Retailerul de modă H&M va utiliza inteligența artificială (AI) pentru a crea „gemeni” digitali a 30 de modele, scrie BBC.
Acesta spune că va folosi dublurile AI în unele postări pe rețelele sociale și în marketing în locul oamenilor, dacă modelele îi dau permisiunea.
„Suntem curioși să explorăm cum să prezentăm moda noastră în noi moduri creative – și să îmbrățișăm beneficiile noilor tehnologii – rămânând în același timp fideli angajamentului nostru față de stilul personal”, a declarat directorul său de creație Jörgen Andersson într-o declarație.
În ciuda faptului că H&M susține că nu își va schimba „abordarea centrată pe om”, unii se tem că această decizie ar putea afecta alte modele, fotografi și make-up artiști.
Influencerul american Morgan Riddle a numit mutarea H&M „rușinoasă” într-o postare pe poveștile sale de pe Instagram.
„RIP pentru toate celelalte locuri de muncă de pe platourile de filmare pe care acest lucru le va lua”, a postat ea.
Gigantul suedez al modei, care mai operează Arket, Cos, Monki, & Other Stories și Weekday, spune că are peste 4 000 de magazine în 75 de piețe din întreaga lume.
Inițiativa a fost anunțată pentru prima dată de publicația din industrie Business of Fashion.
H&M a declarat pentru această publicație că modelele își vor păstra drepturile asupra replicilor lor digitale și asupra utilizării acestora de către companie și alte mărci în scopuri precum marketingul.
Imaginile sale vor fi probabil utilizate inițial în postările din social media, cu filigrane care să clarifice utilizarea AI a acestora, a adăugat aceasta.
Platforme precum Instagram și TikTok solicită utilizatorilor să dezvăluie utilizarea AI pentru a crea conținut realist, iar acesta este etichetat ca atare pentru a informa publicul.
De asemenea, H&M a declarat că modelele vor fi remunerate pentru utilizarea gemenilor lor digitali într-un mod similar înțelegerilor actuale – conform cărora acestea sunt plătite pentru utilizarea imaginilor lor pe baza tarifelor convenite de agentul lor.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Paul W Fleming, secretarul general al sindicatului Equity – care reprezintă modelele de modă din Regatul Unit – a declarat că este „vital” ca modelele să aibă control deplin asupra imaginii lor și să fie plătite corect pentru utilizarea acesteia.
„În timp ce sprijinim mărcile care par să se îndrepte în această direcție, acest lucru trebuie să fie susținut de adoptarea pe scară largă a protecției AI în acordurile sindicale și a legislației care protejează drepturile lucrătorilor”, a declarat el pentru BBC.
Equity, la fel ca multe alte sindicate care reprezintă artiști interpreți și creativi, a militat pentru o mai bună protecție a lucrătorilor, pe fondul unei explozii de conținut și inițiative online generate de IA.
„Din nefericire, peisajul actual are puține sau deloc astfel de protecții”, a adăugat dl Fleming, citând răzuirea masivă și ilegală a muncii membrilor lor modele de către dezvoltatorii mari de tehnologie și AI fără consimțământul lor.
Firmele de modă, inclusiv Hugo Boss și Levi Strauss & Co, au încercat, de asemenea, să utilizeze inteligența artificială generativă pentru imaginile produselor.
Gigantul Levi’s a declarat în 2023 că va testa utilizarea imaginilor modelelor generate de AI ca modalitate de a „crește diversitatea”.
În urma criticilor, acesta a precizat că nu va reduce numărul de ședințe foto live cu modele.
Inteligența artificială generativă poate crea imagini foto-realiste ca răspuns la mesaje text simple, la o viteză mare și cu costuri reduse.
Din acest motiv, a fost folosită de multe industrii și firme ca modalitate de a satisface cererile de conținut, cum ar fi materialele de marketing.
Cu toate acestea, utilizarea sa de către brandurile de modă și frumusețe a stârnit reacții negative pe fondul temerilor că adoptarea sa crescută ar putea reduce oportunitățile de angajare.
Unii se tem că ar putea duce la scăderea numărului de locuri de muncă pentru personalul de producție de la ședințele foto, inclusiv fotografi, stiliști, make-up artiști și asistenți de iluminare.
Compania spune că lucrează cu firma suedeză de tehnologie Uncut la dezvoltarea asemănărilor AI ale modelelor.
Uncut spune pe site-ul său că „ajută marile branduri să spună adio metodelor de producție învechite” și face crearea de conținut „mai simplă, mai inteligentă și mai accesibilă”.
Cu toate acestea, pentru unele modele, a avea un așa-numit „geamăn AI” le poate permite să accepte mai multe sarcini și să evite călătoriile.
„Ea este ca mine, fără jet-lag”, a declarat modelul Mathilda Gvarliani într-o imagine H&M împărtășită cu Business of Fashion.
Cu toate acestea, Fleming a declarat pentru BBC că modelele sunt încă „forțate să semneze contracte inechitabile care le refuză dreptul la proprietate și la o compensație echitabilă”.