România este considerată în continuare o destinație atractivă pentru investiții, însă pe termen scurt, companiile întrevăd riscuri cu impact asupra activităților pe fondul inflației crescute, penuriei forței de muncă, crizei geo-politice din regiune și aprovizionării cu energie, precum și din cauza perturbării lanțurilor de aprovizionare, arată Barometrul de Conjunctură economică, un chestionar bianual adresat comunității de afaceri franco-române, lansat în luna noiembrie de Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Franceză în România (CCIFER).
Indicatorii urmăriți în fiecare an măsoară percepția companiilor din perspectivă generală: economic, social, politic, cifra de afaceri, profitabilitate, evoluție a numărului de angajați, investiții și starea de încredere a liderilor care conduc activitățile de business.
Percepția globală asupra mediului economic, social și politic înregistrează o scădere, față de primul trimestru al anului 2022.
Rezultatele Barometrului au fost publicate în cadrul Conferinței anuale a CCIFER, Perspective economice ale României, care a avut ca temă Reziliența și Antifragilitatea.
„Avem un mediu relativ ambiguu, cu perspective bune, dar și cu provocări. Pe de o parte, creșterea economică din primul semestru, stabilitatea monedei naționale care e remarcabilă, convergența accelerată de accesare a fondurilor UE, cu cele două obiective mari de țară, aderarea la Schengen și la OCDE. Însă avem și provocări, cum ar fi criza energetică, riscurile care țin de aprovizionare și certitudinea în ceea ce privește creșterea preturilor. Un nivel al inflației care erodează capacitatea companiilor de a investi și puterea de cumpărare a angajaților acestora. În același timp, ne aflăm pe o piață a muncii extrem de tensionată. Avem 1 milion de locuri de muncă neocupate”, a declarat Francois Coste, Președinte CCIFER, în prezentarea Barometrului de conjunctură economică a României.
Conform barometrului, mediul politic s-a degradat față de aprilie 2022, la fel și cel social (mai ales pe fondul dificultăților de recrutare a forței de muncă, puterii de cumpărare a angajaților din comunitate).
În ceea ce privește atractivitatea României, aceasta se păstrează la un nivel relativ ridicat, coroborat cu investițiile directe care au crescut la +43% în 2022. În pofida scăderii percepției (economic, politic si social), România își păstrează atractivitatea.
4 indicatori avansați de către companii (CA, Profitabilitate, Nr de angajați, Investiții):
- Cifra de Afaceri a companiilor progresează față de luna aprilie
- Profitabilitatea este în scădere ușoară pe fondul inflației crescute
- Numărul de angajați este în ușoară scădere din cauza dificultăților cronice de a recruta pe o piață a muncii deficitară
- Nivelul investițiilor rămâne ridicat, dar scăzut față de aprilie 2022
Nivelul de încredere al liderilor din companii
- Moralul la nivel de conducere a companiilor se situează la un nivel foarte ridicat
Riscurile majore care au impact direct asupra companiilor:
- Inflația foarte mare care erodează marjele companiilor și puterea de cumpărare a angajaților
- Nevoia de recrutare
- Criza geo-politică la frontiera României, chiar dacă războiul nu are un impact direct în România, creează multă incertitudine
- Penuria de energie – prin riscul de aprovizionare cu energie electrică și creșterea prețurilor
- Perturbarea lanțurilor de aprovizionare – supply chain care a intervenit încă din criza pandemică
- Riscul de atacuri cibernetice
- Un nou val de covid
Evoluțiile anticipate de comunitate pe termen scurt
- Creșterea salariilor pentru a putea menține puterea de cumpărare a angajaților din companii, în contextul inflației crescute
- Accelerarea unor soluții pentru criza energetică
- Înghețarea sau reducerea angajărilor
- Eventuală reducere a activităților
Fondată în anul 1996, Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Franceză în România (CCIFER) reunește peste 550 de companii franceze și române.