Pe Calea Victoriei, una dintre cele mai importante artere ale Capitalei, oameni trec grăbiți în drum spre job sau întorcându-se acasă, iar alții fac popas de terasă, optând pentru câte ceva din oferta locului – terase, localuri, cafenele, cofetării. Mulți operatori din zonă spun că demersurile de pietonalizare și evenimentele au contribuit la animarea spațiului. Trecătorii se opresc să analizeze vitrinele, consultă meniurile restaurantelor locale, scanează lista următoarelor piese de teatru sau trec rapid cu trotinetele și bicicletele. Bucureștenii au repopulat zona Victoriei. Ce caută aici și de de ce? Cum merg afacerile? Facem un tur al zonei, cu aceste întrebări, printre cafenele și cafele, prăjituri, pub-uri și ciocolate.
Primul popas: patiseria Andreea F de pe Victoriei, o afacere care funcționează din 2015. Gazdele locului spun că numărul clienților a scăzut, dar au și o explicație: „Au venit mai puțini oameni la noi, dar eu spun asta pentru că suntem în capătul străzii. Cei mai mulți dintre cei care ies de la muncă se duc spre centrul străzii”, spune una dintre doamnele care gestionează patiseria.
Câțiva pași mai departe, la Venchi, un magazin specializat în producerea de bomboane de ciocolată și înghețată în stil italienesc încă din 2007, îi găsim pe Bogdan și Ledi, care se ocupă de ciocolaterie. Aceștia spun că, pentru afacerea lor, numărul clienților a crescut în ultimii ani. „Proiectul Străzile Deschise a influențat considerabil traficul pe Calea Victoriei, inclusiv în timpul săptămânii”, spune Ledi. Colegul său, Bogdan, consideră că Victoriei este noua atracție a capitalei. „Mi se pare că aceasta este cea mai frumoasă stradă din capitală, locul în care poți să te plimbi drept, să vezi toate magazinele, restaurantele, pub-urile noi care s-au deschis sau să admiri arhitectura clădirilor interbelice”, spune tânărul. După părerea sa, una dintre cele mai cunoscute zone ale Bucureștiului, Centrul Vechi, nu mai reprezintă singura opțiune a bucureștenilor sau a turiștilor pentru a-și petrece timpul liber, deoarece clientela locului este alta față de cea a Victoriei. „Publicul este diferit, acolo merg de regulă tineri care vor să se distreze pe timp de noapte, aici oamenii se plimbă liniștiți, vin la o înghețată, merg la o terasă să discute cu prietenii”.
Facem o oprire și la singurul magazin alimentar de pe Calea Victoriei, o afacere care a pornit în 2006. Una dintre angajate, care lucrează aici de aproximativ 10 ani, spune că există creșteri de vânzări în anumite perioade ale anului. „În timpul verii a fost full de oameni, mai ales de când au început cu “Străzile Deschise”. Aceștia cumpărau lucruri mărunte, apă, sucuri, snacks-uri, lucruri de genul, dar cantitatea lor a fost foarte mare”, ne spune aceasta.
La farmacia din zonă, responsabilii locului spun că aici nu au avut loc schimbări mari în ceea ce privește clientela și vânzările, cei mai mulți clienți fiind rezidenți în zonă. Totuși, se pare că în jur aglomerația a crescut. „Aici este o farmacie clasică, independentă, care funcționează de când s-a construit blocul de prin 1960, oamenii care vin sunt aceiași, însă da, am observat și eu că în ultimul timp zona este mult mai populată, unii merg la înghețată sau pur și simplu la plimbare”, spune reprezentanta farmaciei.
Întâlnim, în plimbare, un grup de prieteni care au venit să-și petreacă timpul liber după muncă în această zonă. De ce aici? Una dintre persoane spune că preferă Calea Victoriei pentru curățenia din jur și pentru că localurile sunt de o mai bună calitate decât alte locuri din București. Un alt trecător spune că alege să vină aici pentru că are la dispoziție spațiu suficient pentru a se mișca și a se elibera de stresul acumulat pe timp de zi.
Fluxul crescut de oameni este confirmat și de unul dintre băieții care lucrează la Coolinart, unul dintre restaurante care se află pe Victoriei încă din 1998. „De regulă, vânzările la noi sunt constante în cel mai mare timp, dar anul acesta, de când au început weekend-urile cu “străzi deschise”, numărul clienților a fost mai mare, deci da – a contat acest proiect”, spune acesta.
Angajații a încă două localuri RUBY Coffee Nuts & Chocolate și Coffee Store susțin același lucru: Calea Victoriei a fost repopulată mai ales din nevoia oamenilor de a ieși într-un spațiu în aer liber după pandemie ‒ ideea principală pe care a mizat și ARCEN, care a dus la crearea conceptului de străzi deschise. Mai exact, asociația a inițiat în aprilie 2020 proiectul ce propunea extinderea temporară a locurilor de socializare în zonele centrale. Acest lucru a oferit o nouă perspectivă asupra folosirii spațiului urban din capitală.
Per total, se pare că transformarea zonelor centrale în spații pietonale în ultimii trei ani a devenit un experiment cu rezultate bune pentru locuitorii din București – demersul administrativ a contribuit la reabilitarea unor afaceri locale din centru și a îmbogățit oferta de petrecere a timpului liber pentru locuitori și turiști.
Ce înseamnă “Străzi deschise”
Peste 1.000.000 de participanți, locuitori ai Capitalei și turiști au participat la a treia ediție a proiectului outdoor „Străzi deschise – București, Promenadă urbană”, conform organizatorilor. Proiectul este organizat de Primăria Capitalei, prin Direcția Cultură, Învățământ, Turism, alături de ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București și PROEDUS – Centrul de Proiecte Educaționale și Sportive al Municipiului București.
Pe parcursul a 23 de weekenduri, în perioada 29 aprilie – 8 octombrie 2023, cel mai amplu proiect outdoor al Capitalei a transformat artere și zone aglomerate ale orașului în spații pietonale și zone de relaxare pentru trecători. Sute de artiști de la peste 30 de instituții, operatori culturali ai Capitalei și companii artistice din străinătate au oferit participanților o gamă diversă de experiențe culturale și artistice, în peste 600 de evenimente artistice..