România rămâne în continuare la coada clasamentului ţărilor din Uniunea Europeană (UE) privind educaţia financiară, iar cetățenii români sunt cei care își apreciază cel mai mult cunoștințele financiare drept „înalte”, deși realitatea ilustrează opusul, arată un raport elaborat de Uniunea Europeană, Eurobarometru, pentru monitorizarea nivelului de educaţie financiară a ţărilor membre.
Scorul cunoștințelor financiare este calculat ca număr de răspunsuri corecte la cele cinci întrebări de cunoștințe financiare stabilit de Eurobarometru. În medie, în întreaga UE, 26% dintre respondenți au un scor ridicat în ceea ce privește cunoștințele financiare (patru sau cinci răspunsuri corecte), 50% au un scor mediu (două sau trei răspunsuri corecte) și 24% un scor scăzut (niciun răspuns corect sau un singur răspuns corect). Aproximativ patru din zece respondenți din Țările de Jos (43%), Danemarca (40%), Finlanda (40%) și Estonia (39%) au un scor ridicat în ceea ce privește cunoștințele financiare.
În schimb, proporția celor cu un scor scăzut este cea mai mare în Cipru (30%), România (30%), Grecia (29%) și Portugalia (28%).
Astfel, în România, doar 13% dintre respondenţi care au răspuns corect la 4 sau 5 din întrebările din Eurobarometru. Un procent de 57% dintre români au răspuns corect la 2 sau 3 întrebări, în timp ce 30% fie nu au răspuns la nici o întrebare, fie au răspuns corect la o singură întrebare.
În același timp, 51% dintre respondenții din România descriu cunoștințele lor generale despre chestiuni financiare ca fiind „foarte ridicate” sau „destul de ridicate” în comparație cu alți adulți din țara lor. Acesta este cel mai ridicat nivel din UE. România este urmată de Franța (42%), Polonia (40%) și Finlanda (39%), unde aproximativ patru din zece respondenți își descriu cunoștințele financiare ca fiind „foarte ridicate” sau „destul de ridicate” în comparație cu alți adulți.
Astfel, deși respondenții din România își apreciază cunoștințele generale în materie financiară ca fiind ridicate în comparație cu alți adulți din țara lor, aceștia sunt, de fapt, printre cei mai puțin susceptibili de a avea un scor ridicat în ceea ce privește cunoștințele financiare (13%), arată raportul.
- Raportul integral poate fi citit aici: Monitoring_the_level_of_financial_literacy_FL525_report_en
- Raportul despre România poate fi citit aici: Monitoring_the_level_of_financial_literacy_FL525_factsheet_RO_en