Reuters: Încă se mai găsesc beri străine pe rafturile magazinelor din Moscova, deși producătorii și-au anunțat încă din luna martie retragerea din Rusia

bere, alcool, raft, raion, magazin, supermarket, hipermarket, cumparaturi

Pentru berile Carlsberg, Heineken sau Bud, ”ultima comandă” în Rusia a fost în martie, dar sticlele şi dozele cu etichete occidentale încă se găsesc pe rafturile magazinelor din Moscova, relatează Reuters vineri, citată de Agerpres.

Disponibilitatea stocurilor de produse ale concernelor Anheuser-Busch InBev, Carlsberg şi Heineken demonstrează cât de greu este pentru producătorii străini să îşi retragă produsele ca reacţie la invazia rusă în Ucraina, apreciază agenţia citată, precizând însă că nu există suspiciuni privind încălcarea sancţiunilor împotriva Rusiei sau nerespectarea angajamentelor anunţate public.

Reuters a constatat că datele imprimate pe ambalaje dovedesc că producţia de bere din mărcile de top a continuat şi după comunicatele privind retragerea de pe piaţa rusă.

Carlsberg şi Heineken au anunţat încă din 9 martie că încetează producţia şi distribuţia în Rusia, la scurt timp după data de 24 februarie, când Moscova a declanşat războiul din Ucraina. În 11 martie, Anheuser-Busch InBev, care operează în Rusia în parteneriat cu producătorul de bere Anadolu Efes din Turcia, a comunicat că a cerut suspendarea licenţei pentru Bud.

Cea mai mare reţea de supermarketuri din Rusia, X5, precum şi magazinele Krasnoe & Beloe (K&B) au însă evident stocuri despre care Reuters nu a reuşit să obţină comentarii. Agenţia a găsit doze de bere Heineken produse la Sankt Petersburg, în 23 martie şi Carlsberg îmbuteliate la Tula, la sud de Moscova, în 29 aprilie.

Heineken a precizat într-un e-mail că a produs în Rusia ultima tranşă de bere în martie, a efectuat ultima operaţiune de îmbuteliere la începutul lui aprilie, iar ultimele vânzări au avut loc în a doua săptămână din aprilie. “Ulterior nu a mai existat (bere) Heineken produsă sau vândută de Heineken în Rusia”, arată mesajul. Firma anunţase în 28 martie că încearcă să îşi vândă acţiunile din Rusia cu costuri de circa 400 de milioane de euro, garantând în acelaşi timp salariile a 1800 de angajaţi, până la sfârşitul anului.

În aceeaşi dată, Carlsberg a comunicat că intenţionează să lichideze afacerile din Rusia. Carlsberg este producătorul occidental de bere cel mai expus în această ţară, cu o cotă de piaţă de 27% prin intermediul celei mai mari firme locale din domeniu, Baltika, şi cu 8400 de angajaţi. Concernul a precizat că după 9 martie şi-a limitat producţia, folosind doar materiile prime deja existente, pentru a-şi îndeplini obligaţiile faţă de clienţi. Producţia a încetat în aprilie, iar între timp stocurile de materiale rămase au fost lichidate. “Carlsberg va dispărea de pe rafturile din Rusia când se vor epuiza stocurile”, arată un e-mail primit de Reuters.

Berea Bud a mai fost produsă în oraşul Ulianovsk de pe Volga cel puţin până spre finalul lui iunie, conform datelor de pe doze găsite de Reuters. Anheuser-Busch InBev declara în aprilie că se aşteaptă la costuri de 1,1 miliarde de dolari pentru vânzarea acţiunilor în asocierea cu Efes, iar tranzacţia ar urma să includă suspendarea licenţei de producţie şi vânzare în Rusia. “Discuţiile active continuă între părţi”, a comunicat firma.

Cele trei concerne menţionate deţineau împreună peste 60% din piaţa berii din Rusia, conform analiştilor Promsviazbank. Nu a existat nicio sugestie că vreunul din ele a încălcat sancţiunile occidentale împotriva Rusiei sau angajamentele asumate public.

Uniunea Berarilor din Rusia a avertizat săptămâna trecută că există probleme cu ambalarea şi etichetarea, iar fabricile de bere funcţionează la capacitate limitată. Firmele ruseşti au dificultăţi mari la achiziţionarea hameiului, provenit în majoritate din import.

Sursa foto: Unsplash / Defne Kucukmustafa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *