Autostrada Ruse – Veliko Târnovo este un proiect extrem de important, a declarat premierul bulgar Rosen Zhelyazkov în plin scandal politic și acuzații de corupție în legătură cu acest drum de mare viteză.
Autostrada Ruse – Veliko Târnovo are o semnificație dincolo de granițele Bulgariei ca un coridor vertical din Grecia până în România, a declarat premierul Rosen Zhelyazkov la începutul ședinței de guvern. El a făcut apel la opoziția din partidul „Noi continuăm schimbarea” să furnizeze procuraturii datele pe care susține că le deține, scrie radioul public bulgar.
Partidul „Noi Continuăm Schimbarea” a anunțat că există o schemă de corupție în achiziția publică anunțată ieri de Agenția pentru Infrastructură Rutieră pentru construcția unei secțiuni a unei viitoare autostrăzi între orașul Byala și Veliko Târnovo. Îndoielile au fost exprimate de copreședintele partidului Kiril Petkov și de deputatul Andrey Tsekov.
Potrivit acestora, o secțiune de 60 de kilometri are o valoare estimată de aproape 3 miliarde de leva (1,5 miliarde de euro), ceea ce înseamnă aproximativ 50 de milioane de leva (25 de milioane de euro) pe kilometru.
„La sfârșitul anului 2022, a fost semnat un contract pentru construirea primei secțiuni a acestei autostrăzi – 76 km – pentru 1,5 miliarde de leva”, a explicat deputatul.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Potrivit acestuia, inflația, conform datelor oficiale, nu depășește 30% în prețul de cost al șantierelor de construcție a drumurilor.
“Adică, o valoare realistă a noii secțiuni ar trebui să fie de 25-26 de milioane de leva, nu 50 de milioane de leva. Există o „indemnizație de corupție” de 24 de milioane de leva pe kilometru. Aceștia sunt bani care vor fi cheltuiți într-un mod netransparent. Probabil că vom asista la atribuirea celui mai mare preț posibil”, a avertizat partidul de opoziție.
Ministrul Dezvoltării Regionale și Lucrărilor Publice, Ivan Ivanov, a reamintit că prețul estimativ anunțat de Agenția pentru Infrastructură Rutieră este rezultatul muncii mai multor guverne și a reamintit că acest tronson este unul dintre cele mai complexe de realizat, nu numai din cauza solului, ci și pentru că va avea 3 tuneluri cu o lungime totală de 2 km, mai multe structuri de poduri cu o înălțime de peste 30 de metri, viaducte de 9 km, pasaje subterane, pasaje superioare, noduri rutiere cu o lungime de peste 10 km.
„Este clar pentru toată lumea că, odată cu întârzierea, prețurile cresc. O verificare rapidă cu colegii noștri din România arată că au lansat recent o licitație. Ei au stabilit un preț de 55 milioane – 78 milioane leva fără TVA pe kilometru”, a declarat Ivanov.