Numărul de accidente feroviare semnificative în Uniunea Europeană a scăzut cu 40% între 2010 şi 2020, ţările membre unde se înregistrează cel mai mare număr de accidente fiind Germania, Polonia, Franţa şi România, arată datele publicate joi de Eurostat și citate de Agerpres. În România s-au înregistrat 7,6% din numărul total de accidente feroviare din UE.
Conform acestor date, 1.331 de accidente feroviare semnificative au avut loc în UE în 2020, cu 898 mai puţine decât în 2010. Eurostat subliniază că, deşi acest număr a scăzut gradual în ultimul deceniu, declinul din 2020 a fost influenţat şi de reducerea dramatică a transportului de pasageri pe calea ferată în urma pandemiei de COVID-19.
În rândul statelor membre, Germania a înregistrat în 2020 cel mai mare număr de accidente feroviare, 294, urmată de Polonia, 179, Franţa, 104, şi România, cu 102 accidente sau 7,6% din numărul total de accidente feroviare înregistrate în UE. Comparativ, în 2011, România a înregistrat 217 accidente feroviare, adică peste 10% dintre cele 2.144 de accidente feroviare înregistrate în 2011 la nivelul UE.
În contrast, Irlanda nu a înregistrat niciun accident feroviar în 2020, Luxemburg a raportat doar un singur accident feroviar semnificativ iar Estonia şi Slovenia au avut fiecare câte cinci accidente.
Un număr total de 687 de persoane şi-au pierdut viaţa şi 468 au fost grav rănite în accidente feroviare în 2020, ambele cifre fiind în scădere comparativ cu 2010. De exemplu, în cazul deceselor în ultimul deceniu a avut loc o scădere de 45%, de la 1.245 în 2010 până la 687 în 2020.
Ţările membre UE care în 2020 au avut cele mai multe decese în accidente feroviare au fost Polonia (148), Germania (137) şi România (79 de decese).
Numărul deceselor în accidente feroviare, raportate la un milion de locuitori, arată că media UE este de 1,5 însă două state membre au avut mai mult de patru decese la un milion de locuitori: Slovacia (4,9) şi România (4,1).
Datele Eurostat mai arată că cea mai răspândită cauză a deceselor în urma accidentelor feroviare o reprezintă persoanele care nu sunt autorizate să fie pe şinele de cale ferată, 411 de cazuri sau 60% din numărul total al persoanelor care şi-au pierdut viaţa în accidentele feroviare, urmată de accidentele la trecerile la nivel cu calea ferată cu 213 decese sau 31% din total.