Michael O’Leary, șeful Ryanair și pionier al călătoriilor low-cost în Europa, a avertizat că tarifele aeriene vor crește în următorii cinci ani, deoarece zborurile au devenit „prea ieftine” pentru a mai face profit, în timp ce costurile din industrie cresc vertiginos, scrie The Guardian.
Avertismentul său a venit în contextul în care prețurile biletelor au crescut în Europa și în SUA, deoarece pasagerii s-au întors după blocajele cauzate de coronavirus, iar unele companii aeriene au redus capacitatea din cauza lipsei de personal.
El a declarat pentru Financial Times: „A devenit prea ieftin. Mi se pare absurd ca de fiecare dată când zbor la Stansted, călătoria cu trenul în centrul Londrei să fie mai scumpă decât biletul de avion”.
O’Leary a declarat că se așteaptă ca o combinație de prețuri ridicate ale petrolului și taxe de mediu să împingă tariful mediu Ryanair de la 40 de euro la 50-60 de euro pe termen mediu.
El a criticat, de asemenea, guvernul britanic și ceea ce a numit „dezastrul” Brexit, care a împiedicat companiile aeriene să recruteze cu ușurință lucrători europeni, agravând astfel deficitul de personal din această vară. „Aceasta este, fără îndoială, una dintre consecințele inevitabile ale dezastrului care a fost Brexit”, a spus el.
„Retragerea de pe piața unică, doar pentru ca ei să poată spune: ”Am făcut Brexit” a fost culmea idioțeniei. Dar atunci ei sunt idioți”, spune O’Leary.
Comentariile sale vin în contextul în care companiile aeriene se pregătesc să anunțe un nou val de anulări săptămâna viitoare.
Joi și vineri, pasagerii de pe aeroportul Heathrow din Londra s-au plâns de cozile lungi, de zborurile anulate și de bagajele pierdute, deoarece „intervențiile în program” și perturbările de pe aeroporturile britanice au fost exacerbate de grevele din Spania.
O’Leary este unul dintre primii șefi de companii aeriene care a avertizat cu privire la o creștere a tarifelor pe termen lung. Compania aeriană irlandeză își acoperise cea mai mare parte a necesarului viitor de combustibil pentru restul acestui an la un cost de 65 de dolari pe baril înainte ca Rusia să invadeze Ucraina, salvând-o de cel mai grav impact al creșterii bruște a prețurilor.
Cu toate acestea, șeful Ryanair crede în continuare că tarifele vor crește, deoarece se așteaptă ca prețul petrolului să rămână „structural mai mare” în următorii patru sau cinci ani, „până când ne vom putea rupe de petrolul și gazele rusești”. El a adăugat că se așteaptă ca anul viitor presiuni inflaționiste mai ample să afecteze industria aeronautică, inclusiv costurile cu personalul și taxele de control al traficului aerian, subliniind, de asemenea, creșterea taxelor de mediu.
Ryanair a fost practic singurul transportator major din Europa care a reușit să evite întreruperile cauzate de lipsa de personal. EasyJet a dezvăluit luna trecută că a respins 8.000 de candidați la un loc de muncă din cauza naționalității lor în acest an, majoritatea fiind din UE. Între timp, Departamentul britanic pentru Transporturi a declarat că au existat perturbări în întreaga lume din cauza lipsei de personal.