Preşedintele Sindicatului Liber din Avioane Craiova, Victor Peţa, cere ministrului Apărării, Ionuţ Moşteanu, să intervină astfel încât societatea să nu fie penalizată din cauza întârzierilor în modernizarea aparatelor de zbor IAR 99 pentru pregătirea piloţilor de F16, întrucât “societatea nu are nicio vină”, iar penalizările “ar însemna dezastrul societăţii şi ar compromite programul de înzestrare a Forţelor Armate”, transmite Agerpres.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

“Aceste penalităţi ar fi o sumă foarte mare pentru Avioane Craiova, care ar zădărnici toate eforturile pe care le-am făcut în ultimii ani. Mai mult, am intra într-o incapacitate de a duce la bun sfârşit toate programele pe care le avem, adică modernizarea celor 10 avioane IAR 99 Standard, modernizarea celorlalte 10 avioane IAR 99 Şoim. Şi toate acestea din cauza unor conjuncturi obiective nefavorabile – pandemia de COVID, războiul din Ucraina, situaţia din Israel”, a declarat liderul sindical Victor Peţa pentru Agerpres

Liderul sindical a arătat că după semnarea contractului cu Ministerul Apărării Naţionale pentru modernizarea primelor zece aeronave, Avioane Craiova a declanşat imediat procedurile legale pentru desemnarea proiectantului şi furnizorului de echipamente de bord: proiectant – Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Aerospaţială (INCAS) şi furnizor al echipamentelor de bord – firma Elbit Systems din Israel.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

“Contractul cu INCAS a fost semnat în noiembrie 2020. Contractul cu Elbit a fost semnat în decembrie 2020, în plină pandemie de COVID. Primele probleme întâmpinate în derularea contractului au fost cu cei de la INCAS. Pentru că probabil nu mai dispun de suficienţi specialişti, au reuşit cu greu să ne dea parţial proiectul de modernizare. Nici până la această oră nu ne-au trimis documentaţia finală. Din această cauză, la al doilea contract cu MApN – cel privind eliminarea obsolescenţei (n.r. – uzură morală) la avioanele IAR 99 Şoim – proiectarea va fi făcută de ingineri de la Avioane Craiova. După ce am întâmpinat probleme cu cei la INCAS, au apărut dificultăţi şi în derularea contractului cu firma Elbit din cauza războiului declanşat de Rusia împotriva Ucrainei. Cei de la Elbit ar fi trebuit să primească un echipament foarte important pentru avionică de la fabrica Honeywell din SUA, însă, la rândul lor, aceştia au întârziat pe motiv că întâietate are războiul din Ucraina. S-au făcut diligenţe la nivel guvernamental pentru ca într-un final să primim acest echipament”, a mai declarat Victor Peţa pentru AGERPRES.

Acesta a precizat că cinci avioane au fost finalizate la sfârşitul anului trecut, au deja 150 de ore de zbor, dar nu sunt omologate, pentru că firma Elbit a întârziat cu varianta finală a softului, obligaţie asumată prin contract.

“Promisiunea celor de la Elbit este că pe 15 septembrie vor aduce la Craiova varianta finală a softului. După 15 septembrie sperăm ca problema omologării să fie rezolvată şi astfel să putem livra primele cinci avioane. Avioanele 6 şi 7 sunt aproape finalizate. Aşteptăm de la firma Elbit câteva echipamente care vor fi integrate rapid pentru ca avioanele să înceapă probele de zbor. Sunt avansate lucrările şi la avioanele 8 şi 9. În condiţiile în care primim echipamentele de la firma Elbit, există posibilitatea ca la începutul anului viitor să înceapă probele de zbor şi să fie livrate la Şcoala de la Bobocu. Pentru cel de-al zecelea avion există o înţelegere între Avioane Craiova şi Forţele Aeriene Române să rămână la Şcoala de la Bobocu până la expirarea resursei de zbor, urmând ca după aceea să fie adus la Craiova. Cam asta este, pe scurt, odiseea acestui contract pentru care noi suntem acuzaţi pe nedrept de întârzieri. Ştim cât sunt de aşteptate aceste avioane şi facem tot ce este omeneşte posibil să le punem la dispoziţia piloţilor”, a explicat liderul Sindicatului Liber Avioane Craiova.

Peţa a apreciat că o asemenea penalizare ar compromite şi acordul încheiat recent cu Grupul italian Leonardo SpA pentru modernizarea a 5 avioane Spartan şi ar bloca înfiinţarea la Avioane Craiova a unui centru regional pentru Europa de Sud-Este privind modernizarea avioanelor militare de transport.

“Discutăm cu cei de la Leonardo şi de construirea unui nou avion de antrenament avansat, în perspectiva în care Forţele Aeriene Române planifică intrarea în serviciu a avioanelor de vânătoare F-35 de generaţia a 5-a. Deci, există perspective pe care ni le dă situaţia societăţii care, în ultimii trei ani, dintr-o firmă cu datorii la stat, a ajuns să aibă profit. Nu numai că nu am mai avut pierderi, dar am început să recuperăm din pierderi şi am avut şi profit. Nu cred că are cineva interesul ca Avioane Craiova să se prăbuşească. Doar Avioane Craiova poate să modernizeze IAR 99 Şoim şi IAR 99 Standard, pentru că aceste avioane sunt făcute de noi. Este şi interesul Ministerului Apărării Naţionale ca Avioane Craiova să meargă înainte cu aceste contracte”, a subliniat liderul sindical.