Sindicatul Drumarilor “Elie Radu”, reprezentativ în cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a atras luni atenţia asupra pierderilor semnificative de pe urma eliminării controalelor la vinietă şi a autorizaţiilor speciale de transport (AST) la frontiere, în contextul aderării României la spaţiul Schengen, cumulate cu potenţialele pierderi rezultate ca urmare a lipsei de control pe reţeaua internă naţională.
Potrivit unui comunicat transmis luni Agerpres, sindicatul susţine că CNAIR pierde venituri proprii de peste 272 milioane lei anual ca urmare a ineficienţei controlului intern (în principal din cauza slabei colaborări cu Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier – ISCTR, dar şi a legislaţiei deficitare), 45,5 milioane de lei ca urmare a eliminării singurelor controale eficiente efectuate cu resurse proprii în Agenţiile de Control şi Încasare, şi 92 milioane de lei din cauza eliminării controalelor de roviniete în frontiere, singurele care permiteau amendarea autocamioanelor străine.
De asemenea, conform sindicaliştilor, bugetul de stat pierde venituri din amenzi (PVCC) de peste 112 milioane de lei prin eliminarea totală a controalelor pe ieşirea din ţară în vămile desfiinţate ca urmare a aderării la Schengen.
Sindicatul Drumarilor cere, în regim de urgenţă, adoptarea de măsuri urgente şi ferme care să prevină pierderea totală de 522,5 milioane de lei anual, prin menţinerea controalelor la frontieră şi implementarea de mecanisme similare pe reţeaua internă, precum şi deteriorarea drumurilor întrucât protecţia infrastructurii rutiere este grav afectată de utilizarea vehiculelor neautorizate.
Sindicaliştii consideră că veniturile din viniete şi AST sunt cruciale pentru autogestionarea CNAIR.
“Veniturile bugetului de stat din amenzi reprezintă o sursă importantă de finanţare pentru diverse proiecte şi servicii publice, iar pierderile din PVCC reduc capacitatea de a investi în aceste domenii”, se mai scrie în comunicat.
Sindicatul reclamă, totodată, impactul social asupra pierderii a circa 250 de posturi la nivelul CNAIR, angajaţi “specializaţi doar pe acest tip de activitate de control şi prevenire, concediaţi fără salarii compensatorii, într-o piaţă a muncii dominată de o gravă criză economică şi socială”.