Angajații de la căile ferate au ieșit, luni, în stradă, în cadrul unui miting de protest la Ministerul Transporturilor, prin care solicită aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli la CFR Călători şi CFR Infrastructură şi aplicarea Statutului personalului feroviar, care presupune majorări de salarii. UPDATE Sindicaliștii Federației Transportatorilor Feroviari din România amenință că de la 1 iulie opresc trenurile dacă Guvernul nu aprobă bugetele CFR SA (Infrastructură) și CFR Călători.
Știrea inițială
Estimările Economedia arată că 300 de persoane participă la protestul din fața Ministerului Transporturilor. Protestul este organizat de Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.
Sindicaliștii afirmă că, la intrarea în vară, bugetele CFR Infrastructură și CFR Călători nu sunt aprobate, implicit nu este clar dacă Guvernul va acorda majorările salariale prevăzute în „Statutul Personalului Feroviar”, lege care se aplică din această vară.
Sunt aproximativ 50.000 de salariați de la companiile feroviare, Infrastructură, Călători, Marfă și atelierele de reparații care ar urma să beneficieze de această lege prorogată de mai multe ori, impactul bugetar fiind de 1,2 miliarde lei la CFR Infrastructură și CFR Călători, potrivit datelor centralizate de Economedia.
Ministrul Grindeanu a recunoscut că salariile feroviarilor trebuie să crească și să ajungă la un nivel decent, dar în același timp bugetul să poată susține această majorare.
„Statutul Feroviarului s-a votat în Parlament în 2019 și s-a tot prorogat. Odată cu Ordonanța Trenuleț dinainte de adoptarea Bugetului pe anul 2023, Legea Statutului nu a mai fost prorogată. Noi în acest moment ne aflăm în situația următoare: Statutul trebuie să intre în vigoare pentru că nu a mai fost prorogat, dar pe de altă parte, intrarea în vigoare va duce la creșterea cheltuielilor cu personalul pe această zonă și se intră într-un anumit conflict. Vom găsi o soluție în săptămânile viitoare. Cert este că e nevoie de salarii decente, au rămas mult în urmă față de alte zone, susțin să fie aduse la un nivel decent”, afirma Sorin Grindeanu, pe 4 mai.
Majorarea salarială se acordă prin modificarea coeficienților minimi de ierarhizare: de la coeficientul 1 pentru muncitorii necalificați, 1,50 pentru cei calificați, 1,60 maiștri și 2,20 pentru studii superioare.
Ceferiştii mai acuză continuarea degradării condiţiilor de muncă dar şi faptul că nu există la CFR Călători o salarizare care să permită un sistem de stimulare al performanţei şi de creştere a eficienţei angajaţilor.
„Ceferiştii sunt revoltaţi de continuarea degradării condiţiilor de călătorie cu trenurile de călători ale CFR Călători şi în anul 2023 din cauza lipsei fondurilor de reparaţii material rulant şi al fondului de investiţii. Ceferiştii sunt revoltaţi pe reţinerea celor 10% la Bugetele de compensaţie/subvenţie şi la facilităţile de călătorie. Ceferiştii sunt revoltaţi pe faptul că CFR Călători în anul 2023 funcţionează pe un Buget mai mic decât în anul 2022, deşi preţurile sunt duble. Ceferiştii sunt revoltaţi pe favorizarea Operatorilor de Transport Feroviar de Călători privaţi în raport cu OTF de Stat CFR Călători”, se mai arată în comunicatul citat.