, ajustate în funcţie de inflaţie, valorile reale sunt negative: exporturile au scăzut cu 1,5%.
“Aceasta înseamnă că este deja recesiune în comerţul exterior al Germaniei. În prezent nu sunt indicii că problemele se vor rezolva rapid, unele companii sunt îngrijorate că cererea ar putea scădea pe pieţele majore, cum ar fi China şi Statele Unite”, a declarat Treier.