Circa 59% dintre români consideră digitalizarea un lucru bun, 33% sunt neutri și 8% consideră că este un lucru rău, arată un studiu Ipsos, realizat pentru Edge Institute, un think tank lansat miercuri, 12 martie, care își propune să fie un facilitator al transformării și tranziției digitale în România, împreună cu oameni din mediul privat, academic și administrativ. Evenimentul a fost susținut în parteneriat cu Centrul de Jurnalism Independent.
Un obiectiv al Edge Institute este de a crește tendința digitalizării României către un nivel mediu al Uniunii Europene în „Decada Digitală”/DESI, un program care măsoară anual gradul de digitalizare al statelor membre.
„Putem fi observatori sau putem încerca proactiv să construim împreună, să propunem subiecte și să începem o aventură îmrepună. Putem să vedem probleme, să ne plângem sau să vedem oportunități de creștere. Digitalizarea poate fi un salt calitativ al vieții cetățenilor”, spune Robert Berza, director executiv al Edge Institute, care anterior a fost CEO al retailerului de modă Fashion Days.
Boardul Edge Institute reunește experți precum Bogdan Axinia, Director General al eMAG Ventures; Diana Stafie, fondator al FutureStation; Dragoș Stanca, antreprenor tech, investitor în digital media și web3, fondator UPGRADE 100; Elisabeta Moraru Country Director Google; Iulian Stanciu Președinte executiv eMAG; Mihai Matei CEO Essensys Software & Vicepreşedinte Concordia; Oleg Roibu Group General Counsel, eMAG; Răzvan Rughiniș profesor universitar la Universitatea Politehnică din București și co-fondator al Innovation Labs; Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română și Victor Guzun consultant în transformare digitală și fost ambasador al Republicii Moldova în Estonia.
În privința tinerilor care studiază tehnologie și care vor conduce, în viitor, acest sector către dezvoltare, Răzvan Rughiniș menționează că „Dacă la 20 de ani nu vrei să schimbi lumea, atunci la 40 de ani riști să fii un om cinic”.
Pe o scară de la 1 la 5, percepția asupra digitalizării României vizează 4 factori importanți:
- Cunoștințele digitale se află la 3,2 din 5.
- Calitatea internetului se află la 3,9 din 5.
- Digitalizarea firmelor private se află la 3,7 din 5.
- Digitalizarea instituțiilor statului se află la 3,3 din 5.
De asemenea, mediul privat este mai flexibil din punct de vedere al ofertei de servicii, multe fiind de tip omnichannel, oferind mai multe opțiuni de alegere pentru client.
În cazul serviciilor private, 44% dintre respondenți spun că au accesat servicii în mod fizic, 11% online și 45% țo fizic și online.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În cazul accesului la serviciile publice, 62% dintre respondeți spun că au accesat servicii în mod fizic, 8% online și 30% fizic și online.
Preferințele pentru mediul de interacțiune este omnichannel, ceea ce reprezintă un mix dintre serviciile online și fizic.
Care sunt domeniile pe care românii le consideră importante și ar trebui digitalizate?
- 45% spun plata taxelor și impozitelor
- 37% spun obținerea actelor personale
- 33% spun programările la spitalele publice
- 37% spun accesul digital la rețete, adeverințe și trimiteri medicale
De asemenea, 52% consideră că digitalizarea are un impact pozitiv asupra calității vieții, iar 49% percep că ritmul digitalizării este prea lent în administrația publică. Administrația publică și competențele digitale ale populației necesită îmbunătățiri,precum investiții în educație digitală și modernizarea serviciilor statului.
„Digitalizarea nu înseamnă doar tehnologie, ci soluții care simplifică interacțiunea cu administrația, sprijină antreprenoriatul și cresc nivelul de educație digitală”, continuă Robert Barza.
Șase din zece români consideră că digitalizarea ar putea oferi acces guvernului să urmărească pupulația, iar 57% au temeri cu privire la felul în care datele personale ar putea fi folosite fără acordul lor.
Provocările întâmpinate de români:
- 43% menționează competențele digitale scăzute ale cetățenilor
- 37% menționează competențele digitale scăzute ale angajaților statului
- 36% menționează corupția sau interesele politice
În legătură cu folosirea platformelor digitale publice, 51% dintre români nu le accesează, 25% au temeri ca datele să nu le fie furate, iar 1 din 5 declară probleme tehnice.
Cum folosesc românii internetul și serviciile digitale?
- 77% sunt activi pe rețele sociale
- 76% urmăresc videoclipuri online
- 61% plătesc facturile online
- 60% accesează servicii bancare
În ceea ce privește educația digitală, un sfert dintre respondenți spun că folosesc materiale de învățare online.
Românii estimează că se află la un nivel mediu al abilităților digitale și 27% cer ajutorul altor persoane când folosesc tehnologia.
Programele educaționale digitale semnalează nevoia instruirii oamenilor în acest sens, deoarece aceștia preferă cursuri de digitalizare în format fizic, nu online.