Rusia trebuie să găsească mai repede cumpărători pentru petrolul rusesc, altfel rămâne fără opțiuni

petrol, sonda Sursa foto: Unsplash / Zbynek Burival

Rusia a fost mult timp alimentată de petrol și de dependența Europei de acesta. Acum, Moscova se confruntă cu o provocare fără precedent: dacă UE interzice importurile de milioane de barili de țiței, cine vor fi noii clienți ai Rusiei?

Uniunea Europeană ia acum măsuri pentru a opri fluxul de petrol și produse rafinate rusești către majoritatea statelor membre în acest an, pe măsură ce războiul din Ucraina se prelungește. Dacă blocul este de acord cu un embargo, ar lovi în centrul economiei Rusiei, care a continuat să obțină profituri din marele său sector energetic, potrivit unei analize CNN.

Statele Unite ale Americii, Canada, Regatul Unit și Australia au interzis deja importurile, iar Japonia a spus că va urma exemplul după o întâlnire a G7 în weekend. Împreună cu embargoul UE, acest lucru ar interzice aproximativ jumătate din economia globală petrolului rusesc.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Țări precum India continuă să cumpere sute de mii de barili de țiței pe zi, profitând de reduceri mari. Iar veniturile fiscale ale Kremlinului au fost umflate de creșterea globală a prețurilor de referință la nivel mondial, declanșată de invazia sa în Ucraina.

Dar, de-a lungul timpului, pierderea Europei – destinația a mai mult de jumătate din exporturile de petrol ale Rusiei – ar da o lovitură Kremlinului, reducând veniturile guvernamentale, pe măsură ce alte sancțiuni dure au o taxă tot mai mare. Țara se va lupta să găsească destui clienți noi pentru a umple golul. Agenția Internațională pentru Energie și alți analiști prevăd că producția rusă de petrol va scădea brusc.

Moscova se bazează în mare măsură pe veniturile din sectorul său puternic de petrol și gaze, care în ianuarie reprezenta 45% din bugetul guvernului federal. Și Europa a fost mult timp un client de top. Anul trecut, a primit aproximativ o treime din importurile sale de petrol din Rusia, potrivit AIE. Înainte de invazia Ucrainei, Europa importa aproximativ 3,4 milioane de barili de petrol pe zi din Rusia.
Acest număr a scăzut ușor. De la sfârșitul lunii februarie, comercianții de petrol din Europa au evitat în mare măsură țițeiul rusesc care este transportat pe mare, confruntându-se cu costurile de transport maritime vertiginoase și cu dificultăți de a asigura finanțarea și asigurările necesare.

Europa a importat aproximativ 3 milioane de barili de petrol pe zi din Rusia în aprilie, potrivit Rystad Energy. Dar după mai bine de două luni de război, Uniunea Europeană vrea să meargă și mai departe. Liderii săi au propus interzicerea tuturor importurilor de țiței din Rusia în termen de șase luni și încetarea importurilor de produse rafinate până la sfârșitul anului. Negocierile sunt în derulare. În timp ce țări precum Germania s-au luptat pentru a reduce dependența de energia rusă, altele au spus că nu vor fi pregătite. Guvernul Ungariei a spus că va avea nevoie de trei până la cinci ani pentru a se înlătura de petrolul rusesc. Alte state fără ieșire la mare, cum ar fi Slovacia și Republica Cehă, care se bazează foarte mult pe livrările livrate prin conducte, își doresc reduceri similare.

Totuși, planul UE ar pune presiune asupra economiei Rusiei, despre care Fondul Monetar Internațional a prezis deja că se va micșora cu 8,5% în acest an, intrând într-o recesiune profundă.

Analiștii de la Rystad Energy și Kpler, o altă firmă de cercetare, se așteaptă că Rusia va trebui să reducă producția cu aproximativ 2 milioane de barili pe zi – sau aproximativ 20% – ca urmare a embargoului.

Dacă prețurile țițeiului vor crește, Moscova ar putea aduce mai multe venituri guvernamentale din taxele pe petrol, cel puțin pe termen scurt. Acest lucru depinde, însă, de capacitatea Rusiei de a redirecționa petrolul către alți cumpărători, lucru care nu va fi ușor. O parte semnificativă a exporturilor de petrol ale Rusiei către Europa călătoresc în bloc prin conducte. Redirecționarea lor către piețele din Asia ar necesita o nouă infrastructură costisitoare, care ar dura ani de zile pentru a se construi.

Între timp, petrolul ar putea găsi cumpărători alternativi. India – care consumă aproximativ 5 milioane de barili de petrol pe zi – și-a crescut semnificativ importurile din Rusia de la izbucnirea războiului.
Prețul principalului țiței din Urali din Rusia este raportat la Brent. Înainte de invazie, se tranzacționa la o reducere de câțiva cenți. Acum reducerea este de 35 de dolari pe baril, ceea ce o face mult mai atractivă pentru cumpărătorii care nu sunt constrânși de sancțiuni.

Datele de la Rystad Energy arată că importurile de țiței ale Indiei din Rusia au crescut la aproape 360.000 de barili pe zi în aprilie, o creștere de cinci ori față de ianuarie.

China, din punct de vedere istoric, cel mai mare cumpărător de petrol rusesc, era de așteptat să cumpere și ea petrol din Rusia. Datele de la Rystad, Kpler și OilX arată că importurile au crescut de la invazia Ucrainei, dar nu la fel de dramatic.

OilX, care utilizează date din industrie și din satelit pentru a urmări producția și fluxurile de petrol, a constatat că importurile Chinei din Rusia prin conducte și pe mare au crescut cu doar 175.000 de barili pe zi în aprilie – o creștere de aproximativ 11% față de volumele medii în 2021. Importurile maritime sunt în creștere mai accentuată în mai.

Cu toate acestea, cererea de energie a Chinei a scăzut, pe măsură ce țara își intensifică eforturile de a opri răspândirea coronavirusului prin impunerea de restricții severe asupra orașelor mari.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: