România riscă să piardă 500 de milioane Euro din cauza întârzierilor la modernizarea liniei de tren Brașov – Sighișoara, susține Asociația Pro Infrastructură / Alte 300 de milioane s-au pierdut deja de la semnarea contractelor

TBM-1 Sursa Club Feroviar

România riscă să piardă 500 de milioane de euro fonduri europene din cauza întârzierilor la modernizarea liniei de tren Brașov – Sighișoara, susține Asociația Pro Infrastructură. Alte 320 de milioane de euro s-au pierdut deja pentru acest proiect din cauza semnării cu întârziere a contractelor (detalii aici). Pentru lotul Apața – Cața, lotul care include tunelurile de la Ormeniș și Homorod (12 km total), Aktor ar trebui să înceapă săpătura tunelurilor cu „cârtițele” TBM în această vară, dar nu se exclude o nouă întârziere pentru la toamnă, mai spune API. În plus, Ministerul Transporturilor a întârziat aprobarea actualizării/suplimentării contractelor pentru a acoperi creșterea prețurilor la materialele de construcții.

„Calea ferată Brașov – Sighișoara: pierdere de peste jumătate de miliard de euro? Reconstrucțiile totale ale liniilor ar trebui să dureze 3-5 ani, dar în realitate țin 7-9 ani. Cu semnalizare 11 ani, vezi Sighișoara-Simeria. Asta duce la pierderi de bani nerambursabili, rămași necheltuiți. Recordul îl deține secțiunea Brașov-Sighișoara unde finanțarea europeană CEF (Connecting Europe Facility) de 787 milioane euro a fost obținută pe ciclul 2014-2020. Dar în 2020 CFR abia a semnat contractele. Iar azi suntem la… 21% progres fizic. În martie, în statisticile programului CEF termenul de finalizare al celor două loturi a fost actualizat: 20 decembrie 2024. Sigur, 2024 e o glumă bună, date fiind întârzierile masive din teren. Cerem ministrului Grindeanu să lămurească situația: România chiar a promis Comisiei Europene că lucrările vor fi terminate în 2024? Ce se va întâmpla în 2024 când, evident, nu vor fi gata? Pierdem banii sau amânăm pe 2025? Sau i-am pierdut deja?

Iată cum s-a ajuns la 21% după 3 ani pe contracte cu termen de 5 ani. România a avut la dispoziție mai bine de 7 ani pentru a cheltui fondurile. Licitația a fost lansată în 2016 și a durat 3 ani după îndelungi contestații ivite (și) din cauza calității slabe a proiectului tehnic deși a fost generos plătit de CFR. Timp de un an, constructorii, mai ales Aktor, și-au căutat prin conturi garanțiile necesare semnării contractului și primirii avansului. Odată începută execuția, proiectul tehnic slab a lovit din nou: a fost nevoie de reproiectări masive. Prin urmare, scriptic antreprenorii nici măcar nu sunt foarte întârziați și au primit deja extensie de timp de peste un an de zile! Aktor a cumpărat cele 4 TBM-uri (“cârtițe”) în valoare de aproximativ 66 milioane de euro cu 26 milioane din avansul încasat de la CFR plus 40 milioane din buzunarul propriu. Dar nu a decontat nimic, că nu a săpat deloc. Așa că, în esență, așteptăm ca Aktor să mai găsească niște mărunțiș ca să poată aduna toate cele necesare începerii săpăturii, cum ar fi: racordare TBM la curent și apă, stoc de bolțari, finalizare portal 2 pe unde va intra prima cârtiță, Alexa. Lansarea TBM-urilor se tot amână de vreun an. “Ultima strigare” e la toamnă, dacă grecii găsesc niște bani și bat palma cu CFR legat de birocrația financiaro-tehnică. Întârzieri au fost generate și de guvern care a… uitat de CEF când a emis ordonanțele de actualizare a prețurilor. Antreprenorii erau nevoiți să lucreze în pierdere, la prețuri din momentul ofertei (2017). Abia anul acesta s-a rezolvat parțial situația și vedem ceva mișcare pe șantier chiar dacă încă se așteaptă o rectificare bugetară, presiunea pe buget fiind foarte mare.

Indiferent cum va continua epopeea, întrebarea rămâne: cine răspunde pentru amânarea absorbției, chiar posibilitatea pierderii complete a peste 500 de milioane de euro nerambursabili? Cum era dacă acești bani intrau la timp în economia României?”, a transmis API.

Sursa foto: Economedia

Modernizarea Magistralei CFR Brașov – Sighișoara a intrat în vară cu un progres de sub 20% pe cele trei loturi cu o lungime totală de 112 kilometri, deși lucrările ar trebui să se încheie în aprilie respectiv noiembrie 2024, conform termenelor din contracte. Modernizarea liniei Brașov – Sighișoara este cea mai mare investiție în execuție a CFR Infrastructură, contractele semnate fiind de aproape 6 miliarde lei.

Astfel loturile Brașov – Apața și Cața – Sighișoara (84 km lungime) au ajuns la doar 20% execuție, conform progresului pe care l-a raportat CFR Infrastructură, iar pentru lotul de mijloc Apața – Cața (28 km) care include tunelurile de la Ormeniș (7 km) și Homorod (5 km) progresul este de doar 15,5%. Pentru lotul Apața – Cața, lider de proiect este Aktor în asociere cu Alstom și Arcada, iar la capete Asocierea RailWorks Alstom – Aktor – Arcada. După mai multe amânări, unele justificate de transportul întârziat al utilajelor pe Dunăre, în această vară ar trebui să înceapă efectiv forarea tunelurilor. Durata de lucru pentru tunelul de 7 km este de 18-19 luni, iar pentru tunelul de 5 km 14-15 luni, a spus constructorul pentru stirileprotv.

Contractul pentru reabilitarea secţiunii centrale Apaţa – Caţa, (acum în lungime de 43 km şi 28 de km după reabilitare) a fost semnat pentru 2,7 miliarde lei cu asocierea Aktor- Alstom – Arcada şi are o durată de 4 ani. Este un contract cu o mare complexitate tehnică pentru că vor fi construite şi patru tuneluri noi a anunţat CFR Infrastructură:

Modernizarea a 28,2 km linie de cale ferată din care 6,11 km vor fi reabilitaţi, 9,626 km line nou construită şi 12,464 km linie în tunele

– 3 staţii reabilitate (Racoş, Mateiaş, Ormeniş)

– 2 pasaje superioare

– 7 poduri ✓ 10 podețe ✓ 3 viaducte ✓ 4 tuneluri nou construite (cale simplă) la Ormeniș (dublă galerie 6,9 km) și Homorod (dublă galerie 5,2 km).

Comentarii

  1. Hei rup, hei rup!
    Trăiasca minunatele realizari ale poporului sub conducerea înțeleapta a Partidului si a excepționalilor săi conducători!😡😡

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *