Soluții pentru consumatorii afectați de scumpirea energiei. Asociaţia Energia Inteligentă cere reducerea taxelor din factura la energie şi supraimpozitarea supraprofiturilor furnizorilor

energie electrica Sursa foto: CEZ / Facebook

Asociaţia Energia Inteligentă cere, într-o scrisoare deschisă adresată preşedintelui României, premierului şi Parlamentului, declanşarea Stării de Alertă Energetică şi supraimpozitarea supraprofiturilor furnizorilor, alături de reducerea taxelor din factura la energie, pentru a aborda problema energetică din această iarnă.

„Criza energetică generată de unele cauze vizibile şi de alte cauze invizibile, a trecut într-un nou stadiu acela de haos energetic şi se îndreaptă spre o altă fază, acea de colaps energetic. România a risipit timpul în care putea să vină cu măsuri progresive, care să contracareze cauzele care determinau creşterea preţului (măsuri fiscale, administrative, legislative, compensatorii etc.), fapt ce ar fi găsit România, în alt moment din punct de vedere al impactului preţului energiei asupra consumatorilor. Când ne confruntăm cu creşteri de 10 – 20% a preţului la nivel de câteva zile, nu mai putem vorbi de o piaţă liberă pe deplin funcţională, iar doar măsuri precum reducerea TVA sau compensarea unei părţi din facturi probabil nu vor mai fi suficiente pentru toată perioada rece 2021/2022. Ne îndreptăm evident spre o piaţă tot mai disfuncţională a energiei, cu un dezechilibru care va fi tot mai mare între cerere şi ofertă, pe măsură ce iarna se instalează, iar această situaţie impune o altă abordare, decât ce se putea aplica în vară, aşa cum a cerut Asociaţia Energia Inteligentă în scrisoarea deschisă adresată autorităţilor în urmă cu 3 luni”, se arată în scrisoarea deschisă întocmită de Asociaţia Energia Inteligentă.

Asociaţia consideră necesară abordarea problemei energetice printr-un Plan de Urgenţă Energetică, în doi paşi:

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

Pasul 1

Diminuarea poverilor fiscale din facturile de energie si gaze, regândirea măsurilor administrative din piaţă şi acţiuni compensatorii, ar fi măsurile care ar urma să se aplice în prima fază şi care ar putea genera o reducere a facturilor la toţi consumatorii cu până la 35%.

Pasul 2

Introducerea unor acţiuni de reglementare a pieţei pentru o perioadă determinată, care se vor aplica doar în condiţiile în care măsurile Pasului 1 nu vor mai fi suficiente şi impactul preţurilor asupra consumatorului va continua să crească, măsură care este estimată că ar genera o reducere a preţului la toţi consumatorii cu până la  40%.

Redăm mai jos integral scrisoarea deschisă:

Soluții în doi pași pentru înlăturarea unui eventual colaps energetic.

Domnule Președinte Klaus Iohannis

Domnule Prim Ministru Florin Câțu

Doamna Președinte al Senatului Anca Dragu

Domnule Vicepreședinte al Camerei Deputaților Florin Roman

Criza energetică generată de unele cauze vizibile și de alte cauze invizibile, a trecut într-un nou stadiu acela de haos energetic și se îndreaptă spre o altă fază, acea de colaps energetic.

România a risipit timpul în care putea să vină cu măsuri progressive, care să contracareze cauzele care determinau creșterea prețului (măsuri fiscale, administrative, legislative, compensatorii etc.), fapt ce ar fi găsit România, în alt moment din punct de vedere al impactului prețului energiei asupra consumatorilor.

Când ne confruntăm cu creșteri de 10 – 20% a prețului la nivel de câteva zile, nu mai putem vorbi de o piață liberă pe deplin funcțională, iar doar măsuri precum reducerea TVA sau compensarea unei părți din facturi probabil nu vor mai fi suficiente pentru toată perioada rece 2021/2022.

Ne îndreptăm evident spre o piață tot mai disfuncțională a energiei, cu un dezechilibru care va fi tot mai mare între cerere și ofertă, pe măsură ce iarna se instalează, iar această situație impune o altă abordare, decât ce se putea aplica în vară, așa cum a cerut Asociația Energia Inteligentă în scrisoarea deschisă adresată autorităților în urmă cu 3 luni

Considerăm necesară abordarea problemei energetice printr-un Plan de Urgență Energetică, în doi pași:

Pasul 1 Diminuarea poverilor fiscale din facturile de energie si gaze, regândirea măsurilor administrative din piață și acțiuni compensatorii, ar fi măsurile care ar urma să se aplice în prima fază și care ar putea genera o reducere a facturilor la toți consumatorii cu până la 35%.

Pasul 2 Introducerea unor acțiuni de reglementare a pieței pentru o perioadă determinată, care se vor aplica doar în condițiile în care măsurile Pasului 1 nu vor mai fi suficiente și impactul prețurilor asupra consumatorului va continua să crească, măsură care este estimată că ar genera o reducere a prețului la toți consumatorii cu până la  40%.

Astfel, considerăm necesară:

  1. Modificarea Legii 123/2012 pentru îmbunătățirea funcționării pieței de gaze și modificarea prevederilor Codului Fiscal pentru:
  • Reducerea TVA, a accizelor și a taxelor din factura la energie și gaze,
  • Aplatizarea curbei plăților gazelor și energiei electrice în sezonul rece 2021/2022, cu transferarea unei părți din costuri în perioada caldă 2022.
  • Obligativitatea indicării marjei comerciale medii practicate de furnizori în contracte și pe facturi,
  • Separarea activității de trading de cea de furnizare, sub aspectul acționariatului, contabilității și managementului,
  • Supraimpozitarea supraprofiturilor furnizorilor,
  • Obligativitatea realizării de către ANRE, Operatorii Bursieri de rapoarte saptamanale și lunare, publicate până cel mai tarziu a 3 zi din săptămâna următoare și a 5 zi din luna următoare privind preturile medii săptămânale/lunare pentru diversele tipuri de produse din energie.
  • Suspendarea GRP pentru gaze,
  • Înființarea de urgență a Entității pentru Soluționarea Alternativă a Litigilor, ca entitate care să aibă atribuții legale în medierea conflictelor dintre furnizori și consumatori.
  1. Introducerea unor acțiuni de reglementare a pieței pentru o perioadă determinată (gaze, energie electrica) conform Legii 21/1996 cu toate modificările ulterioare, care prevede:

Art. 4 (3)

În împrejurări excepţionale, precum: situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora.

Asemenea măsuri pot fi adoptate prin hotărâre pentru o perioadă de 6
luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât
timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri.

Astfel, consider că în baza alin 3, art 4 din Legea 21/1996 se poate modifica legea 123/2012 în care să se prevadă că la dezechilibre majore preconizate între cere și ofertă, se vor aplica următoarele măsuri:

  • “Cap la pret final” pentru fiecare furnizor, cu plafonarea profitului furnizorului și mecanism de recuperare costuri,
  • Suspendarea temporară a exporturilor,
  • Introducerea coșului de import astfel încât cantitățile de energie (gaze și energie electrică) importate să fie distribuite în mod unitar la nivelul tuturor consumatorilor
  • Plafonarea prețului producătorilor pentru energia/gazele nevândute
  • Măsuri de acoperire a cererii de gaze, energie electrică etc. în iarna următoare: Definirea conceptului de Societate de Securitate Energetică Strategică, cu scopul de achiziționare de gaze/energie electrică pentru acoperirea eventualelor crize energetice,

Având în vedere că ne îndreptăm către o lipsă acută a gazelor și a energiei electrice în perioada rece, considerăm că se impune activarea art 24 si art 176 din legea energiei si a gazelor pentru derularea de urgență a unui plan de măsuri (În cazul unor situații neașteptate de criză pe piața de energie/gaze și în cazul în care este amenințată siguranța fizică ori securitatea persoanelor, a aparatelor sau a instalațiilor ori integritatea sistemului, operatorul de transport și de sistem propune ANRE și ministerului de resort adoptarea unor măsuri de siguranță) care să cuprindă:

  • Măsuri de acoperire a cererii de gaze, energie electrică etc. în iarna următoare: activarea imediată a societăților de Securitate Energetică Strategică, pentru a achiziționa gaze încă disponibile care ar putea preveni criza energetică din iarna următoare,
  • Raționalizarea temporară a gazelor extrase din depozitele de înmagazinare și a apei uzinate din lacurile de acumulare,
  • Elaborarea unor proceduri detaliate privind sistare partiala sau totală a alimentării cu gaze/energie electrică a consumatorilor, în caz de deficit și stabilirea măsurilor compensatorii pentru acești consumatori.

Stoparea haousului de pe piața de energie și prevenirea unui colaps în energie, presupune declanșarea Stării de Alertă Energetică și pregătirea operatorilor și consumatorilor pentru orice situație posibilă.

Trebuie să avem în vedere că lipsa de acțiune ne poate adduce oricând în situația petrecută în Texas în primăvara lui 2021 – Facturi de mii de dolari la energie electrică în Texas, în ciuda căderilor de curent

Prof. Dumitru Chisăliță

Președintele Asociației Energia Inteligentă

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: