Cinci state membre ale Uniunii Europene vor cere miercuri în comun Uniunii să prelungească interdicția privind importurile de cereale ucrainene dincolo de termenul limită de 15 septembrie pentru a evita perturbări majore ale pieței, a declarat pentru Reuters ministrul ungar al agriculturii.
UPDATE Ministrul român al Agriculturii Florin Barbu a confirmat că România și celelalte state vor merge în fața Comisiei Europene cu o poziție comună privind prelungirea măsurilor preventive pentru o listă mai largă de produse provenite din Ucraina, cel puțin până la finalul acestui an.
„Este evident pentru noi toți că suntem uniți în a sprijini pe mai departe Ucraina pentru a rezista în fața războiului absurd declanșat de Rusia. Suntem parte a Uniunii Europene și suntem hotărâți să ajutăm în continuare Ucraina pentru tranzitarea producției către piețele de desfacere. În același timp, suntem hotărâți să-i sprijinim pe fermierii noștri să își valorifice corect producția și rezultatele muncii lor pentru a ne asigura tuturor securitatea alimentară. Fermierii români au fost puternic afectați de războiul din Ucraina, la fel cum au fost afectați și fermierii din statele din apropierea conflictului. Vom merge în fața Comisiei Europene cu o poziție comună privind prelungirea măsurilor preventive pentru o listă mai largă de produse provenite din Ucraina, cel puțin până la finalul acestui an. Cetățenii europeni în momentul de față se confruntă deja cu efectele inflației și este datoria noastră de decidenți politici să luăm toate măsurile pentru a evita presiunea suplimentară pe cei care produc alimente deja la costuri greu de suportat”, a spus el.
Știrea inițială
Bulgaria, Ungaria, Polonia, România și Slovacia au devenit rute de tranzit alternative pentru grânele ucrainene pentru a compensa faptul că exporturile prin porturile din Marea Neagră ale țării după invazia rusă se făceau cu dificultate.
Încetarea acordului care să permită exporturile din Marea Neagră ar putea duce la creșterea fluxurilor de cereale și la blocaje în cele cinci țări, se tem statele din Europa Centrală.
În luna mai, Uniunea Europeană a permis celor cinci țări să interzică vânzările interne de grâu, porumb, rapiță și semințe de floarea-soarelui ucrainene, permițând în același timp tranzitul acestor încărcături pentru export în altă parte, inclusiv către alte țări din UE. Această interdicție urmează să fie ridicată la 15 septembrie.
Îndreptându-se spre reuniunea de la Varșovia, ministrul agriculturii, Istvan Nagy, a declarat că cele cinci țări vor cere ca această interdicție de import să rămână pentru patru produse ucrainene – grâu, porumb, semințe de rapiță și semințe de floarea-soarelui – pentru moment, urmând ca transporturile de tranzit să continue.
Cu toate acestea, el a spus că vor discuta, de asemenea, o opțiune prin care țările ar putea solicita individual UE să adauge produse pe lista de interdicție.
“Vom merge la Varșovia pentru a consolida cooperarea celor cinci țări și pentru a semna o declarație sau un acord prin care vom cere UE să prelungească interdicția dincolo de 15 septembrie”, a declarat Nagy.
El a spus că poziția majoritară a celor cinci membri a fost ca interdicția să rămână până la 31 decembrie și că acest lucru a fost susținut și de Ungaria.
“În mod evident, Ucraina, având în vedere dimensiunea sa, orice produce și exportă în Europa, asta bulversează piața. Situația este aceeași cu carnea de pui, ouăle, mierea”, a spus el.
“Deocamdată, cele patru produse vor rămâne, ne străduim să menținem interdicția pentru aceste patru produse și, probabil, va exista un acord ca țările, individual, să poată cere UE să impună o interdicție pentru produse suplimentare… despre asta vom discuta.”
Acuzând Rusia că folosește cerealele ca “muniție”, ministrul polonez al agriculturii, Robert Telus, a declarat marți că Varșovia este dispusă să îmbunătățească tranzitul prin Polonia, dar că UE trebuie să ajute cu infrastructura.
Nagy a declarat că transportul terestru al cerealelor este costisitor și a sugerat că UE ar trebui să ofere o subvenție progresivă a taxelor de tranzit Ucrainei sau companiilor de transport maritim pentru a permite transportul cerealelor către porturi alternative, pentru a evita o povară pe piețele europene.