România este o piață de oportunitate pentru a porni un startup în domeniul e-commerce și retail/ Home&deco, food-delivery sau fashion, principalele categorii care sunt pe un trend ascendent de creștere

pexels-andrea-piacquadio-919436 Sursă foto: Pexels

Investițiile în startup-urilor românești s-au triplat în 2021, ajungând la peste 116,9 milioane euro de la 30,4 milioane euro, potrivit unei analize Romanian Venture Report 2021, lansată de platforma How to Web. O piață care a prins contur, mai ales în ultimii ani datorită pandemiei, este cea a startup-urilor din retail și e-commerce. În 2021, ecosistemul a ajuns la 6,44 miliarde euro, în creștere față de 2020 (5,6 miliarde euro), potrivit GPeC. În această cifră intră exclusiv produsele fizice, tangibile, care sunt livrate prin curier, nu și pentru zona de servicii: bilete de avion sau plăti de facturi la utilități.

„Percepția generală a pieței este că, odată cu pandemia, zona de comerț online a crescut, iar din ce în ce mai multe companii s-au îndreptat către magazinele online, inclusiv retailerii tradiționali. E o dinamică destul de mare în piață în sensul că, pe măsură ce apar noi companii, la fel de repede încetează altele activitatea”, a declarat Andrei Radu, CEO & Founder GPeC .

În ceea ce privește anul acesta, Andrei Radu spune că această creștere va continua și acum și în câțiva ani de acum înainte pentru că piața din România nu a ajuns la un grad de maturitate, iar zona de comerț online este în creștere.

„Este greu de estimat cum va arăta piața din acest an. Rămâne de văzut dacă producătorii vor scăpa de problema deficitului la diverse produse, așa cum este pentru cipurile de semiconductori, dar și ce se va întâmpla cu evoluția pandemiei. Dacă lucrurile se liniștesc spre final de an, vom putea reveni la produse în stoc care nu mai au prețuri exagerate, lucru ce va demonstra o revenire a economiei. Însă sunt convins că va exista creștere cel puțin pe piața din România”, precizează acesta.

Cele mai căutate categorii din retail și e-commerce pentru startup-uri: Home&deco, food-delivery sau fashion

Deși piața din România este una mică în comparație cu alte țări vecine din Europa, există în continuare oportunitatea de a investi într-un nou startup, odată ce ai identificat foarte bine nișa.

Andrei Radu a spus că printre principalele categorii care sunt pe un trend ascendent de creștere în retail și e-commerce se numără home&deco, ce a crescut și înainte de pandemie și a cunoscut o explozie și după, produse proaspete, categoria tip carte, zona de articole pentru copii, dar și mai ales de fashion, care a ajuns pe locul doi din punct de vedere al volumelor de vânzări generate în online după electro IT&C.

„Există această oportunitate inclusiv pe categorii care par supraaglomerate. Există loc pe orice verticală cât timp îți găsești nișa potrivită. Dacă vei alege un segment de produse în care să fii specialist, există categorii mult mai permisive si de creștere, așa cum este home&deco. De asemenea, categoria de produse food proaspete este într-un avânt, cred că este cea mai vigilentă și dinamică. Oameni au început să se obișnuiască să comande online produsele și aici încă este loc foarte mare de creștere. Circa 2% din vânzările magazinelor înseamnă sunt online, ceea ce înseamnă că 98% reprezintă în continuare comerțul offline”, adaugă Andrei Radu.

Piața de e-commerce din România V.S. alte țări din Europa: România este o piață de oportunitate pentru a porni un startup

În comparație cu celelalte țări mai dezvoltate, comerțul online este încă la început. În Polonia sau Marea Britanie, creșterile din ultimul an pentru piața de e-commerce au fost mult mai mici față de România, de 4-5%, spune Radu Andrei. În țările nordice, 90% dintre cei care folosesc internetul au făcut și cumpărăturile online. În România, procentul este mult mai mic, de 50%.

„Raportat la alte țări, România este peste Ungaria și Bulgaria, din punct de vedere al pieței. O piață care s-a dezvoltat mult este Polonia, care a ajuns deja la o maturitate. În prezent, România este o piață de oportunitate pentru a porni un startup sau chiar și pentru companii străine, care își deschid afaceri în zona de online, așa cum sunt About You, Answear sau epantofi”, precizează acesta.

În timp ce pandemia de coronavirus a avut un impact devastator asupra anumitor sectoare economice, a fost benefică pentru altele. Antreprenorii au profitat de situație și de oportunitatea de a investi într-un sector prosper. Susținută de ajutoare financiare de stat, industria startup-urilor din Germania, de exemplu, și-a revenit rapid, iar comerțul online a devenit al doilea cel mai atractiv sector pentru fondatorii germani în 2021. Noua dispoziție optimistă în retail se reflectă și în numărul mare de startup-uri înregistrate anul trecut (203 de startup-uri).

Sursă foto: ecommerceDB

Industria start-up-urilor din domeniul comerțului electronic și al retailului pare deosebit de prosperă în Marea Britanie, conform datelor StartupBlink din decembrie 2021. Cu un total de 435 de noi afaceri fondate în sectorul retailului în 2021, Marea Britanie a înregistrat un număr dublu de startup-uri ca Germania.

Franța și Spania au dezvoltat 143 și, respectiv, 117 noi afaceri de comerț electronic și retail în 2021. Cu 88 și, respectiv, 81 de noi întreprinderi de comerț electronic și retail în 2021, Italia și Olanda au înregistrat evoluții comparabile. Dar nici economiile est-europene nu au stat pe loc în domeniul retailului. Polonia, de exemplu, a avut 55 de noi startup-uri de comerț electronic și start-up de retail în 2021.

Comerțul online din Europa ar putea ajunge la 1,2 trilioane dolari în 2025

Europa este una dintre cele mai puternice regiuni economice din lume. Potrivit Eurostat, numai Uniunea Europeană a înregistrat un PIB de 13,4 trilioane de euro în 2020.

Vânzările online contribuie cu o pondere tot mai mare la totalul vânzărilor cu amănuntul de pe continentul european, însumând 19% în 2021 în Europa Centrală și de Vest, de exemplu, potrivit Statista Digital Market Outlook. Aceasta este o creștere de 6 puncte procentuale față de pre-COVID 2019.

Deloc surprinzător, cele mai mari economii europene după PIB contribuie, de asemenea, cu cea mai mare pondere la veniturile totale din comerțul electronic al Europei, de 597 miliarde dolari în 2020, după cum arată cifrele Statista Digital Market Outlook.

Sursă foto: ecommerceDB

Astfel, Marea Britanie a generat puțin peste o cincime din veniturile totale din comerțul electronic din Europa în 2020. Germania urmează îndeaproape, cu 19% din veniturile totale din comerțul electronic european. Împreună cu Franța, cele trei țări lider din comerțul electronic din Europa sunt responsabile pentru mai mult de jumătate din veniturile totale din comerțul electronic produs în Europa în 2020.

Potrivit estimărilor Statista Digital Market Outlook, piața europeană de e-commerce se va dubla, de la venituri totale de 556 miliarde dolari în 2020 la 1,2 trilioane dolari în 2025.