Reclama Jumbo, Jumbo, Jumbo, repetat de zeci de ori: eșec sau rețetă de succes pentru creșterea vânzărilor? Specialiști: „Se dorește notorietate, însă nu înseamnă că publicul va alege să cumpere din magazine” / Business-ul din România trage în jos afacerile

Foto: Jumbo / Sursa: Facebook

Timp de două-trei zile, internauții au fost dezbinați de noua reclamă a companiei Jumbo, care a ajuns deja virală pe internet. Spotul publicitar a primit numeroase critici din partea clienților, unii dintre ei spunând că acesta îi face să nu mai dorească să intre în magazinele retailerului.

„Jumbo, Jumbo, Jumbo, Jumbo, Jumbo…”, pe un ton și într-un ritm psihedelic, timp de cel puțin 10 secunde. Așa sună reclama Jumbo care a stârnit controverse pe rețelele sociale. Unii utilizatori susțin că cei mici sunt încântați, în timp ce adulții aleg să închidă televizorul de câte ori apare spotul publicitar.

Unul dintre comentarii susține chiar că a numărat de câte ori este spus Jumbo în reclamă: 53 de ori.

Această reclamă nu se poate găsi deloc pe internet, ea apare doar la televizor. Mai jos puteți vedea un scurt clip filmat al reclamei Jumbo.

 

Specialiștii în employer branding și advertising spun că o astfel de reclamă își poate atinge scopul țintit, dacă acesta era notorietatea, însă ea ar putea afecta business-ul.

„Oamenii de la Jumbo s-ar zice că vor notorietate și, din punctul acesta de vedere, pare că o au. Poate că au făcut în prealabil un research și au văzut ca nu sunt asociați cu categoria, și/sau că nu au suficientă notorietate. Și atunci au făcut chestia asta insistentă, pentru unii agasant-enervantă, dar care cred că livrează teribil de bine dacă „asocierea” și „notorietatea” erau problemele lor”, a declarat pentru Economedia Șerban Alexandrescu, creative director la agenția Headvertising.

Acesta spune că avem de a face cu o „falsă pudoare de comunicare” în rândul clienților și agențiilor, lucru care poate fi profund oripilant, însă se poate dovedi extrem de eficientă.

„Această reclamă nu e visul niciunui director de creație, însă s-ar prea putea să fie visul pre-pascal al unui om de marketing cu target-uri „stretching”. Îl înțeleg și, ținând cont cât de invizibile sunt majoritatea reclamelor „cumsecade”, nu pot să dau cu pietre în el. Evident, sunt multe alte feluri în care poți ieși în evidență, dar și aceasta este o cale viabilă. Ca dovadă, mi-ați cerut o părere despre fix această reclamă, deși în clipa de față rulează sute și sute de alte reclame pe televiziuni și online”, spune Șerban Alexandrescu.

„Niciunde online nu există reclama pe un canal oficial, ceea ce mi se pare neinspirat. În general, când faci o campanie încerci să o distribui pe toate canalele posibile pentru a ajunge în mai multe medii și la un public cât mai larg”, precizează Doru Șupeală, consultant de strategie.

Acesta spune că fundalul sonor este psihedelic, deprimant, afectează direct psihicul. Multă lume spune că orice publicitate este una bună, însă în marketing nu este suficient ca o companie să obțină notorietate, ci și o atitudine favorabilă din partea publicului țintă. Să construiești o relație de încredere cu clienții.

„Încă un advertiser care, în urma iritării unanime a publicului, va trage fericit concluzia „a funcționat, a atras atenția” deci „e o reclamă eficientă”! Nu, a face pe toată lumea să te urască nu înseamnă că ai creat o reclamă eficientă. Cu ce sentimente o să vină oamenii la tine, după ce i-ai scos din minți cu reclama ta? Ce anume ai transmis prin acest filmuleț, de ai putea să-l consideri eficient? „Vizibilitatea” nu-i tot aia cu „favorabilitatea”, poți să ai vizibilitate maximă și favorabilitate minimă”, a declarat Liviu David, creative partner Next Advertising.

Doru Șupeală este de părere că o astfel de reclamă care obține notorietate nu înseamnă că publicul va alege să cumpere din magazinele lor. O astfel de reclamă ar putea afecta business-ul și în final să nu își atingă scopul inițial, de a atrage mai mulți clienți.

„O astfel de comunicare funcționează pentru business-urile de nișă, care sunt intenționat nonconformiste și care înțeleg umorul”.

Nu este prima dată când Jumbo este criticat de clienți pentru reclamele sale. În 2016, compania a retras în Grecia o reclamă TV de Paște, după criticile activiștilor pentru drepturile omului și comentariile de pe rețelele de socializare, care au afirmat că este discriminatorie față de femei, potrivit Reuters. Reclama prezenta o cântăreață populară din Grecia care purta un ou vopsit în roșu și invita un tânăr să îl spargă. „Lovește, lovește ca un bărbat”, spunea cântăreața Angela Dimitriou. Jumbo a refuzat să comenteze, dar agenția sa de publicitate a negat acuzațiile, spunând că reclama a fost umoristică.

Reclama Jumbo vine în contextul în care România, alături de Bulgaria, au fost singurele piețe care au tras în jos afacerile grupului care vinde jucării. Per total, vânzările grupului au crescut cu 22% de la an la an, în primul trimestru din 2022. Însă în timp ce în Grecia vânzările au crescut cu 48% de la an la an, iar în Cipru cu 27%, în România și în Bulgaria acestea au scăzut cu 12% fiecare.

Din cele patru piețe pe care activează retailerul, România se află pe al doilea loc, cu vânzări de 22%, urmată de Cipru (11%) și Bulgaria (10%). Pe primul loc se situează Grecia, cu 58% din vânzări. În prezent, Jumbo are 82 de magazine în toată lumea: 53 în Grecia, 5 în Cipru, 9 în Bulgaria și 15 în România.

Comentarii

  1. Bine că au găsit specialiștii că reclama asta e nașpa.
    Aia cu ‘uscăciune în zona intimă’, dată în toiul zilei, e super. Și multe altele, la gaze, hemoroizi și eczeme.

  2. Este insuportabilă reclama și având în vedere că s- a amânat pentru 2023 deschiderea magazinului din orașul meu, sigur nu cumpăr prea curând de la ei

  3. Tine mai mult de cultura media, cei de la Jumbo folosesc anumite piese muzicale din anii 60-70 , asa a fost si precedenta reclama bazata pe piesa “ula ula” . Acum este tot o reclama pe o piesa din anii aceia, doar au inlocuit cuvsntul cu Jumbo.
    Dincolo de reclama sta mereu o filozofie, daca nu o intelegi atunci mintea va inventa una mai aproape de nivelul ei. Asa si stirea asta … din ciclu “ce a vrut sa zica autorul?”

  4. Pentru reclame de genul asta se patesc comisioane generoase,ce mai contează reacția publicului!Pentru mine acest magazin nu mai prezintă interes,inseamna ca e manageriat de persoane lipsite de profesionalism,dar interesul personal e principiu de baza!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.