O serie de tranzacții în sectorul alimentar din România pune reflectoarele asupra puținilor retaileri autohtoni din țară, în contextul în care piața locală se îndreaptă spre consolidare. Cea mai surprinzătoare mișcare a venit recent: lanțul local Annabella preia o parte din rețeaua Profi, demonstrând că și jucătorii autohtoni pot juca la masa mare. Este o schimbare de paradigmă într-un sector dominat de grupuri internaționale, unde de regulă direcția tranzacțiilor era inversă: companiile străine cumpărau afaceri românești, nu invers.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Annabella, în continuare controlată de antreprenorii Dan și Dorina Mutu, este unul dintre puținele lanțuri de retail de familie care au supraviețuit în România, înregistrând afaceri de 683 milioane lei în 2024. Compania urmează să preia 87 de magazine Profi de la Ahold Delhaize, care este obligată să renunțe la ele astfel încât să îndeplinească cerințele concurențiale pentru a putea prelua rețeaua Profi.

Este un moment istoric: pentru prima dată, un lanț național atinge o dimensiune critică nu prin expansiune organică, ci prin intervenția autorităților de reglementare. Tranzacția aproape va dubla amprenta lanțului Annabella, care deține în prezent 120 de magazine, transformând compania dintr-un jucător regional într-un concurent național.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Cea mai mare concentrare de magazine pe care le va prelua Annabella se află în Zona Metropolitană București – Ilfov + Giurgiu + Dâmbovița: București (zeci de locații), Ilfov (Bragadiru, Popești-Leordeni, Voluntari, Chiajna, Pantelimon, Snagov, Balotești, Domnești, Fundeni, Gruiu etc.), Giurgiu (Mihăilești, Bolintin-Deal, Ghimpați, Hotarele, Florești-Stoenești) și câteva în Dâmbovița (Răcari, Băleni, Găești). Aceasta consolidează centura Bucureștiului și transformă Annabella într-un jucător extrem de vizibil în Capitală și suburbii, o zonă unde până acum era slab prezentă. Vor fi preluate locații în Azuga, Bușteni, Breaza, Filipeștii de Pădure, Ploiești. Se conturează o rețea care acoperă atât stațiunile turistice montane, cât și orașele medii din județ. Vor fi achiziții în zona Transilvania, poluri regionale, precum Cluj (Cluj-Napoca + Florești, multiple locații), Timiș (Timișoara + Dumbrăvița + Moșnița Nouă), Bihor (Oradea, mai multe locații). Vor fi locații în estul României: Vrancea (Panciu, Adjud), Bacău (Dărmănești, Târgu Ocna), dar și în Dobrogea, prin Constanța și Năvodari, și în Sudul Munteniei – Teleorman (Videle).

Vânzarea forțată ar putea astfel să ofere Annabella o ocazie unică de a deveni un concurent național credibil pe o piață dominată în mod normal de jucători străini.

Tranzacția surprinzătoare vine după o altă mișcare importantă în piața de retail antreprenorială locală. Grupul Schwarz, care deține Lidl și Kaufland, a anunțat recent că va integra în „familia germană” supermarketul românesc „La Cocoș”, prin preluarea unui pachet majoritat de 70%.

La Cocoș, fondată în 2014 de antreprenorii Iulian și Geanina Nica, a devenit un fenomen în domeniul comerțului cu amănuntul, cu doar patru magazine, dar cu vânzări de peste 1,17 miliarde de lei anul trecut, datorită unui model de achiziții în vrac cu reduceri. Modelul său distinctiv a atras atenția consumatorilor și sprijinul fondurilor de investiții private – BERD, Morphosis Capital și CEECAT achiziționând 56% din afacere doar anul trecut.

Acum, intrarea Schwarz semnalează ambiția de a reproduce conceptul în toată Europa. Iulian Nica a declarat că achiziția este mai degrabă un parteneriat strategic menit să extindă și să consolideze conceptul La Cocoș și în România dar și în Europa, transformându-l într-un reper internațional în cadrul Grupului Schwarz. „Asocierea cu Grupul Schwarz reprezintă un adevărat zbor către lună: de la avionul de linie cu care zburam împreună cu actualii investitori, la o navetă spațială!“, spunea Iulian Nica.

Integrarea La Cocoș în grupul Schwarz reprezintă un caz rar în care un brand românesc de retail se poziționează pentru o expansiune paneuropeană.

Împreună, tranzacțiile Annabella și La Cocoș evidențiază modul în care retailerii români emergenți devin simultan ținte de achiziție și platforme de expansiune.

Valul de activitate ilustrează atât atractivitatea sectorului de retail din România, caracterizat printr-o creștere rapidă – alimentată de creșterea veniturilor gospodăriilor -, cât și presiunile exercitate asupra lanțurilor mici pentru a se extinde rapid sau a se vinde într-o piață în continuă consolidare.

Cele două evoluții evidențiază căi divergente pentru comercianții cu amănuntul interni: integrarea în structuri multinaționale cu promisiunea unei expansiuni globale sau o extindere prudentă în umbra concurenței internaționale. În ambele cazuri, ele demonstrează că, în sectorul comerțului cu amănuntul alimentar din România, dominat în special de rețele internaționale și ajuns anul trecut la o valoare de circa 40 de miliarde de euro pe fondul acelorași volume dar al unei inflații ridicate, niciun actor nu își poate permite să rămână mic.