Industria hotelieră din România se confruntă cu schimbări semnificative la nivel național și european, iar printre cele care dăunează sunt aspectele fiscale, cum ar fi impozitul pe venit și TVA-ul, acestea având un impact major asupra competitivității prețurilor în regiune, a declarat joi Simona Constantinescu, președinte Federației Industriei Hoteliere din România (FIHR), în cadrul unei conferinței „Transformarea industriei hoteliere: Creșterea competivității în noul context strategic din turism”.
Potrivit ei, industria se confruntă cu un cadru legal învechit, care trebuie actualizat pentru a ține pasul cu schimbările din domeniul digitalizării și cu tipurile noi de afaceri, cum ar fi închirierea pe termen scurt. Reglementările neprevizibile în domeniul fiscal creează dificultăți în planificarea bugetelor și a investițiilor, după spusele Simonei Constantinescu.
Președinta Federației Industriei Hoteliere spune că industria hotelelieră este prima care suferă în momentele în care economia unei țări este instabilă.
„Știm că industria noastră este prima care suferă atunci când economia nu merge bine, există un mediu politic imprevizibil, astfel încât corporațiile sunt mai prudente în a cheltui pe traininguri și călătorii și își diminuează bugetele pentru protocol sau alte tipuri de călătorii și le fac doar dacă este necesar. Iar, pe de altă parte, pentru petrecerea timpului liber, oamenii sunt precauți cu privire la faptul că au sau nu locul lor de muncă, astfel încât tind să nu călătorească, avantajul ar putea veni din alte țări care vin în Europa și în România”, a declarat aceasta în cadrul conferinței.
Simona Constantinescu a subliniat și că industria are încă un cadru învechit, care este dăunător mediului de afaceri.
Schimbările frecvente și rapide în fiscalitate, cum ar fi modificările taxei pe valoarea adăugată și a impozitului pe venit și profit, afectează bugetele și planurile de investiții ale întreprinderilor din acest sector. Acest lucru poate crea probleme serioase pentru investitori și poate afecta competitivitatea.
O altă provocare pe care o întâmpină industria este digitalizarea afacerilor, în special în ceea ce privește vizibilitatea online și rezervările, mai spune ea. În contextul actual, peste 90% dintre rezervările din industria hotelieră sunt făcute online.
„Avem un cadru legal vechi dar, pe de altă parte, ne temem de modul în care statul și guvernul schimbă micul cadru în ceea ce privește fiscalitatea, care uneori nu este previzibil. Deci, sună ciudat să o spun, dar reglementările noastre specifice sunt foarte vechi și nu sunt actualizate, însă în ceea ce privește fiscalitatea ni se pare că este un pic prea imprevizibilă și sunt prea multe schimbări fără ca noi să avem timp să ne ajustăm bugetele și să ne ajustăm planurile de investiții. Și acest lucru este, de asemenea, grav, deoarece schimbăm cadrul fiscal de două ori în trei ani, așa cum s-a întâmplat în ultimii doi ani. S-a schimbat TVA-ul de două ori, iar impozitul pe venit, impozitul pe profit, s-a schimbat de la specific la micro la normal. Iar acum se analizează posibilitatea de a trece la un tip de impozit progresiv pe profit. Acesta este un impact major pentru noi, având de patru ori mai multe schimbări în cadrul fiscal. Pentru investitorii care își fac planuri, este într-adevăr o chestiune serioasă. Deci, pentru a rezuma, este vorba despre regulile jocului pe care trebuie să le actualizăm și să le facem mai previzibile”, afirmă ea.
Simona Constantinescu susține astfel că industria analizează patru piloni, respectiv fiscalitatea și reglementările actualizate, digitalizarea și educația.
„2024 nu a fost un an prost”
Simona Constantinescu mai afirmă că anul 2024 nu a fost unul prost, per ansamblu, pentru industria hotelieră.
„Dacă vorbim despre 2024 și ne uităm la cifre, nu putem spune că a fost un an prost. Am văzut creșteri. Desigur, depinde de tipul de hoteluri. Putem vedea asta la hotelurile de agrement, dar, în general, am văzut o ușoară creștere, nu neapărat peste tot depășind inflația, ceea ce înseamnă că dacă ai avut 5% sau 6% și inflația a fost mai mare, poți spune că ești acolo. Dar nu a fost un minus”, afirmă ea.
Așteptări pentru 2025
„Pentru anul 2025, vedem o mulțime de schimbări în cadrul politic și acest lucru ar putea avea un impact asupra perspectivei noastre. Chiar dacă vedem o evoluție constantă ca anul trecut, aceasta ar putea avea un impact asupra afacerilor de agrement. Dar și corporațiile sunt mai prudente în cheltuieli”, mai arată președinta FIHR.
Simona Constantinescu a mai subliniat că România este „o destinație la modă” pentru turiști, raportat mai ales la cei ce vizează natura și mediul rural.